< Tilbake til oversikten

Mangel på fløte eller rømme?

Yonah sa for siden:

Smørmangelen har inntatt Trysil også nå. Jeg har kjøpt 1.5liter fløte og må lage smør.

Men det bugner av fløte og rømme. Er det noen som har opplevd mangel på dette? Det snakkes jo om mangel på smør, men jeg har enda ikke sett overskrift om mangel på fløte.

Hvordan står det til med tilgang på fløte over det langstrakte land?

nellie sa for siden:

Det står helt greit til her. Litt mindre enn vanlig.. Det bugner ikke akkurat, men har ikke vært noe mangel på det.:)

Engledans sa for siden:

Aner ikke.Jeg kjøper smør i sverige.Dere som bor så nære,har dere sjekka i Idre feks? ikke sikker på hva som er nærmest Trysil.

smgj sa for siden:

Dette er en av de tingene jeg ikke skjønner... Både fløte og rømme er melkefett. Det som kunne ha blitt til smør - også hos Tine, ikke bare i miksmasterne rundt omkring i hjemmene....

nellie sa for siden:

Butikkmannen jeg snakket med sa at de ikke gjør det fordi at de tjener mer penger på å selge fløte enn å gjøre den om til smør:)

FrkMarge sa for siden:

Her i Bergen har det tidvis vært tomt for kremfløte og sæterrømme den siste uken ja. Bare et par ganger det har vært helt tomt, men hyllene er generellt ganske slunkne, aldri overfyllt slik de "skal" være.
I dag kjøpte jeg også en liter fløte i tilfelle jeg går tom for smør før det er tilbake i butikken.

smgj sa for siden:

Var det ikke det jeg trodde.... :rolleyes: Som sagt, jeg er av godt bondeblod, men Tine har jeg ikke mye til overs for.

Yonah sa for siden:

Jeg gidder ikke å kjøre 15mil til idre gitt. og på Långflon som er en drøy mil fra hjemme har de ikke hatt smør siden september. Lettere å kjøpe fløte og lage smør da.

VSB sa for siden:

REMA 1000 her har fransk smør, kanskje det gjelder andre også? Bare et tips.

langaard sa for siden:

Hmm..smaker det som norskt smør:confused:

Ennah79 sa for siden:

På lørdag måtte jeg i 3 butikker før jeg fikk tak i seterrømme, og da tok jeg de to siste boksene. Fløte har jeg ikke merket forskjell på beholdning på.

timich sa for siden:

Ikke merket noen mangel her ennå. Men det er jo mer krise om det går tomt for fløte og seterrømme enn smør, siden smør er såpass enkelt å lage selv (forutsatt at man har fløte;)). Kan man lage smør av fløte som har vært frossen?

Engledans sa for siden:

ok. Långflon, er det der hvor den vaffelkafeen er? Visste ikke at det var så ille i sverige og.Glad jeg har skaffet meg litt da, ikke det at jeg bruker så mye smør, men.......kjekt å ha.

Photobscura sa for siden:

Jepp!

Bestemamma sa for siden:

Men er kuene gressforet, eller har de putta en masse GMO-korn i de?...:(

smgj sa for siden:

Det er man antakelig ikke garantert mot i norsk smør heller... Bra mye kornimport både til menneskeføde og dyrefor i dette landet og jeg tviler sterkt på at alt er så rent som det burde være.

Photobscura sa for siden:

Det har jeg virkelig ingen anelse om. Jeg kjøpte det franske smøret, og det smakte smør. :)

supermax sa for siden:

Her i Troms har det vært helt skrapet i flere uker (for smør). Jeg hamstret endel før det ble tomt, men er nå på siste pakken. Så nå synes jeg det er på tide at vi får påfyll av disse "gullbarene", slik at vi får sikret lavkarbokakene våre til jul... :)

ToreH sa for siden:

Skjønner at tiden er inne for å hamstre, ja hamstre fløte og rømme her i indre troms!

Sanney sa for siden:

nåja, dere skulle sett hamstrerne på nordby i sverige... en familie rasket like godt med seg to kartonger med 2kg's pakninger med smør. et helt års forbruk om ikke mer!

her i byen ser det ut til at vi har både rømme og fløte, men lite smør. butikken på hjørnet har litt, men det er nok borte iløpet av et par dager.

Yonah sa for siden:

Jepp, det er der ved Pannakaka.

De mangler smør på disse små lokalbutikkene. Vi har iallefall ikke funnet smør hverken på Rörbäcknäs, Långflon eller Höljes, men dette er små butikker da. Mulig de har i sälen, der har de jo en stor konsum.

ToreH sa for siden:

Skulle sikkert selge på finn.no og tjene det inn 4 ganger det de selv ga for det. Egentlig ikke så dumt det der for de som trenger litt ekstra nå til julegavene til barna ;)

krokodillen sa for siden:

Her er det nok av fløte og rømme, men nesten aldri noe smør. Selv om de får det inn ganske ofte, det selges ut veldig fort.

Thomasina sa for siden:

Nå har de snakket om smørmangel lenge, og har åpnet for import.. hvorfor ser vi da ikke noe av dette i butikkene?
Blir litt lei av langsomme reaksjonene.. jeg er villig til å betale litt ekstra i disse dager for utenlandsk smør også.

Heldig jeg var på fredag til å finne noe pakker USALTET smør på bunnpris.

Rømme og kremfløte er det nok av, hyllene strømmer ikke over, men de har det hver gang jeg kommer innom butikken.

vimsen85 sa for siden:

De hadde smør på rema på exhibition i forgårs, sånn viss du har lyst på det :)

Cherry sa for siden:

Fint med smør her oppe i nord. Men nå spiser ikke jeg smør så det går uansett opp i opp :P

Yonah sa for siden:

Vil bare presisere at det jeg i utgangspunktet lurte på er om det er vanskelig å få tak i rømme og fløte. Smør vet vi er et problem en del steder. Jeg lurte på det med fløte og rømme fordi her har det bugnet av dette i butikkene hele høsten og det er fortsatt like mye som vanlig i hyllene, mens det nå de siste to-tre ukene har vært nesten tomt hele tiden.

langaard sa for siden:

Spiser du ikke smør:eek::lol:

Cherry sa for siden:

Fikk du nesten hjertestans nå? :D

Nei, jeg spiser ikke smør. Jeg bare klarer ikke smørsmaken. Steker all mat i cocosa og når jeg en sjelden gang spiser brødskiver så vettu hva? Da spiser jeg bremykt (jada, det er 70% SMØR, men det smaker ikke døden slik smør gjør) :D

Later ikke til at det er noen mangel på fløte og rømme, men det har vel kanskje med at det ikke lønner seg å bruke fløten til å utvinne smør av, så...da får vi jo overflod av fløte? Det burde vi jo, for fløten som skulle brukes til smør er jo fortsatt der.

timich sa for siden:

Prøver igjen - er det noen som vet om det fungerer å piske fløte som har vært frossen? Enten til krem eller til smør? :o

vimsen85 sa for siden:

Tror jeg har hørt at det kan fungere. Men at man skal tine den sakte i kjøleskap. Jeg har ikke prøvd selv, så kan ikke garantere noe.

VSB sa for siden:

Ville tro det, men du kan ikke piske krem, jeg ville tro at det var fordi det ble til smør, men har ikke erfaring.

Her er det nok av fløte og rømme i butikkene.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.