sistegang sa for siden:
Har fått ny Kenwood Major til jul. Det er to boller med. Er bruksområdet forskjellig for plast- og stålboller?
sistegang sa for siden:
Har fått ny Kenwood Major til jul. Det er to boller med. Er bruksområdet forskjellig for plast- og stålboller?
smgj sa for siden:
Stålbollen til ting som skal lunkes først ... og til marengs. Altså - trenger du smeltet smør og tilfeldigvis har en plate med litt restvarme så er det stålbollen på plata med smørret oppi. Og om en oppskrift si er "rør smør og sukker hvitt" så er det greit å lunke opp bollen litt først - da går røringen mye raskere.
For marengs så er det lettere å få bort alle fettrester og få den stiv i stål i forhold til plast. Ja, det er små fordeler, men nok til at jeg heller tar stålbollen når begge er rene og står i skapet. :)
Har ikke tenkt så mye over når jeg ville bruke plast, egentlig.. Alle ganger hvor det ikke har noe særlig å si?
sistegang sa for siden:
Takk for svar.
Señora sa for siden:
Gjærdeig skal visstnok i plastbollen, har jeg hørt, aldri prøvd, kjøttfarse og lignende skal i stål.
Kitt sa for siden:
Og jeg har ALDRI tenkt på at det er forskjell!:o Har bare tenkt at det er greit å ha to boller når jeg styrer som verst til bursdager etc. Stålbollen står på maskinen hele tiden, plastbollen har egen plass i skapet med alle duppedittene til pølsehorn, kjøttkvern etc oppi!:p
Man lærer noe nytt hele tiden!:D
timich sa for siden:
Jeg kjøpte min for mange mange år siden, og da fulgte det kun med plastbolle. Så jeg bruker plastbollen til alt, funker brillefint:D
kamp sa for siden:
Jeg bruker som regel stål bollen til kjøtt og plastbollen til gjærdeig men tenker ikke noe særlig over det ;)
ToreH sa for siden:
Plast eller stål har ingen betydning for selve maten, smaken eller konsistensen. Stålbolle er dyrere og designmessig "renere" i looken.
Men den største forskjellen er når man skal vaske den i oppvaskmaskinen. Stålbollen tørker, plastbollen tørker ikke inne i maskina under tørkeprogrmmaet.
Tørker ikke noen av delene, så er det oppvaskmaskinen som ikke har bra nok tørkeprogram.
Mieles oppvaskmaskin (toppmodellen) skal være bedre til å tørke plastdeler og kunststoff enn andre merker siden de har automatisk åpning/lukking av døren underveis i tørkeprogram. Denne maskina koster veil rundt 25000,- så spørs om den er verdt det....
Kjøpte akkurat toppmodellen til Siemens og den tørker stålbollen til Kenwood maskina knusktørr. Det gjorde ikke den gamle billigmaskina vår.
Oppsummert:
Stålbolle er best på flere måter enn bare matlagingen :) så bruk den du. Kan ha den andre i reserve...
Gerd sa for siden:
Jeg har hatt kun plastbolle til min i alle år. All mat går an å lage i den.
Tørker i oppvaskmaskina gjør den også :D Og jeg har "middels" dy maskin. ;)
ToreH sa for siden:
Har ikke noe med prisen på oppvaskmaskina å gjøre. Plast, kunststoff etc tørker dårligere enn glass, stål og porselen. Sånn er det bare, og derfor utvikler jo leverandører maskiner som stadig blir bedre til å tørke også dette stoffet :)
Kanutten sa for siden:
Jeg er ikke så fan av plastboller. Veldig ofte kan både smak og farge sette seg fast. Da er det bedre med stål eller glass. Eller tre hvis det er snakk om fjøler.
Feks, bare lukt på ei brusflaske i plast.. Selv om flasken er vasket og skyllet ørten ganger sitter lukten der..
Og det er jo ikke uten grunn at stålsåpen funker for å fjerne lukt!
Gerd sa for siden:
I min 7 år gamle maskin har det i vertfall plast alltid tørka :D
TrillTrall sa for siden:
Hva er stålsåpe?!
Mariann S sa for siden:
TrillTrall sa for siden:
Hm. Den fikk ikke akkurat skryt av den eneste anmeldelsen som var lagt inn da. Noen her som har prøvd den og mener den virker?
Tulla1966 sa for siden:
Se eksempel på stålsåpe her:
www.enklereliv.no/productDetails.aspx?pId=1734
langaard sa for siden:
Jeg har prøvd den, og syns ikke den funker:rolleyes:
Kanutten sa for siden:
Jeg synes den funker. Jeg har hatt min i over 15 år. Jeg merker det især når jeg vil ha bort løk- og lakslukt.
Carisma sa for siden:
Funker ikke en dritt på meg hvertfall.... :rolleyes:
Kanutten sa for siden:
Jeg synes den er utmerket. Tar bort stygg lukt. Men jeg kom til å tenke på parfyme... En parfyme som lukte godt på andre kan lukte høgg og kattpiss på meg, kanskje det er noe i huden som responderer ulikt både på parfyme, stålsåpe og annet?
sistegang sa for siden:
Takk for svar om bollene, og informasjon om noe jeg ikke visste om. Er nå så nysgjerrig at jeg må ut å kjøpe meg ei stålsåpe jeg også.
ToreH sa for siden:
Ja, det funker ikke, så hvorfor ikke prøve? ;)
Ninasju sa for siden:
Stålsåpen funker fantastisk! Egen erfaring så kjøp deg en og prøv. Meget bra til løk og fiskelukt. Og diesel (hadde fått på meg da jeg fyllte på bilen )
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.