< Tilbake til oversikten

Hjelp! Blender fra UK - Norsk strøm

#1

Eva sa for siden:

Har købt en liten Smoothiesak fra Amazon-UK, som jeg akkurat fikk inn døren. Stor var min skuffelse, da stikket hadde 3 ben og at det var til 13AMP/250V. Det kan jo ikke brukes i en norsk stikkontakt, noe som jeg ikke har skenket en tanke.

Hva gjør jeg? Finnes det et slags omformerstikk jeg kan bruke, så den kan brukes til de verdier som er her i landet? Og dersom det forhåbentlig finnes, hvor kjøper man så det, og hva heter noe sånt egentlig.

Kjempetakknemlig for svar!! :o


#2

ftdmia sa for siden:

Ta den med på clas ohlson og spør :) De har helt sikkert en sånn liten dings du kan bruke.


#3

Eva sa for siden:

Takk for tips. :)

Dersom noen vet noen hva en sådan tingest heter, vil jeg bli kjempeglad!:D


#4

Dietta sa for siden:

Husker ikke hva de heter, men jeg kjøpte mine på vanlig lampebutikk. En eske med 4 forskjellige typer etter hvilket land du skal besøke.


#5

langaard sa for siden:

Adapter heter det:)


#6

Sanney sa for siden:

Strømstyrken er mer eller mindre lik i england som i norge, er bare støpselet som er forskjellig. Adaptere had de på clahs'ern og lignende :) (jeg kjøper forøvrig mine på flyplassen i london :p)


#7

Eva sa for siden:

Takk Dietta, nå skal jeg ikke besøke noen land, men omforme strøm TIL Norge, men det går sikkert også motsatt vei. :)


#8

Eva sa for siden:

Takk langård!! :D

Sanney, strømstyrken er ikke lik. I England er det 250v, i Norge 220v. Men nå ser det ut som jeg har løsningen! :D


#9

Dietta sa for siden:

Vet du ikke skal reise, men i den esken jeg kjøpte fulgte det med som gikk fra UK til Norge også ;) Har sett andre merker enn den vi har, og der fulgte den ikke med, så husk p
å sjekke før du handler.
Vi er storforbrukere av slike, da gubben er halv engelsk og vi er der minst et par ganger i året. Kommer jo aldri hjem uten en eller annen liten elektrisk duppeditt ;)


#10

Sanney sa for siden:

220-230 såvidt jeg husker. men jeg har masse engelske duppeditter på norsk strømnett uten problemer. bare en støpseladapter og vips så funker det :p


#11

Eva sa for siden:

Godt å høre Dietta og Sanney, at dere har erfaring med at dette fungerer. Var så redd for at jeg måtte returnere.. :)
Ja, vil tro det er fristende å kjøpe elektriske godsaker med hjem fra England. Mye billigere enn her, og for en rask levering. Det gikk 2 dager fra de sendte, til jeg hadde den her på kjøkkenet. Amazing! :O


#12

index sa for siden:

Samme spenning i UK som i Norge, 230V. Så det er ikke noe problem! Et nytt støpsel til en tier eller to, så er det bare å kjøre på!


#13

Eva sa for siden:

Ok, så kjekt dersom jeg bare kan skifte støpsel. På blenderen fra UK står det 250V, men det gjør det jo sørme også på mine andre kjøkkenmaskiner! :)

Det står litt forskjellige A-tall (ampere). Har det noe å si?

Og er dere sikre på jeg kan skifte støpsel, uten at huset går i lufta? :D Har dere prøvd det selv?

Skal det være en stikkontakt MED eller UTEN jord? :o


#14

Nerthus sa for siden:

Det er nok bare sikringen som går om det ikke fungerer. Du må nesten se på kontakten på utstyret/adapteren for å se om du skal bruke med eller uten jord. Jordede kontakter på utstyr går ikke inn i en ujordet kontakt i veggen.

Du får forskjellig amper (strømstyrke) i apparatet avhengig av motstanden i apparatet.


#15

Eva sa for siden:

Tusen takk for flotte tips og gode råd! :)



#17

Carisma sa for siden:

Jeg vil anbefale en slik. Har selv mørklagt en hel etasje på jobb ved å plugge utstyr beregnet på utelandsk strøm rett i en norsk stikkontakt.... (og brent hovedkortet i utstyret, så det var bare å kaste...)


#18

Eva sa for siden:

Takk Carisma! Det er helt sikkert det tryggeste. Har i kveld avmontert UK-kontakten, men heldigvis hadde jeg ikke noe som passet! Skal helt avgjort få kjøpt adapter i morgen! :D


#19

index sa for siden:

Helt sikker ja! UK støpslene er litt spesielle i og med at de har sikring i støpselet, og dermed lavere amperestyrke. Men det er ikke noe problem! Bytt til et vanlig norsk støpsel, så virker den! Enkelt og greit. Har gjort dette flere gnager med forskjellig utstyr, overhode ikke noe problem.


#20

Eva sa for siden:

Tak index! Ja, har også fått dette bekreftet fra flere hold. Har dog foreløpig kjøpt en adapter på Clas Ohlson, men skal få kjøpt et støpsel etterhvert, så jeg kan få byttet den store klumpen ut! :D


#21

Yrla sa for siden:

Dette har jeg også lurt på. Er det ikke nok å kjøpe en sånn adapter som Carisma linker til? Å kjøpe elektrisk tanbørste på ebay/utlandet er mye billigere enn i Norge, men jeg droppet det da jeg kom på det med kontaktvanskelighetene. Greit å vite at en adapter koster 99 også så man regner det inn i prisen. Har de sånn europeisk adapter på clas også, eller? Snedige greier.


#22

index sa for siden:

UK eller resten av Europa er helt OK, men om du skulle komme over noe fra USA er det bare å glemme det! De kjører 110 volt på denslags, så da sier det pang om du plugger den i våre uttak...


#23

Gracella sa for siden:

Det har jeg også gjort, ikke noe problem. Nye støpsler får man kjøpt på Europris/C.O. osv for en billig penge.
Det eneste man må passe på, er at man kobler jordledningen (den gul/grønne) til jord på støpslet.


#24

Carisma sa for siden:

Tja, den switchen jeg brente kom fra lager i Frankrike, beregnet på å bruke i fransk strømnett. Den sa hvertfall pang og mørkla en hel etasje....


#25

ToreH sa for siden:

Har en del erfaring med dette siden jeg importerer mye verktøy fra utlandet.
Hvis motoren er beregnet for 220/50-60hz (230/50-60hz), så er det aller enkleste å klippe ledningen og montere på et jordet støpsel. Kjøp for guds skyld ikke clas ohlson, men gå innom en installatør eller tilsvarende som selger kvalitet.

Strømdingser er ikke noe man bør kjøpe på Clas, såfremt ikke det er av et anerkjent merke (Elko tilsv).

Et adapter fra clasern er ikke å anbefale, særlig ikke reiseadapterne som ofte ikke er designet for å tåle store belastninger (ampere) over tid.

Men er du låst på adapter så kjøp iallefall et som er beregnet på det antall watt og ah som maskinen leverer (krever som minimum). De gode kvalitetsadapterne koster IKKE 9,90,- men gjerne 10 ganger så mye og selvsagt 10 ganger mindre sjanse for brann også.... :-)


#26

ToreH sa for siden:

Jeg er ikke motstander av Europris, men elektriske duppedingser kjøpt på Europris er ikke å anbefale.... Det er ikke verdt å spare penger på dette er nå min mening.
Det kan bli dyrt og er det som regel også hvis man ser på husbrannstatistikk i Norge. Ofte forårsaket av skjøteledninger, "padder", adaptre osv (som selvsagt er kjøpt billigst mulig....) :(


#27

Klara sa for siden:

Har selv hatt en engelsk brødrister med norsk støpsel. Fungerte ypperlig!


#28

ToreH sa for siden:

Øøøhh, har vel ikke tenkt på hvorfor sikringen går da?.....kanskje derfor husbrann skjer i Norge...hehehe.

Hvis du bruker apparater og sikringen går jevnt og trutt, så ville jeg nok slutta å bruke det apparatet/tilkoplingen/kursen... :)


#29

Nerthus sa for siden:

Sikringen er som navnet tilsier en SIKRING som gjør at ikke hele strømnettet ødelegges om det blir feil strømstyrke/motstand når man kobler inn et apparat. Dette kan skyldes at apparatet ikke er tilpasset spenningsstyrken i Norge, eller feil ved selve apparatet.

Husbrann skjer ikke fordi "sikringen går", sikring som går avhjelper problemet med brann. Husbrann skyldes ofte feil i det elektriske anlegget.
Det var heller ikke snakk om å bruke et apparat som stadig gjør at sikringen går, men om man kobler det på og sikringen går, så vet man at dette sannsynligvis ikke vil fungere.

I en del eldre hus kan man ikke sette på tørketrommel, vaskemaskin, oppvaskmaskin og komfyren samtidig uten at sikringene går. Dette skyldes ikke feil ved apparatene, men at det elektriske anlegget ikke tåler den høye belastningen som oppstår når såpass mange høy-effektsapparater kobles på samtidig.


#30

ToreH sa for siden:

:D hehe, ok


#31

Gracella sa for siden:

Jeg har ikke sett at støpsler eller skjøteledninger på europris har vært uten Nemko- og/eller Elkomerking, og da er det greit nok for meg.

Som regel er det feil bruk av elektrisk utstyr (inkludert skjøteledningsvaser og at man kobler for mye utstyr på samme kontakt) som forårsaker brann.
Visste dere at man (jevnlig) bør gå over støpsler og kontakter og skru til skruene? (Eller få en elektriker til å gjøre det)

Dette var en bra side hvis man vil vite mer:
www.sintef.no/Byggforsk/SINTEF-NBL-as/Sentrale-prosjekter-og-tema/Brann-i-elektriske-installasjoner/

" Støpsler:

Følgende typer elektrisk feil kan oppstå i støpsler:

  • kortslutning/lysbueoverslag i ledning
  • oksidering og korrosjon av leder på grunn av varmeutvikling på grunn av kontaktsvikt
  • krypestrøm og lysbueoverslag mellom pinnene til støpslet.

Løse skruekoblinger:

Støpsler med skruekoblinger kan være utsatt for overoppheting på grunn av kontaktsvikt.
Mekanisk skade oppstår også ofte i støpsler som følge av at for eksempel rykking i eller bøying av ledningen tilstrekkelig mange ganger. Dette kan føre til at ledningstrådene i støpselet avbrytes. Dette kan føre til lysbue, overoppheting og brann.
I pinnene til støpsler, som sitter løst i en stikkontakt, kan det skje en ikke ubetydelig varmeutviking, som ved store strømbelastninger kan føre til brann. "


#32

ToreH sa for siden:

Alt som selges i Norge skal være godkjent for salg, men hva den enkelte del tåler av belastning, det står ikke alltid tydelig. Eller så leser ikke nordmannen det med liten skrift (naive, godtroende som vi er). En skjøteledning er godkjent, men hvor tykk er ledningene og hvor mye belastning tåler den?

De billigste adaptre og overganger er selvsagt godkjente, det skjønner alle håper jeg, det var derfor jeg ikke nevnte dette som en selvfølgelighet. Men et sted har man jo spart inn penger og da snakker vi kapasitet, kvalitet og levetid.

Så før man gir anbefalinger om hva og hvor man bør kjøpe så er det greit å vite at det ER forskjell på det som selges i butikkene selv om alt har godkjenning. Hva den enkelte her synes er greit nok, kan bety brann og det som verre er for en annen om man ikke samtidig opplyser om "det med liten skrift" i tillegg. ;)


#33

Nerthus sa for siden:

Jeg klarer ikke finne noe sted at billigere skjøteledninger i større grad er opphav til brann enn dyrere, kravene til godkjenning er de samme uansett. Har du noen kilder som sier at kvaliteten er dårligere og at rimelige skjøteledninger er mer farlige enn dyre hypah? Jeg er også litt usikker på hvor du har funnet "liten skrift" på rimeligere skjøteledninger, kan du si noe om dette? Står det på selve ledningen? Er det med i pakken?

Faktisk sier Direktoratet for Samfunnssikkerhet og Beredskaps (DSB) at:

Feil bruk av skjøteledninger derimot vil kunne gi problemer uavhengig av prisen på selve skjøteledningen.

Mer om riktig bruk av skjøteledninger generelt kan finnes på denne linken for spesielt interesserte :)


#34

ToreH sa for siden:

Tror ikke det er noen som kun har forsket på bare de billige skjøteledningene i branner, men det viser seg at halvparten av branner i Norge knyttes til en eller annen form for feil ved elektronikk/bruk av elektronikk. Halvparten av disse igjen knyttes direktet til feil bruk eller feil på det elektriske apparatet. Resterende er feil på selve anlegget i huset.

Litt sammensatt, men hvis du nå går på europris og finner et par av de aller billigste 10-25-30m skjøteledninger så ser du selv hvilke som er av dårligere kvalitet og potensielt farligere. En skjøteledning er ikke en skjøteledning, bruken må tilpasses typen. Å velge billigst mulig og tro at det er ett fett fordi den er CE godkjent er naivt.

  1. Gummien er hardere på billigtyper, ergo lettere å få brekasje over tid med de konsekvenser dette kan gi.
  2. De tåler mye mindre belastning på kabelen
  3. De mangler overspenningssikring
  4. Selve støpslet er av dårligere beskaffenhet og ofte er det feil knyttet til støpsel pga billig byggekvalitet som forårsaker kortslutning
  5. Det er mer men kommer ikke på mer i farten. Uansett, dette er ting som er greit å ta høyde for. Skal man bruke skjøteledningen for å spille Nintendo DS, så holder vel det meste....:)

På de aller rimeligste skjøteledninger står det ikke noe som helst og det i seg selv er jo grunn til å unngå denne.....
Men, normalt står dette påklistret en egen lapp (ikke nødvendigvis en lapp, men preget også), eller som på noen av de dyrere så står det på kabelen, på trommelen, eller på selve "padden" (gjerne undersiden da)
Her vil det normalt stå hvor mange watt ledningen tåler, både i sammenrullet tilstand og i utrullet tilstand. Det er ikke uvanlig at man kan nesten doble belastningen i utrullet tilstand.
Det samme finner du på støspler også, samt adaptre/konvertere etc. Står som regel preget hvor stor belastning man kan max ha. Jo billigere, jo mindre belastning, men jøss, kjører du 300watt gjennom et adapter som er beregnet for max 100, så går det sikkert bra. Kan bli noe varmt bare. Har adapteret ikke sikring (noe de sjelden har de billigste), så er det jo grunn til bekymring. :)

Ja, og det har de jo helt rett i. Håper ikke de har brukt mye forskning og penger på å finne ut av akkurat det der. Feil bruk av strøm og apparater på strøm vil kunne gi problemer uansett pris. Men som jeg forsøker si, det er lettere å begå feil med billigere apparater, ledninger, skjøtekabler, adaptre osv osv fordi at veldig mange (ikke alle, men vil anta et midlere snitt av befolkningen er temmelig likegyldig fordi en skjøteledning er jo en skjøteledning holdningen råder) skal spare penger, kjøper det billigste, og leser ikke hva slags bruk det er beregnet på. Det er forøvrig ikke så enkelt å spørre om heller siden europriansatte og knapt clas ohlson ansatte har peiling selv når det ikke er merket på enheten...Jeg har dog kun vært inne i 4 clas ohlsonbutikker hvor dette har skjedd meg, så jeg kan ta feil her da (er jo mange fler Clasern butikker i Norge enn 4, mulig jeg var uheldig med de ansatte jeg spurte også)

Et eksempel er å bruke skjøteledning på kjøkkenet. Der plugger vi gladelig inn både vannkokeren og kanskje også miksmasteren eller vaffeljernet. Har vi det travelt så plugger bestemor inn alt på en gang. Tja drar ikke det der sånn ca 2-3000w da? Hvor mye er skjøteledningen beregnet til å tåle egentlig da.....1650w? (som er ganske vanlig på en billig skjøteledning/padde) eller?

Mer om riktig bruk av skjøteledninger generelt kan finnes på denne linken for spesielt interesserte :)[/QUOTE]

Veldig bra link nerthus, lest den før, men det kan kanskje ha med å gjøre at min familien min er en egen installatørbedrift og vi er følgelig opptatt av kvalitet og korrekt bruk av elutstyr. Misforstå meg rett, lavpris strømpadder/ledninger/kontakter, er bra til sitt bruk, men grenseverdiene er lavere og følgelig blir sannsynligheten større for feilbruk, konsekvensene er jo fatale nok og derav øker risikoen også. Risiko=SannsynlighetxKonsekvens ;)


#35

Treningsfrik sa for siden:

Nå kan det hende du har fått svar på spørsmålet ditt, jeg har skummet gjennom alle kommentarene og kunne ikke se at det var besvart helt.

Jeg har jobbet som elektriker i mange år og jobber nå som lærer innen elektrofagene, pluss at jeg har drevet med kontroll av elektriske anlegg.

Du kan helt trygt skifte støpsel på blenderen din og koble den til din stikkontakt. Vi har samme spenning i norge som i uk så det trenger du ikke tenke på. Det som er greia er at når nettspenningen er lavere enn merkespenningen (på apparatet) så er det eneste du risikerer at apparatets motor får for lite kraft og så brenner den opp. Da vil sikringen gå uansett. Enten inne i apparatet, eller kurssikringen i skapet. Mer farlig enn som så er det ikke. Men det trenger du egentlig ikke tenke på for her er det så liten forskjell på merkespenning og nettspening. Nettspenningen i Norge ligger skal være 230 V, men varierer fra 220 til 240 V. Så kjøp et støpsel. Om du kjøper det på europris eller annet sted har ikke noe å si på et støpsel.

Når det gjelder billige skjøteledninger som jeg så var diskutert her, så er min erfaring at det som kan være et problem er at de kan være slakkere i fjærene som holder støpselet inne slik at det blir dårligere kontakt med pinnene på støpselet og så blir det varmgang dersom belastningen er stor. Noe annet jeg har funnet ved kontroll av skjøteledninger, men det gjelder alle typer skjøteledninger, billige som dyre, er at det kan være at tilkoblingen inne i kontakten er dårlig skrudd til, eller at ved langvarig bruk så lees den så mye at det blir dårlig kontakt. Jeg har ikke erfart at gummien er dårligere på billige enn på dyre. Men brukes de feil, f,eks. at inneledniger brukes ute, så vil gummien bli hard og sprekke. Uansett prisklasse.

Hvor mye en skjøteledning er beregnet for kommer litt an på flere faktorer: Tykkelsen på kobberlederen inne i ledningen og hvor lang ledningen er. Jeg skal ikke forklare hvordan dette virker inn, men som regel så er en vanlig skjøteledning 1,5 mm2 tykk og da skal den tåle å bli koblet til en vanlig 10 A kurs og sikres av denne. En vanlig skjøteledning har ikke overspenningsvern, det er heller ikke nødvendig til vanlig bruk. men noen skjøteldninger har et overbelastningsvern som løser ut dersom det blir vedvarende for stor belastning. Det er gjerne sneller som har det. Har du en lampettledning som er 0.75 mm tykk, så skal denne kun brukes slik navnet tilsier; til lamper. Ikke til å lage skjøteledning av.
Skal ledningen kobles til en kurs på 16 A, må den minst ha et tverrsnitt på 2,5 mm2. Uansett så er en skjøteldning å regne for et midlertidig anlegg og skal fjernes etter bruk. Permanente skjøteldninger blir liggende i bruk uten tilsyn og det er disse som skaper branner.

Lykke til med blendingen!


#36

Gracella sa for siden:

Alt man lærer her inne!!! :)


#37

Kanutten sa for siden:

:ja: Enig!

Skjønt jeg er av den typen som skifter støpsler i hytt og gevær... :o


Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.