< Tilbake til oversikten

Karamellstenger (julekaker)

#1

Bik sa for siden:

Disse ble supergode,og smaker helt vanlig kake :)
Karamellstenger:
100 mykt smør
3/4 dl tagatesse
2dl mandelmel
1/4 dl glutenmel
1/2 ts vaniljepulver
1/2 ts natron

Rør smør og tagatesse lyst og luftig
Bland det tørre og ha i.
Del deigen i to og rull til to pølser som trykkes flate på bakepapirkledd stekeplate.
Stekes på 150 grader midt i ovnen 12-15 min.
La de avkjøle nesten helt på stekeplata, skråskjær og legges på rist til de er helt avkjølt.
Oppbevares i kakeboks.


#2

Tiki sa for siden:

Minner meg om mine sirupspinner / brune pinner, så kanskje prøve disse.
Er smøret den eneste vesken her altså?


#3

Benzo sa for siden:

Hva lager karamellsmaken?


#4

Bik sa for siden:

Ja smøret er eneste veske.

Karamellsmaken må jo komme av smøret og tagatessen vil jeg tro.


#5

langaard sa for siden:

Ja, det var det smøret da, som ikke finnes i noen butikker jeg vet om:rolleyes:


#6

berut sa for siden:

Også var det den tagatosen også da. Har undersøkt på noen life butikker og sunkost, men nei. Tenkte å bestille på "funksjonell mat", men det ble jo svindyrt. 175,- for en boks ? Stemmer dette ?


#7

Sanney sa for siden:

funksjonellmat har en flat postpris på 100 kr. noen sunkost butikker har tagatesse eller kan ta det inn. min bestilte men de fikk ikke.. mulig utsolgt eller no.


#8

Bik sa for siden:

119,- på allergimat.no (og det er med frakt)


#9

berut sa for siden:

Så bra, takk skal du ha. Tagatesse + noget mer er bestilt.


#10

frøken sa for siden:

Mmm, de må jeg prøve.:p


#11

apekatt1 sa for siden:

Litt off topic her, men tar ikke allergimat 119 kr i frakt, i tillegg til prisen for varen? Slik jeg forsto det, hvertfall. Vil prøve meg på disse, men må først få tagatosen i hus (på rimeligst måte ;) )


#12

LineJM sa for siden:

Sånn forsto jeg det også på nettsiden deres, men det så ut til at hvis man handler for 700,- eller mer så er frakten gratis.


#13

Opheliia sa for siden:

Alternativ oppskrift, for de av dere som ikke har tagatesse:

Karamellkaker 22-25 stykker

100 g smør
1 dl sukrin
2 1/4 dl mandelmel
1/2 ts bikarbonat/natron
1/2 ts vanilje

Visp smør og sukrin sammen, det skal bli kremaktig konsistens.
Bland sammen alt det tørre og deretter hell det i røren. Del deigen i to og rull dem til to lengder. Klapp dem forsktig til.

Stekes midt i ovnen på 175 grader i 12-15 minutter.
La lengdene kjølne litt og skjør dem deretter på skrå.

Det er ei oppskrift fra boka Bakeglede uten sukker;)

Slipper glutenmel for de av dere som reagerer på det:D


#14

Motle05 sa for siden:

Hvor mange karber er det i disse?


#15

Shamu sa for siden:

Takk!
Disse skal prøves! :-)


#16

berut sa for siden:

Tagatosen er i hus, og jeg har laget karamellstenger. Disse var noe av det bedre vi har smakt. Knallgoe:). Må til med en ladning til før jul, for disse fikk ben å gå på.


#17

Tasja sa for siden:

Jeg lagde disse i dag. Kjempegode! :D Jeg tilsatte noen dråper toffee-stevia, så fikk kanskje litt sterkere karamellsmak.
Jeg ble ganske rumlete i magen av disse, så kanskje jeg ikke tåler tagatose så godt?


#18

Bik sa for siden:

Måtte også lage ny porsjon i går :p


#19

Dietta sa for siden:

Må bare skryte av disse :D Helt nydelige. Jeg trillet kuler som jeg trykket flate i stedet, men har fått like mange ben å gå på alikevell. Tror jeg må lage en ny runde om et par dager :)
Å, må huske å nevne at jeg lagte med tagatesse og kun mandelmel.


#20

Yonah sa for siden:

Jeg laget disse i dag, med halvparten hermesats og tagatesse og de ble skikkelig sprø og smakte brune pinner:D Veldig gode! Skikkelige småkaker!


#21

Bik sa for siden:

Hva er hermesats?


#22

Dietta sa for siden:

Det lurer jeg på også ;)


#23

j88 sa for siden:

hermesats er et søtsning middel, vet ikke om de selger det i norge, men jeg har kjøpt det i sverige.


#24

Yonah sa for siden:

Hermesetats= søtningsmiddel kjøpt i sverige. www.hermesetas.se/


#25

Dietta sa for siden:

Disse ble veldig populære her i julen, både bladt høy- og lavkarbere. Har tenkt at disse må være supre å smuldre opp og bruke som bunn i ostekake. Greit hvis man ønsker kjeks-konsistens i stedet for mandelbunn.
Noen som har prøvd ?


#26

Tasja sa for siden:

Jeg bare lurer på om dere som har laget de får noe "høyde" på kakene? Mine er gjerne en og en halv/to cm når den er i ovnen, men i det jeg tok brettet ut falt den helt sammen. :eek: Gjør deres også det? Er det eventuelt noe jeg kan gjøre for å beholde luften i kakene? :p


#27

Dietta sa for siden:

Mine ble flate som pannekaker, men veldig gode da :)


#28

Yonah sa for siden:

Dytter opp denne. Verdens beste lavkarbokjeks. Her skal det bakes til jul. Yummi!


#29

Ziltoidia sa for siden:

Mandelmel... vil det si finmalte mandler eller fettredusert mandelmel?


#30

Yonah sa for siden:

Mandelmel som er avfettet.


#31

Sugarmom sa for siden:

herlig :)) Skal prøves! Må man ha glutenmel i??


#32

Yonah sa for siden:

Går helt fint uten. Erstatt med mandelmel. Synes ikke glutenet tilfører noe spesielt jeg.


#33

Timona sa for siden:

Disse er knallgode, men mine blir helt myke. Er det meningen?
( jeg brukte bakepro istedenfor glutenmel)


#34

Yonah sa for siden:

Burde ikke ha noe å si, men det er mulig du må steke litt lengere. I min ovn må jeg steke nærmere 20 min. Og husk å avkjøle på rist som med andre smkaker, så ikke dampen gjør de myke.


#35

Sugarmom sa for siden:

herregud så godt :)))) erstattet soyamel med whey protein! knall!


#36

Ziltoidia sa for siden:

Takker :D
Noe sier meg at dette blir det første jeg lager når jeg kommer hjem til jul. ^^,


#37

Idarull sa for siden:

Ser at disse er populære. Noe som knaser høres jo godt ut! Skal man lage to litt flate lengder som også er litt brede?


#38

Yonah sa for siden:

Ja.


#39

Bik sa for siden:

Det skal jeg prøve. Har lenge hatt lyst på "vanlig" ostekake med kjeks :)


#40

Yonah sa for siden:

Disse skal bakes til påsketur:D For i påsken føler jeg for å ha noe søtt, jeg vil rett og slett.


#41

Moogie sa for siden:

Bakte to porsjoner med disse idag. Namnam! Har tenkt å bruke noen til ostekake kjeksbunn, men ungan syns de var så gode at en hel porsjon gikk på høykant. Bakte uten glutenmel. Det fungerte supert.


#42

Moogie sa for siden:

Jeg har bakt disse mange ganger nå og de er bare så gode! Sist så tok jeg dobbelporsjon på jobb og de gikk fort. Alle syns de var supergode! Så nåhar jeg bakt en dobbel porsjon igjen som jeg skal ta med meg på jobb til fredagskaffen :)


#43

Yonah sa for siden:

Beste lavkarbo småkaker. Jeg gleder meg til jul og disse kakene!


#44

Ziltoidia sa for siden:

Yup. Disse er helt klart noe av det beste jeg lager rundt juletider. Namnamnam. Gleder meg allerede til å sette igang med baksten. :p


#45

vaskeklut sa for siden:

Har noen testa med Sukrin Gold i stedet for tagatesse?


#46

Yonah sa for siden:

Ikke enda, men skal gjøre det neste gang.


#47

Moogie sa for siden:

Ja, det har jeg gjort og syns ikke det fungerte så bra. Blir veldig sterk metalisk ettersmak. Ikke like sterk som med ren sukrin men den kom alikevel frem, syns jeg. Men fungerer fint om man blander ca halvt om halvt :) eller jeg blander ren sukrin og ren tagatOse (eller ev. Tagatesse) ca halvt om halvt. Med sukrin gold har jeg balndet ca 2/3 del sukrin gold og 1/3 del tagatose. Det er jo også tagatosen som gir denne gode karamelsmaken.


#48

vaskeklut sa for siden:

Moogie:
Er det ikke forskjell på tagatesse og tagatose? I oppskrifta står det tagatesse...
I tillegg ser det ut som at du motsier deg selv? Først sier du at Sukrin Gold ikke fungerer så bra pga metallisk smak, men til slutt i posten din fungerer det fint? Hva er det du egentlig mener her?


#49

Moogie sa for siden:

Skulle skrive litt mer tydelig. Beklager! Ser at jeg stoppet midveis i den siste settningen. Litt for travelt! Har rettet nå. Kom det bedre frem?

Altså aleine, syns jeg at Sukrin gold ga litt mye metalisk smak som sukrin gir. Den var mye bedre enn bare sukrin aleine, men alikevel kjente jeg den ettersmaken. Så jeg hadde litt mer tagatose oppi neste gang og da funket det fint. Med ren sukrin så var det ca halvt om halvt med enten tagatose eller Tagatesse (blir noe søtere med tagatessen). Med Sukrin gold (som har jo noe tagatose i seg allerede) så hadde jeg ca 2/3 sukrin gold og 1/3 del tagatose. Jeg bruker også å ta noen droper med stevia karamel, men har ikke husket å gjøre det hver gang. Det var nå det jeg har prøvd. Ikke sikkert andre reagerer like mye på smaken som jeg gjorde. Gubben min komenterte den ettersmaken. Men jeg har ikke hørt noen av kollegaene mine som har spist den doble porsjonen to ganger. :)

Tagatose er ren produkt, en type karbohydrat (probiotisk fiber) som finnes i melkeprodukter, så egentlig en type melkesukker. Mens Tagatesse er et merkenavn på et blandings søtningstoff. Den inneholder tagatose (39,9%) men også isomalt (39,92%) og sucralose (0,02%). Jeg har i det siste bare brukt ren tagatose i blanding med sukrin eller sukrin gold. Men har også brukt Tagatesse.


#50

senka sa for siden:

Hei :)
De fleste julekakene er ikke søtet med sukrin :(
Har dere noen råd / oppskrifter for oss som ikke tåler noe annet enn sukrin.
Takker på forhånd :blomster::hjelp:


#51

Yonah sa for siden:

Prøv med sukrin du, jeg er temmelig sikker på at det blir noen gode småkaker likevel. Jeg har laget disse med i allefall halvparten sukrin vet jeg( pga mangel på tagatesse), vet de ble gode.
Jeg blander ofte sukrin og stevia for å balansere søtsmaken da jeg ikke takler bismaken av noen av de om jeg søter nok for å få det søtt.


#52

Filifjonka sa for siden:

Desse skal altså prøvast!


#53

vaskeklut sa for siden:

Prøv med natreen, splenda eller canderel, senka?


#54

senka sa for siden:

Takk for tips klut, snill du er som vanlig :):)
Hva er best for magen, har ikke så mye erfaring med det,bruker bare sukrin.
Ble dårlig av tagatesse i fjor,aldri mer :rolleyes:


#55

senka sa for siden:

Takk, takk Imse :):) må prøve uansett.
Var alltid glad i julebakst før jeg begynte på lavkarbo og lagde kjempe mange
slag .Ikke bare 7 slag,og i tillegg jobbet jeg som baker :D
Nå savner jeg det veldig...å bake, å bake :(


#56

langaard sa for siden:

De eneste kakene jeg "baker" er kjøttkaker :p


#57

vaskeklut sa for siden:

Det er individuelt hva vi reagerer på, men jeg personlig har aldri hatt et problem med Natreen i hvert fall :)




#60

Lillemy71 sa for siden:

Jeg har bestilt det som ren tagatose ja (får det vel snart håper jeg) og det står ingenting i beskrivelsen om at det er blandet med noe, så jeg antar det er ren tagatose. Iherb er jo veldig flinke med å gi innholdsfortegnelse på varene sine :)


#61

Mimou sa for siden:

Å, dette var de eneste julekaker jeg ville savnet! De skal prøvebakes rett før jul :) ellers blir de borte for fort. Takk for oppskrift og mange alternativ :)


#62

Julie- sa for siden:

Aah, disse kakene var fantastisk gode! Måtte ta meg sammen for å ikke overspise. Nå blir ikke jula noe problem :D
Brukte mest tagatesse og litt stevia med toffee, også glemte jeg natron, uten at det gjorde noe som helst. Syns også det var godt med et dryss kanel på toppen :) Herlig!


#63

nellie sa for siden:

Jeg er glad jeg tåler gluten, for glutenmel er virkelig gull verdt i småkaker.


#64

Yonah sa for siden:

Jeg synes ikke det var noen forskjell med og uten glutenmel i disse. Har du prøvd disse uten? Jeg laget nemlig to porsjoner en gang og hverken jeg eller gjestene syntes det var noen forskjell. I andre kaker skal jeg ikke uttale meg, for det aner jeg ikke( jeg måtte kaste mitt mel, jeg reagerer på gluten).


#65

nellie sa for siden:

Ikke disse, men jeg har prøvd mye annet med og uten glutenmel og får alltid et bedre resultat med glutenmel.


#66

Moogie sa for siden:

Jeg syns faktisk disse var bedre uten gluten


#67

nellie sa for siden:

Finnes tagatesse fortsatt i butikken? Tåler det overhodet ikke, men..


#68

j88 sa for siden:

Finnes forsatt i helsekostbuikker. Iallfall på sunkost


#69

nellie sa for siden:

Brukte en blanding av Sukrin gold og agavesirup, jeg. Smakte nydelig,:)


#70

vimsen85 sa for siden:

Jeg lagde disse uten glutenmel og de var nyyyydelige! Storfornøyd :)


#71

Mimou sa for siden:

Hva brukte du i stedet da? :)


#72

Butterfly83 sa for siden:

Man kan bare bytte det ut med litt ekstra mandelmel :) Jeg skal lage disse i kveld. Gleder meg :) Men spørs om det er så lurt for vekta mi. Kommer til å spise opp alle :)


#73

Mimou sa for siden:

Ahaaaa!


#74

Butterfly83 sa for siden:

Disse ble helt syyykt gode! Mine ser ikke helt ut som på bildet, men smaken var topp :) De ble lysere og så litt tørrere og mer matte ut. Jeg droppa glutenmel.


#75

Yonah sa for siden:

De på bildet er nok laget av den tidligere varianten av mandelmel som var brunt. Funksjonell mat har laget en ny versjon avfettet mandelmel som er lys, sikkert den du brukte.


#76

Butterfly83 sa for siden:

Ja jeg tror jeg brukte lyst. Smakt nå som de er kalde,og det er en anelse litt for syrlig smak. Lurer på om jeg kan ha tatt i litt for mye natron? Tenker kanskje jeg blander tagatesse med bittelitt annen søtning neste gang, og litt mindre natron.


#77

millah sa for siden:

Denne har jeg prøvd! Riktignok med hornsalt i stedet for natron. Kakene ble helt myke og porøse, men jeg antar at jeg enten tok litt for lite "mel" eller stekte for kort tid. Snaddergodt var det uansett! Neste gang skal jeg være mer nøyaktig med målene, så kanskje det blir kaker jeg faktisk kan servere (og ikke bare snadder-smuler).


#78

Jammo sa for siden:

:sikle:

Lurer på å ha en bakedag i morgen :)


#79

Yrla sa for siden:

Her er det 1 dl sukrin. Skal det ikke være 2 siden tagatose er dobbelt så søtt som sukker? hadde det vært sukker skulle man da ha brukt 1,5 dl. Og sukrin er 70% så søtt som sukker og derfor må man ta mer enn om det var sukker, nærmere 2 dl??


Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.