< Tilbake til oversikten

Nytt kosthold, nye utfordringer

baconstrips sa for siden:

Jeg skal være brutalt ærlig. Jeg har ikke lest noen bøker om lavkarbo og jeg hadde løyet hvis jeg hadde sagt at jeg har planer om å gjøre det (har alt for dårlig tid for tiden :geip:).
Men jeg har loket litt på forumet her i noen uker og har plukket opp en del tips og råd på den måten.

Jeg er en ung mann på 20 år og 173cm som nå veier 83 kg.
For to uker siden bestemte jeg meg for å kjøre igang med ketolysekur. Siden da har jeg ikke spist annet enn egg, kalkun, kyllingkjøttdeig, fisk (laks og ørret), bacon, kaldpresset olivenolje, diverse krydder og små mengder seterrømme, majones og lettbrus.
Pleier å få i meg ca. 0-2g karbohydrater pr. dag.
Tilstrever å få i meg 3 måltid pr. dag, men av og til må jeg nøye meg med 2 (nok en gang grunnet dårlig tid :geip:).

På de to ukene har jeg rast ned 4 kg og har hørt at det er usunt å gå ned i vekt for raskt. Er det noe jeg kan gjøre for å regulere vekttapet? Noen kommer vel til å være smarte og si "spis oftere!", men jeg tenker mer på om det er noe jeg kan legge til i kostholdet mitt for å oppnå samme effekt? :D

Ps: Flere på forumet har nevnt "osteknekkis". Kan noen utdype?

Gerd sa for siden:

Velkommen :D

Anbefaler deg virkelig å lese om det du driver med, for å få et sunnest mulig kosthold :ja:
Den menyen din er ikke Ketolyse. På ketolyse skal du som mann ha minst 20 karbohydrater om dagen. Mesteparten skal komme fra varierte grønnsaker som vokser over jorden. For å få de vitaminer, mineraler og enzymer kroppen trenger, bla. for å fungere optimalt.
Det du beskriver er mer skaldeman sin ekstremkur. ( som skaldeman selv gikk på pga. STOR overvekt)

Her er et par linker som jeg håper du vil lese:
”Til alle nybegynnere på lavkarbo”

Denne er en fin start: lavkarbo på 3 minutter
[font=Times New Roman][/font]
Her er oppskrift på osteknekkis: forum.lavkarbo.no/album.php?albumid=327&pictureid=1876

smgj sa for siden:

... og biblioteket har også bøker.

Husk at suksessen avhenger av at man gjør dette så noenlunde riktig og at dét i sin tur gjerne avhenger av kunnskap. ;) Lykke til.

Nerthus sa for siden:

Det er allerede sagt - men jeg gjentar: LES BOKA! Du spiser nå mest proteiner, LITT fett og ingen karbohydrater, ikke oppskriften på ketolyse. Egentlig ikke oppskriften på skaldemans heller, siden det mangler store mengder fett. Du risikerer og bli uvel av dette kostholdet over tid, og jeg anbefaler det ikke...

Øk på med grønnsaker (salat er ikke grønnsaker :)) til alle måltider, og gjør det samme med fett.

Les/Lån/Kjøp boka "Slank med ketolyse" og les den nøye :) Ellers linker Gerd til fine nybegynner-ting som man raskt kan sette seg inn i :)

VSB sa for siden:

GRØNNSAKER! Er vel det viktigste jeg vil si. Og bruker du magre kjøttprodukter, så husk ekstra fett.

Vil du ikke lese boka, så bruk tilsvarende mye tid her inne.

nellie sa for siden:

Du burde nok lese ei bok, som de sier over her!:) Du har misforstått ganske greit hvordan det skal utføres. Det er riktig at man skal kutte ned karbohydratene, men ikke til 0... Og hvertfall ikke når du nesten ikke spiser fett.

L@dy jojo sa for siden:

Du kan legge til en del karbohydrater i form av grønnsaker, min 20 gram pr dag, om du vil at vekten ikke skal gå så fort ned er det bare å øke enda litt mer på karbohydratene,
men pass på at du velger fra gode og sunne matvarer, og du kan med trygghet få i deg mer fett. :)

Her er noen tips til hvordan å få i seg litt mer fett (og alt må ikke gjøres på en gang ;-)):

• Lag deg saus av fløte til middag
  • Gratiner grønnsakene dine med fløteost
  • Stek maten i meieri smør
  • Kok grønnsakene dine i smør-vann
  • Ha en dæsj fløte i kaffen om du drikker det
  • Lag deg dressing og ha i salat
  • Lag deg osteknekk og ha pålegg på
    Håper dette var til hjelp, lykke til videre på veien til ketolysekuren. Bare spørr om det er noe mer :).
    Anbefaler deg å lese masse her inne om du ikke har planer om å lese deg opp via fagbøker.

Kula sa for siden:

Eneste egentlige feilen du gjør er å kalle det Ketolyse. Også er det ingen ulempe om du får i deg litt grønnsaker heller...

Dette virker jo på deg, og du er ikke svært overvektig, så jeg ville ikke bekymret meg for mye over hastigheten på vekttapet.

Stå på!

Yrla sa for siden:

Mange raser ned mye vann i begynnelsen. du kommer ikke til å fortsette med et sånt vekttap

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.