smgj sa for siden:
Flere begynner å stille spørsmål ved Tines dobbeltrolle i smørfarsen.
www.aftenposten.no/okonomi/innland/Smrkrisen-kunne-vrt-unngtt-6720304.html
Monopolsituasjoner gjør sjelden godt i lengden... Selv ikke om de kalles samvirker.
smgj sa for siden:
Flere begynner å stille spørsmål ved Tines dobbeltrolle i smørfarsen.
www.aftenposten.no/okonomi/innland/Smrkrisen-kunne-vrt-unngtt-6720304.html
Monopolsituasjoner gjør sjelden godt i lengden... Selv ikke om de kalles samvirker.
kamp sa for siden:
Det er jo egentlig litt rart at det nesten bare er en smør produsent i norge. Når jeg har vert/bodd i utlandet har det vert mange produsenter av smør :)
smgj sa for siden:
Ja, på Kypros spiste jeg irsk smør... (Elendig å steke i fordi det inneholdt altfor mye melkeprotein/melkesukker og ble brunt før egget var stekt, men smakte nydelig. Kerrygold het det.)
Tine er jo dobbelt beskyttet i og med at det er et landbrukssamvirke med så godt som påtvunget medlemsskap - og produksjonsforvalter, i tillegg til de tollmurene vi har på melk og kjøtt.
Vel - kanskje det kan bli løsning på snippen? Noen flere nisjemeirier hadde ikke vært utav veien. Flere plasser for bøndene å selge melka også.
FrkMarge sa for siden:
Et av problemene er vel at de store kjedene har avtaler med de store grossistene... er ikke bare Tine det gjelder, men de er en av dem.
Det er ikke plass til de små for da sier Tine (eller Nidar eller Freia) at "om dere tar opp hylleplassen "vår" til andre, så vil ikke vi gi dere like god avtale med oss..."
smgj sa for siden:
Veldig sant. Samt at grossistene ikke vil ta inn produkter som ikke har kapasitet til å være landsdekkende. Og siden særbestillinger gir butikkeiere mye merarbeid og til dels er stengt for via avtalene så er det liten "plass" til nisjeproduksjon. Vi som forbrukere ønsker jo å handle mest mulig gjennom å stikke innom færrest mulig butikker...
Furine sa for siden:
Kerrygold er godt! :love: Det har eg ete mykje av i Belgia. Der er det for øvrig ørten smørprodusentar, og dei tek inn frå andre land også, som Kerrygold! :)
smgj sa for siden:
Og nå kan det se ut som at Synnøve Finden vil tape penger på at de importerte smør etter at Tine takket "nei" til tilbud om å importere på SF sin kvote... Da det viste seg å være feil beslutning sprang de til staten og ba om tollettelser slik at Tine nå kan ta inn smør til "halv pris" ifht det som SF måtte importere til
Er ikke dette konkurransevridende så vet pokker ikke jeg hva som er det.
www.aftenposten.no/okonomi/innland/Tine-takket-nei-til-smr-i-oktober-6721203.html
Bestemamma sa for siden:
Er så jeg blir fristet til å kjøpe det belgiske smøret for å støtte Synnøve Finden oppi denne grådigheten til Tine.....:mad:
FrkMarge sa for siden:
Vi får støtte småprodusentene så mye vi kan, men jeg savner Tines litt mer saltfattige smør jeg da...:oBestemamma sa for siden:
Kanskje vi skal lage det selv? :D
index sa for siden:
Jeg fant ut at jeg nesten har en motsatt smørkrise her hos meg, da jeg fant ikke mindre enn tre pakker smør i kjøleskapet! Jeg steker i Cocosa, så smøret bruker jeg stort sett bare til Bernaisesausen. Blir mange liter saus av dette ser jeg...
smgj sa for siden:
Jaja - og siden fløte er dyrere enn smør trenger vi vel ikke lure på hva det er som styrer Tine sine produksjonslinjer...
www.aftenposten.no/okonomi/Halverer-produksjonen-av-smr-6725856.html
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.