Vi skal alle bidra med "noe til buffeten"... sist endte jeg opp med å kjøpe kanelsnurrer og selv bare forskyne meg av salatbollen, men i år vil jeg ha noe å spise på jeg også :)
Er det noen som har forslag til lettvindt kake som passer som "juleavsluttningskake" på buffet som 100 mennesker skal forskyne seg av?:confused:
Jeg har sukrinmelis, mandler, kokkosmel, fiberhusk, egg, vaniljepulver, kremfløte og smør men ikke sjokolade :(
Men vet ikke om det går an å erstatte johannesbrødkjernemelet, hvis du ikke har det. Går fint å erstatte det med fiberhusk i enkelte oppskrifter, men kanskje dumt å gamble hvis du ikke har tid å lage en prøvekake først.
Håpet var å finne en idiotsikker kakeoppskrift som er:
*Veldig lett og rask å lage
*Smaker fortreffelig (selvsagt :D)
*Gir en forholdsvis stor kake, ala langpanne..?
*og som gjør at jeg slipper å dra ut i snøstormen for å kjøpe sjokolade...:o
Er flere gode forslag her, men jeg vil gjerne ha flere :)
Jeg har hatt bakedag i dag, og lagd flere forskjellige ting som deretter ble testet på ikke-lavkarbo samboer. Det som falt best i smak var nannahs brownies:) og de er superenkle!! Jeg lagde de uten valnøtter, og om du gjør det samme har du det som trengs tror jeg. Om du skal ha til en hel langpanne ville jeg doblet oppskriften. Sikkert godt med litt krem til og:)
forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=37878
Dette er en muffinsoppskrift som får mye skryt. Den går sikkert an å lage nok av til å ta med på et sånt arrangement. :) Og så er den uten sjokolade, siden du ikke vil ut.
Kan stekes som kake i form eller posjonskaker i muffinsformer.
3 egg vispes til eggedosis
Vend forsiktig inn:
125 g mandler, 1 dl Splenda, 1 ts kanel, 1 ts malt nellik, 1 ts malt ingefær og 1 ts bakepulver som er kjørt til "mel" i foodprocessor.
Tilsett til slutt 75 g smelta smør.
Stek v 175 grader, ca 10-12 min for muffins, 35-45 min for form. Kjenn etter med stekepinne/knivspiss så det ikke stekes for lenge.
Om du dropper nellik og ingefær ligner den veldig på gulrotkake, selv uten gulrøtter!
Oppdatering etter å ha spist noen:
Den er nesten litt for god...;) saftig formkakekonsistens også, det gjelder å ikke steke for lenge. Jeg fikk 10 saftige muffins (vanlig str) av røra.
Resultat:
Meeeget god, men for porøs til at jeg fikk den ut av forma i et stykke, noe som er dumt når man skal servere for andre. Kanskje jeg skulle hatt i litt fiberhusk?
Jeg dobblet oppskriften og fordelte røra på to brødformer. Den ble ltt lav og den jeg helte "slanten" i ble ikke skikkelig stekt fordi mesteparten av smøret havnet i bunnen av denne og den rett og slett ble for tung.:( Tror det er bedre å bruke hele røra i én form enn å fordele den i flere?
Noterer at denne oppskriften passer bedre som muffins eller i fom det kan serveres fra...:)
Håper ikke smørlageret mitt går nå, har bare 1,5 smørpakke her og butikkene har fortsatt ikke såklart:mad:
Dette ble test nr 2 i går kveld :)
Den ser veldig lovende ut, men jeg har ikke makt skikkelig på den enda for den holdt så fint sammen at jeg puttet den rett i kjøleskapet til oppskjering like før vi reser i dag:D
Jeg laget dobbel porsjon og hadde i et par never med tørkede tranebær (vet det blir litt for mye karbo, men det er andre ikke karbere som skal smake også)
Brødformen min er ganske stor, 1,5 L, og den passet godt til denne porsjonen.
Gleder meg til å smake den i kveld :D
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.