Mmmm, lagde karameller i dag med tagatose, og de ble kjempegode:p
Har tidligere prøvd de som ligger her med sukrin, men syntes de smakte smør. Disse smaker karameller synes iallefall jeg og min familie.
100 g smør
2 dl fløte
100 g tagatose
1 ts vaniljepulver
Bland alt i en teflonkjele og kok på svak varme i 30-45 min.
Har lagd to ganger, første gangen kokte jeg for hardt og rørte for mye tror jeg, og den skilte seg. Helte av fettet og det som da lå igjen i panna ble nydelige karameller.
Andre gangen kokte jeg på svakere varme, da skilte den seg ikke. Men den kokte jeg litt for kort tid så de stivnet ikke skikkelig. Men skikkelig digg smak likevel...
Jeg gjorde det samme for litt siden, men med litt mindre Tagatesse. 2 ss på en slik porsjon, tror jeg.
Karamellene mine skilte seg, men jeg piska dem sammen igjen med litt iskaldt vann.
De stivna fint, men ble ganske myke, så de gjør seg best med sjokoladetrekk på.
-og da blir de akkurat som myke smørbukk med sjokolade :)
Laget også denne oppskriften i helga, men brukte 1,5 ss. tagatesse. Jeg syntes det ble søtt nok
Jeg tok utgangspunkt i "Fudgen" på Fristende lavkarbo. Og laget med salt smør, usaltede peanøtter og et sjakolade lokk på ene siden.
Mine må spises rett fra fryseren, men er da seigere synes jeg enn de som jeg tidligere har laget med sukrin, og mere lik ekte fudge / myke fløtekarameller.
Jeg lagde disse i går. I første omgang stivnet de ikke, så jeg lagde sjokoladehjerter med karamellfyll av en del av massen. De ble knallgode:D Deretter kokte jeg opp karamellen på nytt igjen. Skrudde plata på halv varme og lot det småkoke i ca 30 min. Den skilte seg, men da jeg helte av alt fettet, stivnet massen veldig fint i kjøleskapet. Ble mer knekk enn karamell, og litt mørkere enn planlagt, men likevel farlig god:p Gleder meg:D
Lagde disse i dag. Småkokte i 45 minutter, de skilte seg mot slutten, men jeg piska inn fettet igjen. De ble knallgode på smak, men ser at jeg sikkert burde helt ut fettet istedet, for de ble ikke stive i det hele tatt (mer som myk smørbukk, ja). Men de var så gode på smak at jeg omtrent sto og slikka rein stekepanna mens jeg venta på at de skulle stivne, så de blir nok spist opp på en eller annen måte allikevel. Kanskje jeg kan rulle de til kuler og dyppe i sjokolade.
Oppdatering: Prøvde med sjokoladetrekk, men syns karamellene drukna litt i sjokoladesmaken og det ble liksom ikke noe særlig.. Så jeg smelta karamellene igjen med en ekstra dæsj tagatesse og fløte da røra hadde krympa noe siden forrige oppkok...:o Lot det småkokoke 30 minuttet til (til det begynte å lukte svakt brent), hadde i et par biter 86% sjokolade, rørte for å få røra til å skille seg mest mulig og øste av fettet. Nå stivnet den fint og fikk mye bedre karamellsmak, men kunne fortsatt vært litt stivere i romtemperatur. Hva kan man kutte ned på for å få de stivere? Fløten, eller kanskje smøret siden halvparten ender opp i vasken uansett? Turte ikke koke de lenger pga. lukta og at røra begynte å bli ganske mørk..
Kanskje det rett og slett er for mye smør i oppskrifta, til at den greier å henge sammen etter vannet har fordampet? Mine skilte seg når de begynte å bli ferdige, selv om jeg kokte på lav temperatur (under 1-tallet på plata) og rørte lite. Tror jeg skal prøve med mindre smør neste gang, føler det er bortkasta å måtte helle ut så mye :p
Jeg lagde disse med halvparten av smør-mengden, og resultatet ble mye bedre!:)
Ikke den ekle altfor salte smaken, bare deilig smørbukk-smak. Brukte litt mindre tagatose også, men vet ikke om det hadde noen betydning.
Mulig de skulle kokt litt lengre, for de ble litt klissete. Men jeg er helt fornøyd med å ta en bit rett fra forma i ny og ne:D
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.