tidligere har jeg prøvd sjokolade med maltitol, det tålte jeg ikke. Nå ble jeg så glad da jeg så det var kommet ny sjokolade med taglitose, den prvøde jeg, men også den reagerte jeg på, så nå lurer jeg på om noen vet om noen anne type sjokolade man kan lage som det ikke er sukker i? Hadde dgledet meg til og lage sjokoladekonfekt med sukkerfri sjokolade til jul, men det ser håpløst ut nå når jeg reagerer både på maltitol og taglitose, er det noen som har noen tips og råd?
Du kan prøve å lage din egen sjokolade med sukrin, stevia og/eller splenda.
Jeg har alt liggende ferdig her, må bare sette meg selv til å gjøre dette.
f. eks med disse oppskrifter www.okosjokolade.no/oppskrifter.html
Jeg har nok det samme som deg, tagatose er verre reaksjon enn maltitol.
Man får kjøpt mørk sjokolade som er 86% (fins 88 og), den på 86% kakao har 5 g reeller karber pr 100 gr..... tok en sånn plate å smleta med litt cocosa og lagde konfekt med hakka nøtter :) blir ikke så mange karber pr bit det, brukte sånne små konfektformer :)
86% har vel mer enn 5 karb per 100`? På freia sin står det 19 per..
Jeg synes forøvrig dette er den beste sjokoladen til mitt bruk. Jeg slipper de sterke magereaksjonene, og jeg tåler de 2 karbene per bit. Nå spiser jeg sjelden sjokolade da, og sånn må det bare være for min sin del.
Masse maltitol gir trolig mer karbo enn litt sukker også, hvis man teller sukkeralkoholene med slik mange tror de ikke trenger.Maltitol søter vel ikke i samme grad som sukker og må da tilsettes mer av, i tillegg tilsettes ekstra, som vi merker på den intense søtsmaken, så til sammen blir det mye. Jeg tror at de som påstår at maltitol er trygt på lavkarbo driver med lureri. Nå har vi så mange alternativer uten blodsukkerstigning, så det er respektløst og med tanke på søtmunners svakhet for sjokolade at det søtes med maltitol fortsatt.
Bukker og nikker for svaret:)
Jeg har endt opp med så mange av de sjokoladene. Har brukt ett par, men de krever såå mye søtning syntes jeg.
Gleder meg til å lage sjokolade nå:D
Da er det 19 gr. pr. 100! Noen sukkeralkoholer kan trekkes fra (som f.eks. sukrin), men det er ikke det her. Og på norske matvarer er kostfiber allerede trukket fra. Ergo - står det 19 gr., er det 19 gram som gjelder! Det hjelper ikke å bare se på sukkerartene, det er ikke bare de som gir blodsukkerøkning!!
La oss få vite hvordan det går med sjokoladelagingen da :) (Vi er jo flere som har endel av disse ;)).
Den jeg søtet selv, fungerte veldig bra i kakebunn forresten :)
Da har jeg laget sjokolade, det var fra en sånn kitt greier, ble veldig mørkt, må venne meg litt til Stevia smaken.. men i hvert fall ikke noe vondt i magen etterpå! :-)
Må nok jobbe litt med resepten...
Har også en 100% usøtet sjokolade plate liggende, denne står også på listen for hjemmesøtning.
Mamma kommer snart med sjokolade med tagatose. Hun fant den på sunkost. Løp og kjøp! Den er visst rågod. At de har med appelsin t.o.m. er ultra-herlig.
Nå har jeg laget hjemmelaget sjokolade av denne fra iherb. jeg brukte denne som grunnoppskrift.
100 g kakaomasse (en iherb sjokolade)
50 g kakaosmør
40 g agavesirup el. annen søtning ( pluss en dasj ekstra)
1 ts vaniljepulver ( pluss ca. 20 dråper vanilje steiva)
Dette var supert,nå får iherb sjokoen bein å løpe på:D
Mann må smake seg fram. Sjokoladen smakte helt nammis:D
I dag har jeg laget med gelee inni, da brukte jeg steiva berry dråper istede:) og hjemmelaget gelee av sunlight namme namm:D
Så spennende da tuftemor. Jeg tok en kikk på agavesirupen på Iherb, men det ser ut som det er mye kh der. På økosjokolade var det ikke oppgitt næringsinnhold, annet enn at det stod GI 39. Har du funnet en sirup som jeg ikke har sett mon tro ?
Fikk jo lyst til å herme jeg nå da ;)
Jeg brukte agave men skal skaffe meg yocom surup som skal være mye bedre:) Det er denne
Har den på Iherb
Jeg har bestilt den på iherb og venter og venter:D:D Troe den er litt karamell smak av er ikke sikker:p
agavesirup søter 25%mer enn sukker, sukrin 25% mindre enn sukker.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.