Bik sa for siden:
www.dagbladet.no/2011/12/21/nyheter/fritid/mat_og_drikke/utdanning/lavkarbo/19501292/
Drikker dere baconfett?at noen kan være så teit i sine uttalelser. Er så lei av det som snart kan regnes som mobbing av oss lavkarbofolk :mad:
Bik sa for siden:
www.dagbladet.no/2011/12/21/nyheter/fritid/mat_og_drikke/utdanning/lavkarbo/19501292/
Drikker dere baconfett?at noen kan være så teit i sine uttalelser. Er så lei av det som snart kan regnes som mobbing av oss lavkarbofolk :mad:
Mortil1 sa for siden:
Jiiiizz... Begynner å bli lei dette nå...
arnakristin sa for siden:
Hei,
Ikke bare i DB men også i VG, selvfølgelig, www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10024652
Agderposten, www.agderposten.no/article/20111221/NTBO/483624685
Nettavisen, www.nettavisen.no/nyheter/article3296999.ece
Litt mer nyansert artikkel i lokalavisen, dt.no/nyheter/foreldre-vil-ha-lavkarbo-pa-sfo-1.6676356
...og flere henger seg nok på utover dagen!
[color=#000000][/color]
Jeg er dritt lei av at de vrir det til at lavkarbo ikke er forenelig med et variert kosthold!
[color=#000000][/color]
…men jeg skjønner godt at tabloidavisene gasser seg i Amund Sørum sitt utsagn
Barn skal ha et variert og sunt kosthold. De skal ikke drikke baconfett!
[color=#000000][/color]
om noen skulle ønske å sende Sørum ett par ord så treffes han på amusor(a)sande-ve.kommunen.no
Supah sa for siden:
Jeg vet ikke hva jeg si. Dette blir bare for dumt. Jeg så denne artikkelen i dag, men det kan jo egentlig ikke kalles en artikkel en gang. Sukk.
:o
Zillah sa for siden:
... drikke baconfett ?!?!?!?! :eek:
Dette her blir jo berre verre og verre! :mad:
nightly sa for siden:
Greit at den uttalelsen der var satt alvorlig på spissen, men jeg er enige med de. Barna skal ha et variert kosthold som også inneholder kh.
Kutt ut hvetemelet og sukkeret og erstatt med fullkorn og grovbrød (det burde jo forsåvidt alle gjøre)
Og å ville at SFO skal gå over til lavkarbo..? Javel, hva med de som følger andre retninger da? De foreldrene som vil ha lavkarbo, får da vel se til å smøre matpakka til barna selv da.
Yonah sa for siden:
Det er allerede startet en tråd om dette emnet, samme artikkel fra NTB.
Synes det er teit å kreve lavkarbo på SFO, men jeg synes godt man ikke skal kunne behøve for at de serverer cornflakes med sukker når man betaler for mat. Jeg hadde nok sendt med egen matpakke til barnet om jeg ønsket at det skulle spise på et annet vis enn det SFO tilbyr, det gjør jo alle andre som har andre preseranser..
arnakristin sa for siden:
Hei,
Samme tema blir diskutert her, forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=49977
krokodillen sa for siden:
Flere steder serveres typisk billigste kneipp, billigste syltetøy og liknende på SFO. Jeg forstår GODT foreldre som ønsker bedre mat på SFO enn det.
"Drikke baconfett" - jada - jeg tror nok heller foreldrene har etterspurt sunnere mat enn det som faktisk serveres, og det burde virkelig endres.
Jeg synes det er direkte dårlig å avfeie forslag om endring med tåpelige utsagn om å "drikke baconfett", og samtidig servere junk som tilogmed er ganske langt i fra statens kostholdsråd. (Hvorfor skriver ikke media om hvor dårlig kostholdet er på SFO?)
Jeg kjenner ikke SFO i Sande, men regner med at det er som de SFOene jeg har hørt om (det finnes kanskje en og annen bedre SFO rundt omkring, men det er definitivt dårlig mat på en del av dem - det vet jeg).
lavkarbolise sa for siden:
Satt på spissen: Er det verre for barnet med baconfett enn billigkneip med syltetøy og margarin?
Men hvem drikker baconfett? Flytende baconfett er jo varmt som fy.
Ikke rart det står dårlig til med kostholdet på SFO når fagkoordinator tror at lavkarbo er å drikke baconfett, og at barna skal ha glukose.
Glukose, ja. DET får de, nemlig. I bøtter og spann (bokstavelig talt, billige små plastbøtter med syltetøy).
nightly sa for siden:
Ja, og vet du HVORFOR de gjør det? Fordi de ikke har penger til å kjøpe brød til 27-30 kr pr stk. Og om foreldrene ikke liker dette, får de da lage matpakka selv.
Og vet du en ting til? Jeg har jobbet på plasser der de kuttet syltetøy, prim og brunost pga for mye sukker. Vet du hva som skjedde da? Jo, flere barn satt å spiste tørre brødskiver fordi de likte ikke leverposte, smøre ost eller makrell i tomat.. Og det er faktisk ikke greit..
Zillah sa for siden:
Det går an å lære seg å like ordentlig mat.
smgj sa for siden:
Vel - tørre brødskiver er da vel glimrende representanter for sunt fullkorn... Som vi må ha? (Ironi kan forekomme).
Ja, selvsagt skjønner jeg at det er fordi budsjettet er begrenset.
Det blir ikke greit av den grunn. Så får heller SFO-sjefen ta tak i dette, da, siden han liker å uttale seg om kosthold.
Like greit å kutte maten på SFO, synes jeg, hvis de ikke klarer å betale for skikkelig mat. Så kan alle heller sende med matpakke.
Barn trenger næringsstoffer, ikke bare energi.
VSB sa for siden:
Med mange års barnehage erfaring vil jeg påstå at dette er et minimalt problem. Ok, har vært borti de som spiser brød med "smør", men de fleste finner seg snart i sunnere pålegg (selv om foreldrene gjerne fortsatt har det samme problemet med matpakker).
L@dy jojo sa for siden:
Det er jo en begynnelse,,,som vi vet blir man fort avhengig av sukkeret i maten. Kanskje barna ville begynt å spise det andre pålegge da de skjønte at syltetøyet, primen og brunosten ikke kom på bordet igjen ......ever!!!
Det blir for tynt grunnlag å fortsette å servere barna usunn mat på syntes jeg.
Da får foreldre som absolutt vil at barna skal ha slik mat sende med barna sine mat da,,,så blir det enklere for foreldre som faktisk strebere etter at barna sine skal få i seg sunn mat!!
Først, server dårlig mat til barna, med hovedvekt på de billigste karbohydratene du klarer å få tak i.
Deretter, finnes det noen foreldre som klager? Heng dem ut for å ville la barna drikke baconfett. Sørg selvsagt for å slenge inn noen honnørord om "balansert kost", for da kan leserne tro at det er det som serveres i dag.
Blæh...
surfeline sa for siden:
Utgangspunktet til Sande kommune har nok vært sunt kosthold - se link:
sandeavis.no/nyheter/sunn-sfo-mat-1.6653900
Når det er sagt - dersom Amund Sørum har sagt "drikke baconfett" tenker jeg at kanskje - kanskje (og dette er litt usakelig - men jeg greier ikke å la være) kanskje han Amund Sørum kunne hatt glede av å sette seg inn i hva lavkarbo er og hva det kan gjøre med kroppen! Jeg følte meg litt slem nå - men det var han som begynte! :D
Kula sa for siden:
Mener du helt alvorlig at en brødskive blir sunnere hvis man har masse sukker kamuflert som syltetøy oppå?
Kanutten sa for siden:
Det var ikke det hun sa.....
Kula sa for siden:
Det er jo en grunn til at jeg spurte. Hva var det hun mente da? (Siden du åpenbart har førstehånds kjennskap til det.)
Kanutten sa for siden:
Hun mente at det ikke var greitt at ungene spiste bare brødskiva siden de ikke fikk syltetøy på. Leverpostei, smøreost og makrell i tomatsaus som tross alt er sunnere enn syltetøy ville de ikke ha og det er ikke greitt!
Mariann S sa for siden:
Foreldre betaler da for maten som blir servert på SFO, så da er det vel bare å øke regningen :)
Og kvifor kan dei ikkje ete tørr brødskive??? Kanskje dei kunne få servert fårepølse og kvitost då?? Måtte vel ikkje vere syltetøy og prim vel????
nightly sa for siden:
Ja, det er jo greit nok. Men det var jo fortsatt en problemstilling der...
Vel etter 2 år med tørre brødskiver ble det skifte av ledelsen og det kom mer pålegg på bordet igjen og barna begynte å spise mer. Og om foreldrene er misfornøyde kan de jo sende med mat.
Har du bomull mellom øra?
nightly sa for siden:
Hahaha, ja jøss øk regningen.. Her betaler vi over 3000 pr måned i SFO, lurer på hvordan det hadde blitt mottatt..
Hjelper jo ikke å sette fårepølse og hvitost på bordet når de ikke spiser det!
Hvorfor kan de ikke spise tørre brødskiver, ja klart de kan. Men det resulterte jo i at de satt å pirka borti ei halv skive til lunsj.
Mariann S sa for siden:
Om maten må betales på regning eller i butikken går vel ut på ett, maten e det jo barna våres som spiser vel??? Men vil du virkelig påstå at det einaste ungane lika e syltetøy og prim???? JA DÅ SKULLE dei jaggu meg fått tørre skiver med meg ja :eek:
Bønna200 sa for siden:
Er det ikke noe som er galt hvis ungene ikke vil spise hvitost engang?
Jeg har jobbet i barnehage og da var det pålegg som ost, salami (stor stas, PØLSE), leverpostei og makrell i tomat som var på bordet. Ingen av barna klaget, alle spiste.
VSB sa for siden:
Jeg vil ikke tro barnehager har bedre matbudsjett enn SFO (korriger meg om noen vet annet), men vi kunne servere: Makrell i tomat, smøreost, tunfisk m/majones (ja, visse diskusjoner i personalgruppa...), salami, gul- og brunost, leverpostei, kaviar og egg i blant. I tillegg betalte vi for varmmat levert på døra (men kan ikke skryte av den i et lavkarbo utgangspunkt...) Dette er snakk om en helt vanlig kommunal barnehage. Brødet kunne nok vært bedre, men ikke av den billigste kneipp varianten. Så mulighetene er der! (Selvfølgelig lettmargarin da...)
nightly sa for siden:
Har dere ikke vært borti kresne barn?
kjære vene, jeg kjenner barn som kun spiser brunost, ei som bare spiser peanøttsmør, en som bare spiser fårepølse med majones og skinkeost.
Om barna er kresne er det ikke vår jobb å tvinge på de mat eller nekte de maten de vil ha, det er foreldrenes jobb..
smgj sa for siden:
Dette synes jeg er trist. Vi har et samfunn som legger opp til at man så godt som må ha barn i barnehagen. For de fleste gjelder dette faktisk mesteparten av den våkne tiden. Om de voksne som da er omsorgspersoner for barna i denne tiden ikke skal ha noen form for oppdragerrolle blir det en merkelig generasjon, frykter jeg.
Jeg har full forståelse for at dette må skje i samarbeid med foreldrene, men jeg kan ikke se at det ikke skal skje i det hele tatt? Dessuten ser det da vitterlig ut som at barnehagene allerede nekter barna den maten foreldrene ønsker de skal ha - til en viss grad.
Kula sa for siden:
Du har en forfriskende diskusjonsteknikk :-)
taraquin sa for siden:
Alt har liksom blitt svart-hvitt. Svært få snakker om å eliminere KH til barn. Men noen få personer som forfekter enorme mengder egg, bacon og minimalt med grønnfor gir folk et inntrykk av at det er lavkarbo, selv om det gjelder de færreste som spiser lavkarbo. Har vært borti flere som omtrent ikke spiser grønnsaker, nøtter etc, men som hiver innpå masse animalsk fett og protein, noe fisk og de spiser lavkarbo ifølge dem selv. Endel gjør jo dette og gir opplegget et dårlig rykte, noe ernæringsfysiologene vt å spille videre på og dreper debatten om et i utgangspunktet bra kosthold ved å si at det er drikking av baconfett, noe de aller færreste gjør.
Kula sa for siden:
Blant dem som jobber med barn, og som jeg har truffet på i årenes løp er det heldigvis ikke vanlig med en slik holdning til jobben sin.
nellie sa for siden:
Det gjelder vel ofte forskjellige definisjoner på hva som er sunt og av og til ukunnskap.. Jenta mi har med matpakke i barnehagen en dag i uka. Vi sender alltid med ting vi VET hun liker, likevel har vi fått tilbakemelding om at hun aldri spiser denne matpakken. Rart når hun får brødskive med prim isteden? Hun er jo ikke dummere enn at hun skjønner at "jeg spiser ikke maten min = jeg får prim." Tviler på at de mener å gjøre noe dumt/slemt men det er vel helt normalt for dem da?
nightly sa for siden:
Tror du misforsto litt her...
Selvfølgelig prøver vi.. Hver eneste dag blir det spurt, tilbydd andre pålegg, men når barna nekter er det fint lite vi kan gjøre. Hva tror du hadde skjedd med meg om jeg hadde nektet et barn å ha prim på skiva? Jo, jeg hadde blitt hudflettet av ei forbanna mor..
Og dette utsagnet:
Dessuten ser det da vitterlig ut som at barnehagene allerede nekter barna den maten foreldrene ønsker de skal ha - til en viss grad
blir for helt feil altså. I en perfekt verden på en rosa sky hadde alle fått det som de ville. Muslimene hadde fått en bhg uten melkeprodukter og uten svin osv, de som spiste kosher hadde fått det, lavkarbo-folk hadde fått lavkarbomat osv.... Men nå lever ikke vi der, gjør vi vel? Vi har budsjetter å følge, anbefalinger å følge og må gå etter flertallets ønsker.
Det er ikke mulig å innføre lavkarbomat i tillegg til resten. Det er tidkrevende å lage til to forskjellige måltider, det bli mer mat i søppla (som betyr penger ut vinduet)
Og som sagt, de foreldrene som er så i mot statens anbefalinger får sende med ungene mat selv. Tro meg, vår hverdag er mer enn hektisk nok..
Spør man dumt får man dumme svar;)
nightly sa for siden:
Og du vet INGENTING om min holdning til jobben min. Jeg er faktisk veldig engasjert i min jobb og min oppgave.. :)
VSB sa for siden:
Det er ikke noe problem å nekte et barn prim dersom det ikke finnes i barnehagen. De FLESTE foreldre er positive til å kutte ned på sukker når dette tas opp på f.eks. foreldremøter. De som da ikke sier fra eller ofte ikke møter, får jo ta de avgjørelsene som blir tatt og forholde seg til de. Dessuten det kommer stadig anbefalinger fra staten ang. mat. Disse er ikke lavkarbo, men langt fra loff, syltetøy og prim. Det handler om grovt, sukkerfritt, magert og frukt/grønnt. Så man kan trygt med kommunale / statlige retningslinjer i hånda unngå / nekte innkjøp av prim, syltetøy og sjokoladepålegg. Diskusjonen blir isåfall heller om ungene får lov å gå og hente matpakka med pølse, sjokoladepålegg eller vafler i stedenfor barnehagens mat. JEG har stort sett klart å nekte dette!
Hilsen førskolelærer/ped. leder.
Kula sa for siden:
Ja, særlig :):)
Kanutten sa for siden:
Unødvendig kommentar fra deg. :mad:
Kula sa for siden:
Men kjære deg, så du ikke smileyen da?
:)
Kanutten sa for siden:
Smilyer frikjenner ingenting.
Kula sa for siden:
Hva er vitsen med dem da? :)
Charlott sa for siden:
I barnehagen jeg jobbet i var søtt pålegg forbeholdt fredagskosen og bursdager. Det var aldri noe problem, slik var det bare - både for foreldre og barn :)
Supera sa for siden:
Jeg har også jobbet i barnehage, og pålegg som prim og nugatti var ikke tillatt på grunn av det høye sukkerinnholdet. Alle barna godtok det uten problemer. Det var ingen som var så kresne at det ikke var ett eneste annet pålegg som vi serverte som de likte.
j88 sa for siden:
i barnehagen der jeg jobbet var det også ikke lov med søtt pålegg, og ingen av barna savna det heller, virket som de trivdes godt med det de fikk av pålegg.
Trolltika sa for siden:
Minsta her fikk lunsj i barnehagen, og oppdaget på den måten at hun likte agurk og paprika. Hun har alltid vært skeptisk til mat som ikke er "kjent" og har nektet å smake -men i barnehagen kunne hun ikke være dårligere enn alle andre, og dermed ble salami med paprika en favoritt hun enda har.
Størsta spiser alt fordi hun får smake og spytte ut om hun ikke liker (minsta vil ikke det engang). Dette betyr at jeg til frokost i dag hadde en tiåring sittende med julebrød med sursild. Hun insisterte på at sursild og rosinbrød smakte nydelig, og mor var glad hun ikke spiser rosinbrød så hun slapp å smake :p
Vi har av og til kresne unger innom her, og da setter vi et assortert utvalg pålegg på bordet og sier at de får spise hva de vil. Leverpostei, kaviar, 2-3 sorter kjøttpålegg, hvitost, rekesalat, egg... Har enda ikke hatt en unge innom som ikke spiste pålegg, men vi har hatt et par morsomme kombinasjoner fordi de fikk prøve, som leverpostei med kaviar :rolleyes:. Jeg tror det som har fungert her er rett og slett at jeg setter maten på bordet og sier "du velger hva du vil ha" og deretter ikke legger meg borti hva de har på skiva. Husker enda hvor morsomt det var å komme hjem til tomt hus sammen med en venninne. Før vi startet på leksene, lagde vi hver vår brødskive som vi delte i biter og prøvde forskjellige påleggskombinasjoner. Slik lærte vi hvorfor jordbærsyltetøy og kaviar ikke er en påleggshit :p
VSB sa for siden:
Så enig, så enig. Veldig godt beskrevet.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.