kanskje tidlig, da vi enda ikke er kommet til jul enda, men greit å ha noen målsetninger og samtidig legge de ut her? Forhåpentligvis noe mer forpliktende, eller kanskje ikke.
Hva er så ditt planlagte nyttårsforsett for 2012? Jeg tenker 3 kjernefaktorer på disse. De må være:
Hensiktsmessige
Akseptable
Gjennomførbare
Vær gjerne detaljert i målsetningene. "Spise mer, spise mindre, trene mer, trene mindre" osv er litt intetsigende? ;-)
Trene med slik Redcord slynger minst 2 ganger pr uke i minimum 30 minutter pr gang. Jeg trener dessverre kun løping og sykling og det blir derfor lite styrketrening fordi jeg synes det er så utrolig kjedelig...så dette nyttårsforsettet vil jeg lykkes med håper jeg.
Jeg skal delta på minst 1 halvmaraton (21km) hvor målet er å løpe under 1t40min.
Jeg skal sette opp 2 lister på loftet, som har ligget klare siden vi bygde huset i 2009......
Skal begynne kjøpe OG bruke litt mer moderne, moteriktige klær istedetfor bare treningstøy....har en tendens til å bruke skjorter, bukser som gikk av moten for ca 10 år siden.... :) (jeg hater å handle klær dessverre)
Kjekk tråd! Men litt skummelt å sette de detaljerte og gjennomførbare målene, for det er selvsagt lettere sette diffuse mål, og bare "spise sunnere" og "trene mer":D
Anyway, her er mine mål for det kommende år:
Mål og delmål i kilo:
1.mai: under 100 kg
august: 92 kg
Utgangen av 2012: 82 kg
Klarer jeg det før, eller at jeg kommer lenger ned enn dette innen den tid, så er det selvsagt bare bonus... Men dette er iallfall tall som jeg bør klare:).
Treningsmål:
Styrketrening tre ganger i uken - man, ons, fre før jobb om morgenen (dette har jeg begynt med nå, så bør la seg gjennomføre)
Begynne på spinning på torsdager
Være i aktivitet hver dag, hvis det ikke blir tid til ordentlig trening så skal jeg iallfall gå en tur.
Jobb: Slutte å jobbe på søndager (hvis det ikke er helt krise;)).
Jeg er egentlig ikke så glad i nyttårsforsetter, men i år kan jeg kanskje prøve. Jeg vil ikke ha noen vektmål. Jeg skal bli sunnere, uten å fokusere for mye på å bli tynnere.
Jeg skal trene minst to ganger i uka.
Jeg skal fortsette å spise mat som er bra for kroppen min, og gir meg mer energi
1: Fortsette å spise lavkarbokost.
2: Legge meg tidlig....... nei det klarer eg ikkje ;) prøve å legge meg tidligare enn no då iallefall :rolleyes:
3: Ikkje love meir enn eg kan holde :geip:
Fortsette på lavkarbo utover våren..
Målsetting:
-Tb til under 80kg etter nyttår..i løpet av januar..(antar jeg går opp i jula)
-under 75kg innen 15mars-12..
-under 70kg innen 1 juni -12..
Klarer jeg dette.. blir jeg fornøyd..Ellers ..fortsetter jeg til målene er nådd..
Dereetter kan jeg ev..lage meg nye mål..:)
Jeg slenger meg på her jeg også, jeg pleier ikke å ha nyttårsforsetter, men det er alltid lurt å tenke på hva man vil gjennomføre :)
Jobbe litt mindre, og ha litt færre reisedager. Det betyr max 3 dager på reise i uken, og komme ned i et snitt på under 55 timer jobb i uken.
Henger sammen med nr 1. Være mer tilstede hjemme :)
Bli kvitt de siste kiloene jeg skal ha vekk, og ikke falle tilbake i gamle mønstere med å spise alt for mye tull, jeg har nå bevist for meg selv at med planlegging så kan man ha et ok kosthold selv med mye reising og ustabile dager.
Komme igang med å trene. Igjen tilbake til punkt 1, får jeg til dette så vil jeg også få tid til å trene.
Gi meg selv en seriøs belønning hvis jeg ser at jeg får orden på punkt 1, 2,3 og 4 !! :)
Og da er det vel bare å si lykke til med dette til meg selv, og satse på det beste :)
Hensiktsmessig, akseptabelt og gjennomførbart: Gå ned de siste 4-5 kiloene som gjenstår for å nå normalvekt. :cool: Verktøyet blir bare å fortsette med kostholdet jeg har.
Har også et par andre mål, for å gi meg selv nye doser mestringsfølelse og gode greier.
Jeg har ett eneste forsett - og det er å fortsette med det jeg gjør. Det går sakte men sikkert - og jeg har brukt 20 år på bli tjukk, så da kan jeg koste på meg ett par år for å bli litt mindre tjukk!
1.Bruke tid på meg selv og ta vare på min helse, også den psykiske.
Dette innebærer et par konkrete punkter:
a)Ikke avslutte terapi bare fordi det er skummelt
b)Lære å si nei til alle ekstravaktene på jobb - for mye jobb går utover alt annet
c)Utføre aktiviteter som GIR energi og ikke bare tar.
2.Trene styrke 4 ganger pr uke!
Har konkrete punkter her også:
a)100 kg i knebøy
b)70 kg i markløft (jeg er ikke så glad i markløft:rolleyes:)
c)Vurdere benkpress med stang som en effektiv øvelse og ikke bare ta benkpress med manualer :p.
d)Sørge for en litt finere X-form:D
3.Ikke være så flink til å skeie ut med godteri:o
a)Skal jeg på død og liv ha godteri så kan jeg jo faktisk lage det selv!
Her er jeg med. Mine forsetter bygger nok på ting jeg allerede jobber med.
Trening: Jillian eller tilsvarende trening minst 4-5 ganger per uke.
Mål: Løpe en løype på snaut 2km i terreng til våren/sommeren.
Militær armgang el. hva man skal si i klattrestativ med ungene (barnslig?)
Saklige mål eller ikke, men handler om "spøkelser" fra barndommen og en slags del av terpien tror jeg.
Kosthold: Følge opp den gode trenden i lavkarbo, men få kontroll på spising som reaksjon på stress og angst (selv om dette ble mye bedre etter omlegging til lavkarbo, så har jeg enkelte problematiske dager, om enn med "lovlig" mat.)
Vekt: Ned i min normalvekt, 70-72kg, ca. høyde i cm over 1m = vekt, og et sted jeg stort sett har ligget i voksen alder.
Arbeid: Opprettholde dagsrytme og søvn-rytme. Gjøre det jeg kan for å lykkes med praksis.
Vel, jeg er også litt der at de nyttårsforsettene jeg har hatt, ikke har ført noe godt med seg. Har aldri klart å holde dem. Derfor er det bare ett eneste mål som gjelder:
Jeg skal klare mitt mål med lavkarbo, nemlig TRIVSELSVEKT og SUNN HELSE! Lavkarbo-kostholdet skal være med meg resten av livet, og jeg vil ha det sånn!!
Bli friskere! Tør ikke skrive frisk for det gjorde jeg i fjor og det holdt ikke.
Begynne trene i det små! En halvtimes gåtur med staver min tre ganger i uken.
Prøve komme meg opp til 100 prosent jobb før nyttår.
Være striksere på lavkarbo.
Ha mer omsorg for ungene og sambo som har vært SÅ tålmodige med meg.
LE mer!
Se flere filmer.
Lese mer om lavkarbo kosthold og hvilke sunne råvarer som kan noe av det fettet jeg får i meg i dag, som hovedsakelig er fra fløte, kjøtt, egg og smør.
Begynne å trene, minst tre dager i uken, gå turer i skog og mark
Drikke mer vann, vil opp til tre liter om dagen, minst.
Bli flinkere i huset, vaske hele huset minst annenhver måned!
Edit: vaske hele huset minst annen hver uke skulle det stå...hahahahaha
Husvask? Bah, her har vi vaskefirma som fikser den biffen hver fredag 1 gang pr uke. Gjort det slik siden 2006 og har spart oss for mye jobb og tid. Nå bruker vi vasketiden på oss selv som familie istedetfor. Mye bedre...og skal love deg det er rent her ja. Fordelen er at vi må holde huse meget ryddig også minst 1 gang i uka da ;-)
Vaskinga er jo den hyggelige delen... Det er den hersens ryddinga som det blir skippertak på.... Og den må man jo ta uansett om man vasker selv eller ikke. :rolleyes:
Ok, hvis du synes det er hyggelig å vaske, så ansetter vi deg mer enn gjerne til å vaske huset vårt. Da slår vi 2 fluer i en smekk. Du får gjøre noe du synes er hyggelig og vi kan gjøre noe vi synes er hyggelig istedetfor å vaske. Deal?
Når kan du begynne?
Jeg har laget meg jule- og nyttårsmotivasjon de Luxe. Jeg har kjøpt ei trang bukse i str. 48. - det er skikkelig stilig. Fra 56 til 48 på et år er motivasjon til å fortsette i 2012 - med akkurat det jeg gjør i dag :D
Nå er det kun få timer igjen av 2011 og 2012 banker på døren. Som alltid er jeg litt ekstra tankefull i disse timene. Litt oppsummering skal gjøres, de gode opplevelser skal gjemmes litt ekstra godt på i hjerte og det som ikke ble helt som jeg håpet skal jeg også ta med meg videre i form av den lærdommen det ga.
Målet for 2012 er å le mer, kysse mer, jeg ønsker å drikke mer sjampagne og fortelle barna mine og kjæresten min enda oftere hvor mye de betyr for meg. Jeg ønsker også å invitere oftere på middag og være mer sammen venner.
Ellers er målene for det kommende året følgende:
Bli friskest mulig. Dette er et prosjekt som har vedvart i 9 måneder, men som krever enda mer tid. 2012 vil bli året hvor jeg kommer i mål.
Jeg skal leve lavkarbo og holde fokus mot vektmål. Når jeg er vel i mål med det, skal jeg bruke tid på stabilisering. Dette med stabilisering er noe jeg ser for meg som et ganske omfattende prosjekt så 2012 vil bli starten fordi jeg skal i mål med vekta før vi avslutter det kommende året.
Jeg skal trene mye igjennom det kommende året. Akkurat slik jeg har gjort de siste 9 månedene.
Jeg skal sette opp vekt- og treningsmål og belønne meg selv når jeg oppnår de målene jeg har satt meg.
Eg har INGEN nyttårsforsett som går på vekt. Eg har hatt 1 1/2 år som ikkje har gått som eg hadde planlagt og eg må rett og slett fokusere på noko positivt, så får vekta gå ned så seint som ho berre vil. Det er nok stress i livet.
Mitt nyttårsforsett er å lære meg å spele fiolin. Det har eg ønska meg sidan eg var 5 år, og no er det jaggumeg på tide å gjere noko med det! Så eg skal øve saman m dattera mi. Det kanskje motiverer ho for å øve meir også. Minst 4 gongar i veka, som jentene mine må.
Nyttårsforsettet mitt er å fortsatt trene regelmessig løping og trene mer styrke. Skal gjennomføre en hel maraton i år. Fortsette med moderat lavkarbo. :):)
Hvilken maraton Kari Marita? Oslo Maraton 22 sept? Da bør vi møtes og hilse på. Jeg skal nedover da...Hadde vært morsomt å møte noen oppegående herfra IRL.:)
Hmmm, godt poeng det ja. Lykke til med fransken. Jeg symes det er et vanskelog språk, men kan umulig være verre en tysk gramatikk. Jeg dro vel en "Nogen" på ungdomsskolen og karret meg til en 2'er på vgs. Synger like dårlig som jeg har språkøre for tysk.:D
Måtte inn og se på denne tråden igjen, vi er jo snart halvveis i året... Og her sitter jeg da, det er 26.juni og jeg veier 87 kg!:D Så vektmålet for året er nådd og vel så det.
Treningsmålet er også nådd, jeg har trent så og si hver dag i hele år. 3 ganger i uken er det styrke, resten har jeg vekslet mellom spinning, løping, sykling ute eller annen kondisjonstrening.
Mål nr 4 er vel ikke heeeelt der det burde være, men men. Who cares, jeg er 25 kg lettere enn da jeg startet i oktober 2011!
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.