< Tilbake til oversikten

Tagatesse - bivirkninger?

ninaPCOliv sa for siden:

Endelig har jeg fået Tagatesse med posten i dag (bestilt fra Norge;)) og glæde rmig til at komme i gang med at prøve det:p.

Jeg kunne godt tænke mig at vide om I har mærket nogle bivirkninger (side effects), når I har spist Tagatesse?? Og i så fald hvilke bivirkninger??

Dietta sa for siden:

Jeg har bare spist det en gang, i et kakestykke på lørdag. Men - merket ingen ting i det hele tatt. Hvis det hadde vært maltitol, hadde jeg vært som en hel vindmøllefabrikk i magen :eek:

Mariann S sa for siden:

Eg har brukt det som einaste søting nokre måneder, har ikkje merka noken bieffekter :)

ninaPCOliv sa for siden:

Tak for jeres svar:-)

Thomasina sa for siden:

Så snart jeg bruker ting søtet med tagatesse får jeg samme effekt som maltitol, løs mage og masse luft...
Men det er mange mindre som får det med tagatesse heldigvis enn med maltitol.

Notabella sa for siden:

Jeg får sykt vond og dårlig mage akkuratt som med maltitol, det får kjæresten også :/ Selv om jeg bare bruker kjempe lite i en stor oppskrift.
f.eks 1 ss i 6 dl væske

Yrla sa for siden:

Jeg fikk mine sjokolader idag og har spist til ett måltid 24 g og til neste måltid 20 g. Merker ikke noe i magen av det. Tilsammen er det ca halve plata (på 80 g). Sikkert ikke lurt å spise hele på en gang.Men den er sååå god at e'n bit holder egentlig. Jeg spiser det som mat, jeg, siden jeg spiser mer enn det. Skal jo fetes opp.

mio87 sa for siden:

Til tross for den lave Gi en- så kjenner jeg at jeg blir utrolig urolig i kroppen- som ved rask blodsukkerstigning.. Noe jeg ikke forstår hvorfor skjer. Utenom det så blir magen som en ballong..

Yrla sa for siden:

Hvor mye spiser du om gangen da? Jeg spiser det sammen med annen mat og kun noen og tyve gram og merker ikke noe.

Bestemamma sa for siden:

Det er derfor jeg tror at Tagatesse likevel inneholder både karber og Kcal....Mer enn det mange ser ut til å ha dedusert seg fram til....

Yrla sa for siden:

Det er aldri lagt skjul på at den inneholder karbohydrater, men GI'n er lav, 2.

Næringsinnhold for mørk sjokolade, pr. 100 g:
Energi: 421 kcal
Protein: 5,6 g
Karbohydrat: 49,3 g

• herav Tagatose 45,3 g
    - netto karbohydrater: 4 g (3,4 g per sjokolade)
    Fett: 33,2 g
    Kostfiber: 7,9 g

Det står at 20% opptaes i kroppen, derav netkarb bare 4. Men er det riktig utregnet da?

Nevalensis sa for siden:

Inneholder ikke tagatesse en del karbohydrater pr 100 gram? Hvordan er det med tagatesse kontra splenda, og karbohydratene? Jeg er uerfaren på dette området, så beklager om jeg spør dumt... :)

Furine sa for siden:

Eg får ein del luft i magen om eg brukar mykje av det, typ ein heil karamellpudding med berre tagatose som søtning. Men i mindre mengder går det greit. Derimot blanding av tagatose og maltitol - det er krutt! Eg åt ein god slant karamellpudding ein kveld, toppa med ein bit sjokolade søta med maltitol, herre min fred, paaaaaiiiin! Magekramper deluxe, og klippekort på do resten av kvelden... :o

Bestemamma sa for siden:

Ja, både maltitol og innulin blir en farlig blanding...:(

Jo, den innholder 80 KH per 100g og 175 kcal per 100g....

Furine sa for siden:

Merka det! Tenkte ikkje over det. Det var siste biten av sjokoladen... ;) Kanskjer derfor også at eg toler jordskokk så dårleg...

Bestemamma sa for siden:

De sier at jordskokk er noe en må venne seg til over tid.....:D

Furine sa for siden:

Mogleg... Men eg orkar ikkje å teste ut, slike luftsmerter unner eg ingen! Folk høyrde magen min lage gulpelydar på fleire meter avstand... :o

Bestemamma sa for siden:

Men husk på at du blanda den med maltitol.....:(

Furine sa for siden:

Nei, nei, eg meinte jordskokk. Eg prøvde å ete jordskokk tidlegare, som ein av hovudingrediensane i middag saman med andre grønsaker, men seriøst, eg vart så dårleg av det... Tok ein heil dag å bli kvitt all luftakrobatikken i magen! :lol:

Bestemamma sa for siden:

Som det står på ei side om innulin tar det gjerne lang tid før en har vent seg til det og opphold lønner seg ikke.....:D

Furine sa for siden:

Med dei jordskokkprisane kan det bli ein dyr fornøyelse! ;) Neei, trur eg held meg unna. Det rare er at eg toler svartrot (skorsonnerrot) som også inneheld inulin.

Sorry for avsporing, ts!

mio87 sa for siden:

jeg spiser ikke mye av det om gangen.. så det er utrolig frustrerende at det skjer.. jeg tåler ikke blodsukkerstigninger så bra..

Yrla sa for siden:

Kjedelig da. Har du forsøkt å lage sjokolade selv med null-GI-søtning?Eller reagerer du på kakaoen?

senka sa for siden:

Lagde kransekakestenger til Jul etter en oppskrift fra forumet her med
tagatesse og gledet meg veldig.Det var første gang at jeg brukte tagatesse,
alltid sukrin...og etter at jeg spist bare en, reagerte magen min.
Fikk skikkelig smerte,oppblåst mage og luft i magen.:(
Ble lei meg at jeg ikke kan nyte kakene,og kommer aldri til å bruke tagatesse igjen.
Hvorfor noen reagerer sånn og får problemer med magen??:rolleyes:
Det må være noe som jeg IKKE tålte.

Yrla sa for siden:

isomalt er kjent for å gi tarmgass.

Rin sa for siden:

Jeg fant også ut at det var isomalt jeg overhodet ikke tålte, tagatose i seg selv går greit (i siviliserte mengder). Julebaksten i år ble dermed med sukrin gold (tagatose + erythritol) istedet for tagatesse. :cool:

Photobscura sa for siden:

Hvordan smaker den i forhold til tagatesse? Synes så langt at tagatesse er det søtstoffet jeg har testet som er mest akseptabelt på smak. I tillegg til stevia, forsåvidt, men det har jo litt andre bruksområder, og karamelliserer ikke.

Camomilla sa for siden:

Dette lurer jeg på også :) Var så begeistret for å ha funnet Tagatesse - smakte nydelig og karamelliserte og gode greier - men FOR en mageknip :o Sukrin gold står definitivt på handlelisten om det er snillere mot magen og har de andre egenskapene til Tagatesse :)

smgj sa for siden:

Jeg synes jeg får best resultat med å blande søtstoff. Bruker gjerne både sukrin, xylitol, flytende stevia og demarasukker i samme oppskrift... (Det er det jeg har i huset.)

Men siden jeg bruker "litt" sukker da, så bruker jeg sukker der hvor jeg ikke helt ser at egenskapene kan erstattes av annet.

streber sa for siden:

Her i huset er vi veldig glad i tagatesse, beste søtningsmiddelet vi har prøvd! Ingen her, eller av våre gjester har reaert. Det hender jeg blander det med sukrinmelis.:)

Yrla sa for siden:

jeg ble overrasket av å se at i omtalen av tagatosesjokoladen uten isomalt sto at den kunne ha avførende virkning tagatose.no/produkter/mork-sjokolade/

Jeg har spist mye sukrin og mye tagatose i det siste og hatt mye luft i magen. Må finne ut hvem den verste synderen er. Fjerner sukrin først.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.