< Tilbake til oversikten

Squashlapper/sveler

Moogie sa for siden:

Disse er supre som tilbehør til kjøtt eller kylling eller bare helt for seg selv som mellommåltid med f.esk. litt bacon på eller rømme til.

Du trenger:
1 squash (ca 350 gr) kan ev. bruke gresskar istedenfor
1 stor løk (ca 120 gr) kan ev brukes mindre enn det
1 gulrot (ca 100 gr) kan ev. bruke litt mer (150) eller mindre
2 egg
1 dl fløte eller crem fraiche eller rømme
2 ss fiberhusk/psylium
30-40 gr erterprotein (ev. andre protein pulver eller bakepro eller om du ikke teller så mye på karbo havremel av store havregrynn)
2 ss kruskakli (ca 10 g) kan ev. sløyfes
2 fed hvitløk (mer eller midre etter smak)
litt grønt (dill, persille, basilikum)
litt pepper og salt
1 ts bakepulver om ønskelig (men ikke nødvendig)
smør eller olje til steking

Slik lager du dem:
Hakk løken og steik den gylden i smør/olje. Rasp gulroten på grov rasp og ha den opi panne sammen med løken og vend de sammen og steik litt til og ha i hakkede eller pressede hvitløkfedd. Sett det til sia for avkjølling. Rasp squashen med skall på fin rasp (ev. ca 1/3 del på grov rasp og resten på fin rasp om du vil ha litt mer struktur i lappene). Bland sammen med resten av ingridiensene til en passelig tykk røra og ha løk og gulrotene oppi. La røra stå i 10 min til fiberhusk får virke. Blir røra for tykk ha i mer fløte ev. vann om det blir for tynt er det mulig å ta mer proteinpulver. Steik lappene på hver side i en steikepanne i rikelig med smør ev. olje. Lag dem små (av en ss røra) så de blir enkle å vende. Jeg har plass til 5 lapper i min steikepanne og det blir nok røre til ca 20-25 lapper alt etter hvor store de er.
Serveres varme som tilbehør til middag eller som lunch/mellommåltid. Gjerne med litt ekstra hvitløk over eller litt rømme til.

Jeg lager også søte squash lapper til desert/frokost/lunch. Her ligger oppskriften på dem.

Camomilla sa for siden:

Åh, disse hørtes deilige ut :)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.