< Tilbake til oversikten

Vektnedgang stoppet

Nomade sa for siden:

Hei
Jeg har begynt med lavkarbo 27.11 2011. Følger ikke noen spesiele men har lest mye her og eller i internett. Første uka har gått ned ca 3 kilo men andre uka gikk ikke noen. bare lure på om er det vanlig elelr gjør jeg noen som ikke er riktig? Håper noen kan gi råd til meg her. Har bestilt meg bøkene Gi null Og slanking med ketose.

Nerthus sa for siden:

Du må nok gi litt mer informasjon om deg selv og kostholdet ditt før man kan gi gode tilbakemeldinger :) Høyde/vekt, og hvordan/hva du spiser er en god start :)

Nomade sa for siden:

Hvordan teller man karbene? Jeg har ca 25 kg mer og vil bli kvitt med dem snarest. Spiser mye grønsaker, kjøtt og egg. På 13 dager har spist bare 2 brødskiver, ellers driker mye vann og te. 1. uka gikk ned 3kg men 2. uka gikk ikke ned noen. Vil høre dere som har gode erfaringer. Er det slik at man kan stoppe å gå ned bare etter 1.uka , hvor mye bør jeg spisse av proteiner og fett? og ellers vil vite alt som er nyttig. Forhånd takk til alle dere :):)

Marina sa for siden:

Det står MASSE god informasjon i nybegynnertråden forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970

og lavkarbo på 3 min: www.lchfnorge.no/lavkarbo3minutter.pdf

Anbefaler deg å lese nøye gjennom de. :smile:

Ellers er det ikke sikkert at vektnedgangen har stoppet opp selv om du ikke har gått ned på 1 uke. Kroppen trenger tid på å komme i gang, og de fleste bruker ca 2 uker før de begynner å miste fett (de første 3 kg kan være vann). Det er også veldig smart å bruke målebånd på lavkarbo da mange opplever å få økt muskelmasse. Dette viser som ekstra kg på vekten, men tilsvarer ofte flere cm i minus..

Velkommen til forumet! Håper du vil trives :smile:

Newstart sa for siden:

Legg inn maten din på diett.no så ser du nøyaktig hva du får i deg.

Ser det står egenkomponert i boksa di, da blir det litt vanskelig å hjelpe deg for da er det egentlig opp til deg.
Men skriv gjerne opp alt du spiser på en dag. Så kan de kloke hoder se om det trengs noen justeringer. :)

Yrla sa for siden:

Det er vanlig å gå ned mer første uka, det er vann som "karbohydratene" i kroppen hadde samlet.Lavkarbokosthold i motsetning til lavkalori kan ta lengre tid. Om du vil raskt ned må du kombinere. Men det anbefales ikke. Jeg gjorde det og har blitt veldig undervektig. Tålmodighet er bedre.

Nerthus sa for siden:

Er enig med newstart, egenkomponert kan bety så mye! Anbefaler deg og velge en retning som du kan følge de første par månedene før du starter med justeringer til "egenkomponert" - da er det lettere og gjøre dette riktig. Skriv gjerne opp en eller to dagers meny i detalj - da er det lettere og korrigere :)

Spiser du nok fett? Avhengig av hvor lite/mye karbohydrater du spiser, må du spise nok fett tilpasset kh-inntaket.

Proteinanbefalingene går på ca 1 g protein pr kilo kroppsvekt, mer om du er svært aktiv.

Nomade sa for siden:

Jeg spiser aldri ris, pasta,brød, poteter, søtesaker rett og slett spiser ikke mat som har mye karbo utenom grønsaker.
Frokost; egg som ofte omlett med cottage chshesse (ca 50gr) 3 ss naturel yogurt som jeg lager selv:).
Lunsj; steker med smør (1ss) blomkål, brokoli og sopp (tilsammen ca150gr) og blander med tunfisk, kylling, kjøttdeig varier fra dag til dag. Eggsalat; to egg og mye salat. Slik ser min lunsj
Middag; ca 200gr,Kyling,kjøtt(sau, lam, okse) laks, steker grønnsaker som spiser ved siden til.
Hvor mye smør bør jeg spisse?
Drikker mye vann og te. Spiser ingen frukt eller mellom måltider.
Håper kan få mer råd nå.
forhånd Takk til alle dere:)

Nerthus sa for siden:

Du spiser så lite kh at du godt kan ha mer fett i maten din! Oljedressing på salater, godt med stekesmør eller -olje.

Cottage cheese og naturell yoghurt har svært lite fett, bland i litt majones også, evt creme fraiche :)
Tunfisk og kylling er magert magert, bruk litt fetere proteinkilder også, eller legg til fett i måltidet. Lag deg eggesalat med feks spekeskinke, egg, urter og majones/Creme fraiche blanding. Liker du olje bedre, bruk gode oljedressinger, lag med god olje, eddik og urter/krydder.

Fløtesaus til stekte proteinkilder, jeg har i en slump fløte i stekesjyen. Jo magrere proteinkilder, jo mer fett bør du legge i. Smør på grønnsakene til laksen, og en god slump ekte rømme feks.

Du spiser jo heller ingen brøderstatninger eller drikker lettbrus/-saft ser det ut til. Ser ikke at du har partystoppere i dietten din, så da går det kanskje litt på litt lite fett?

Legg inn måltidene dine på diett.no og se om du ligger bra an når det gjelder fordeling av kh, protein og fett. Med så lite kh som du spiser bør du ligge på 5% kh - 20% protein og 75% fett (give or take).

Nomade sa for siden:

Takk Nerthus:)
Hva bør jeg spisse mer nå, jeg spisser ikke svin:( hva kan være erstater til bacon? Bør jeg spise litt brød? Jeg savner ikke brød egentlig:). Har lest boka Frisk med lavkarbo( Dr. Sofie Hexeberg) og har bestilit GI null og slanking med ketose dem kommer forhåpentligvis om noen dager. Finnes det noen chat sider der mann kan skrive til hverandre?
Takk

Nerthus sa for siden:

Du trenger IKKE spise bacon, eller finne en erstatning for bacon etter min mening :) Spis heller kjøtt med marmorering (feks entrecote), laks, ørret, makrell, avokado og grillet kylling med skinnet på feks. Røykalaks og eggerøre som jeg har en skvett fløte i liker jeg ganske godt :)
Nei, du bør ikke spise brød - spesielt om du ikke savner det :)

Vet ikke helt hva du mener med chat-sider, men forumet her er jo såpass aktivt at du får raskt svar om du skriver et innlegg :)
Har du laget deg din egen journal feks? Der kan du i større grad beskrive hva du spiser, framgang, motgang osv - og samtidig stille spørsmål vedrørende deg og din situasjon :)

Nomade sa for siden:

Nerthus du er en knup takk for alle svarene, jeg kommer helt sikkert å spøre deg forsatt.

Nerthus sa for siden:

Spør i vei, jeg er glad du føler du får noe utav alt det jeg kommer med ;) Fantastisk at jeg kan være med og hjelpe etter all den hjelpen jeg fikk i starten her inne på forumet :)

Nomade sa for siden:

Hei
slik ser min en dag når jeg går på lavkarbo med noen varienrende. Har gått ned 3kg 1. uka men 2. uka null kg;) lurer på om jeg er på riktig vei bare. har fått mye gode svar fra Nerthus men aldri nok for meg med info:)

jeg spiser aldri ris, pasta,brød, poteter, søtesaker rett og slett spiser ikke mat som har mye karbo utenom grønsaker.
Frokost; egg som ofte omlett med cottage chshesse (ca 50gr) 3 ss naturel yogurt som jeg lager selv:).
Lunsj; steker med smør (1ss) blomkål, brokoli og sopp (tilsammen ca150gr) og blander med tunfisk, kylling, kjøttdeig varier fra dag til dag. Eggsalat; to egg og mye salat. Slik ser min lunsj
Middag; ca 200gr,Kyling,kjøtt(sau, lam, okse) laks, steker grønnsaker som spiser ved siden til.
Hvor mye smør bør jeg spisse?
Drikker mye vann og te. Spiser ingen frukt eller mellom måltider.
Håper kan få mer råd nå.
forhånd Takk til alle dere:)

Nerthus sa for siden:

Det kan raskt bli forvirrende om du stiller samme spørsmål i flere tråder. Du vil miste oversikt over svarene, noen vil svare i en tråd, andre i en annen, og poenget blir litt vekke... dessuten blir man ofte forvirret når man svarer i en tråd og oppdager at samme spørsmål er stilt andre steder :)

Bruker du "uleste innlegg" i den grønne menylinja øverst, vil du alltid ha oversikt over tråder/innlegg du enda ikke har lest eller svart på :)
Bruker du kontrollpanel, får du opp alle tråder du har svart i eller startet, eller valgt og "abonnere" på. Dermed vil du alltid finne igjen tråder du har lagt inn innlegg på når nye innlegg er kommet til :)

Yrla sa for siden:

lån deg ketolyseboka på biblioteket:)

ToreH sa for siden:

Første uka kan stort sett være væske i kroppen. 2 uker er imho alt for tidlig å trekke konklusjoner. Kanskje du også ikke er overvektig, men normalvektig ut fra hva din kropp synes? Kropp og sinn er ikke alltid helt enig der... ;-)

Det du spiser var jo ikke allverden, så tror du skal gi deg selv noe mer tid, man kan ofte ikke forvente lik vektøkning i uke 2, 3, 4 osv som uke 1. Enorme individuelle variasjoner.

En som har BMI 40 vil kunne gå raskere ned i vekt enn BMI 20. Noe annet er også vektregulerende/stabiliserende kontra vektreduserende.

Nomade sa for siden:

Hei
Jeg har lest boka og< Gi null>har begynte på kuren siden 27.11.11. 1. uka gikk ned 3kg men siden da har vekten stå stille.Jeg er usikker på jeg har nok fett inntak i løpe av en dag. Spiser naturell yoghurt som jeg lager selv og cootage ches til frokosten og en omelett. Lunsj spiser ofte salat med kylling, tunfisk, kjøttdeig og eggsalat. steker kjøttet hele tida til salaten.Middag spiser kjøtt av kylling lam og fisk kokt og stekt og grønsakker brokkoli og blomkål som ofte stekt i smør. Kvelds varier litt men spiser ikke mye om kvelder. Drikker mye vann i løpe dagen. Spiser under 20 karbo pr dag

En del info om meg
36 år, mann
104 kg ved starten av kuren og nå 101kg
høyde 1.70 cm
har polio, er lam på venstre bein gjør litt vanskeligere for meg å trene mye.

Håper dere kan hjelp meg hvorfor har vekt nedgang stoppet så tidlig kuren?
Mvh Metin

langaard sa for siden:

Du må bare være litt tolmodig, kropppen trenger tid til og omstille seg til fettbrenning. 4-8 uker , ofte mer. Bare fortsett og spise som du gjør, så kommer vektnedgangen etter hvert:) Ønsker deg masse lykke til:)

Charlott sa for siden:

Om du legger inn det du spiser på diett.no får du opp næringsfordelinga der :)

Slik jeg leser din meny, synes jeg det ser ut som litt lite fett jeg...

Velkommen forresten! :D

Nomade sa for siden:

takk for alle svarene. charlott du sier lite fett, hvor mye fett jeg må per dag og kan spiser ikke bacon:confused: bruker smør til mat laging og bruker majones til salater og lunsj mat. hvordan man kan skafe seg mer fett i løpe en dag. (fettkilder) takk

lille_trille sa for siden:

Hei, og velkommen.
Litt lite fett ser det ut til. Hva med å ha litt fløte i kaffen? Eller koke ut steikepanna med litt fløte når du har stekt kjøtt?? Blir god saus av det. Ellers så kan du lage rømmedressing til grønnsakene.
Lykke til :heia: :heia:

langaard sa for siden:

Cocosa og udos choise (helsekost):)

Charlott sa for siden:

Om du ser helt øverst på siden her, finner du et Google søkefelt.

Om du skriver inn "fettkilder" der, kommer det opp masse treff! :D

Ble altfor mange å linke til for deg ;) Søkemotoren søker forøvrig kun i forumets sider, et veldig greit hjelpemiddel :)

Nomade sa for siden:

jeg vet forsatt ikke vet hvor mye fett man skal ha på en dag? hvis noen kunne gi meg noen eksempler med mengde hadde jeg vært veldig glad.:)

index sa for siden:

Jeg bruker en del Bearnaisesaus laget på smør og fløte til maten, godt og inneholder en del fett. Egg er også en god fettkilde, med over 50% fett. Hva med å bruke mer kjøtt med naturlig fettinnhold, som nakkekoteletter, entrecote etc i stedet for den magre kyllingen? Og om du spiser kylling, spis skinnet også, det er den feteste delen av kyllingen. Fet fisk er også bra, f.eks laks. Med under 20 gram karbo må du få energien din fra fett, og det er det forsvinnende lite av i den dietten din. Ellers blir du slapp og kraftløs, og vekttapet ditt stopper opp...

Nomade sa for siden:

hei
idag er det den 3. uka jeg har begynte på ketose. Spiser under 20 karbo per dag. Gikk ned i første dagene men siden er bare stabilt vekt.
Frokost. ofte egg(kokt eller stekt i meire smør ca. to ss) bruker også litt cootage cheese(2 ss) ikke hverdag men noen dgaer spiser litt makraell i boks. lunsj stekt grønnsaker(brkoli, blomkål,sopp) i smør og blandes med, vairere fra dag til dag, tunfisk,(en og halv boks),kylling(ca 100gr), kjøttdeig( ca100gr)

Middag kokt eller stekt i smør kjøtt, kylling, laks ca 200grm. litt avagurk og salat. og steker grønsaker som lunsj.
spiser 20 gr vallnøter i løpe av dagen.
Vil ha tips og råd.

nellie sa for siden:

de første dagene/ukene slipper du vann. Så kan det ta fra dager til uker til fettforbrenningen setter i gang. Tålmodighet er eneste middel mot det.

ToreH sa for siden:

Hello beautiful!

One advice, and you should really listen carefully, because I will only say this once: "Patience and a lot of willpower" :)

ToreH sa for siden:

Jo forresten, her er et til som kan være greit å prøve ut. Drikk vann. Mye vann. Verdt å prøve ut en 2-4 liter om dagen for å se om det hjelper på. Noen må ligge på 2-3 liter, andre må ligge på 4-6 liter (jeg måtte ligge på det siste) for å "hjelpe" kroppen litt.

Vann er drivstoff for kroppen. Fungerer som en grei katalysator for mange prosesser i kroppen.

Verdt å prøve?

Nomade sa for siden:

driker ca 3L vann omdagen. er helt ny vi får se. spiste mye fett idag for første gan i mitt liv:) folk rundt meg sier at jeg har gått ned men vekten sier ikke akurat det samme:)

&lt;insert_scary_name_here&gt; sa for siden:

Har du målt deg med målebånd? Det er endel som opplever at vekten ikke går særlig ned, men at det minker med centimetre, dvs. at fett blir omdannet til muskler, og det er jo bare bra! :)

Nomade sa for siden:

hei
nesten ikke gikk ned litt over tre uker nå. bare vil høre fra dere som hadde i vært i samme sitvasjon. Hvordan gikk det?

Nerthus sa for siden:

3 ukers stillstand er ikke uvanlig. Hvor lenge har du holdt på? Hvor mange kilo skal du ned? Hva mener du med egenkomponert?

Aline sa for siden:

Hei, jeg slo sammen alle trådene dine som handlet om det samme, så ser du alle svarene samlet.

mvh
Admin
:)

&lt;insert_scary_name_here&gt; sa for siden:

Det kommer an på resten av matinntaket ditt. Legg alt du spiser inn på diett.no , så får du se hvordan fordelingen blir.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.