Er det noe annet enn margarin som kan erstatte smør i kaker?
Jeg synes delfiafett er utrolig kvalmende og cocosa blir for mye kokkos for min del i kaker :(
Elsker smørsmaken, men vet ikke helt om jeg skal ta meg råd til å lage smør bare for å få kake...:(
Var "formkake" eller Bollekake som jeg fikk oppskrift på her inne.Jeg tror det blir litt feil med olje det er derfor jeg spør.
Spørs om jeg ikke må ty til hjemmelaget smør jeg også...:o
Nei, da blir det nok feil med olje. Hvorfor vil du ikke bruke margarin? Det er jo ikke det beste å bruke men det er vel ikke verdens undergang å bruke for en gangs skyld når smør ikke er tilgjengelig.
Har flere ganger brukt creme fraiche eller fet kremost for å drøye smøret, syns det har fungert fortreffelig. Tror nok det vil gi et brukbart resultat i det meste av bakst? Mulig du må bruke litt rent fett i tillegg da, men dette gir jo litt bedre melkefett-smak enn å bare bruke olje eller margarin.
Takk for masse tips her :)
Foreløpig har jeg is i magen... nå var det fortsatt ikke smør på noen av nærbutikkene her og nå er de tomme for fløte også :(
Kanskje man kan bruk steke-cocosa også? Men kesam er godt, altså. Og om du bruker nøtter i kaka får du jo fett derfra. Ikke noe problem. En nøytral olje kan også brukes. Valnøttolje og sesamolje er godt, solsikkeolje er ikke sterk i smak og kan også brukes.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.