Jeg gir meg, etter 5 uker på lavkarbo/ketose har jeg gått opp 1 kg. Jeg har bare 5 kg å ta av, og selv med 1500 kcal om dagen gikk jeg ikke ned. Og hva er poenget med lavkarbo da, når man må gå rundt å være sulten.
Det fungerer sikkert på mange denne dietten, men den virker ikke på min kropp, dessverre.
Nå er det vel et ganske kjent faktum at ikke alle normalvektige går noe særlig ned i ketose, siden det er vektregulerende. Siden du faktisk gikk opp i vekt virker det ikke som kroppen din er helt enig i at du har noe overflødig vekt å ta av.
Hvis du trives med lavkarbo ellers, kan du jo prøve å øke litt på karbene og treninga, før du kaster inn håndkleet? Ofte det løsner da, gjorde iallefall det hos meg :)
På den andre siden - hva vil du med innlegget? Vil du ha tips eller råd? Lavkarbo er ikke et vidundermiddel som gjør at du raser ned i vekt. Lavkarbo er vektregulerende, undervektige kan oppleve å gå opp, og overvektige ned. Er kroppen din faktisk enig i at du har noen kilo å miste? 5 uker er ikke så mye for kroppen din, kanskje trenger den mer tid på å få igang fettforbrenningen, om du har spist lite/lavkalori tidligere kan det ta lenger tid enn for andre. Det er hvertfall ikke lenge nok for både å starte med lavkarbo, fastslå at du ikke går ned ved å spise deg mett, og fastslå at du ikke går ned ved å kutte kaloriene i tillegg. Gi kroppen din litt tid, så kanskje den rekker å venne seg til tingenes tilstand!
Hvis du vil at noen skal synse om hva du evt. gjør riktig eller galt, legg ut litt mer info-om hva du faktisk spiser, høyde/vekt, og kanskje aktivitetsnivå. Da blir det litt lettere for oss å kunne uttale oss...
Jeg synes det er flott jeg at det er noen her inne som vil dele av sin erfaring uten å bli analysert ihjel. Ts har prøvd lavkarbo i 5 uker og gått opp. Ja det betyr vel kanskje da at lavkarbo ikke er en vidunderkur som passer de fleste det da. Det vil alltid være unntak. 5 uker på lavkarbo med kun 1500 kal bør gi bedre resultater enn å gi vektøkning så fremt du ikke har en bmi på 18 da....
Lavkarbo er ikke for alle, men den kan passe fint for de som rett og slett er feite. Ts r kanskje ikke uberfeit og bør hente inn 5 kg ned på en annen måte. Please, ikke analyser Ts ihjel nå da.
Med 5 kilo, så syns jeg du ikke trenger å bruke noen ketosediett for å gå ned i vekt. Ketose hjelper som regel best jo mer overvekt en har.
Naturlig, god mat, nok trim/trening er nok kanskje veien å gå.
Kutte ut de raske karbene i hverdagen og spise god og naturlig mat :)
ALLE offentlige lavkarbo forkjempere sier at for dem som ikke er overvektige så må det trening til for å komme ned "pyntekiloene". (også overvektige kan ha gunstig effekt av å trimme samtidig).
Men andre ord, vekk fra data å tren! :)
OG, om ts allerede trener så er det vel muskler som etableres. ergo dårlig vektnedgang!
Jeg synes det er litt bastant å si at ALLE offentlige lavkarboforkjempere sier at man må trene for å bli kvitt pyntekilo. Mulig du har rett, men det har jeg ikke helt registrert og jeg mener å følge med sånn ganske bra og over flere år. Men det har jeg ikke behov for å diskutere. Det stemmer ihvertfall ikke for meg samme hva de lærde sier. Jeg klarer å ta av pyntekilo uten å trene (skulle gjerne trent, men for tiden har jeg ikke fått til det), men det krever mer bevisshet og "forskning" på hva som funker og ikke i forhold til mengde proteiner, fett, kh og forholdet de imellom... Og å erkjenne at f.eks. små utskeielser stadig vekk, samt mye ost f.eks. ikke funker om JEG vil NED, men funker om jeg bare skal vedlikeholde nåværende vekt. For meg er det uansett livsstil over flere år og ikke slankekur med tanke på å vende tilbake til HKLF noengang. Og selv om pyntekiloene bruker lang tid på å forsvinne så viser målbåndet stor fremgang bare de to siste månedene - og jeg har ikke trent. Stort sett redusert litt på proteiner, fortsatt mye fett, mindre melkeprodukter, men fortsatt litt, samt færre utskeielser. Ikke at jeg sitter på baken heller med tre barn og full fart.
elinm - se ikke bortifra at sultfølelsen kanskje ville blitt borte med tiden og at kanskje små justeringer av næringssammensetningen ville gitt metthetsfølelse.. og har du målt deg disse fem ukene? Og kankskje er du også en som samler vann månedlig slik at den kiloen opp nå kanskje ville sluppet rett rundt hjørnet? Vekt er ikke alt..
Men som noen fornuftig sier her - ikke sikkert du ønsker ytterliger analyser... det er du som skal trives med ditt kosthold. :klem:
Jeg syns det er fint at du lager en sånn tråd jeg. For da får vi dette perspektivet også. At du har bare litt du skal ned men får det ikke til. Samtidig så syns jeg at det kanskje blir litt sterkt å si at det ikke virker på din kropp,- enda. For selv om du syns at 5 uker er lenge så er det ikke det. Har du gått på lavkarbo/ketolyse tidligere? Hvordan spiste du i forkant av dette?
For kroppen trenger veldig lang tid til å omstille seg. Og ikke minst hvis den bare skal ned litt så suser det ikke avgårde slik som med overvektige.
Og det kan være en filleting som gjør slik at det holder igjen. Slik at vekten ikke slipper. Det kan være det.
Så hvis du har lyst så kan du jo skrive opp hva du spiser så kanskje andre kan se det fra en annen vinkel. Kanskje noe går an og justeres på. Eller kanskje du har prøvd?:rolleyes:
Let the war begin? Må ALT være en krig med to sider for deg??
TS sier ingenting om hva hun har spist. I tillegg har hun vært sulten, noe som ikke er særlig vanlig når man spiser lavkarbo, HELLER IKKE hvis man spiser lite kalorier med lavkarbofordeling av næringsstoffer.
Forumet ville nok kunne veiledet om det viser seg at TS ikke helt har fulgt prinsippene for lavkarbo, men det får vi jo aldri vite nå.
Dessverre er det ikke uvanlig at flere som har spist lavkarbo etter "egenkomponert" faktisk har spist feil, og deretter klandret "lavkarbo" for å ikke fungerer for dem. Som medlem av et lavkarboforum mener jeg at det er svært viktig at vi får fram "hva som gikk galt" - og har man så fått alle kort på bordet og TS HAR spist korrekt etter lavkarboprinsippene, vel så er det ihvertfall avklart. Ingen har nytte av feilinformasjon om lavkarbo.
Kjære TS - jeg anklager deg ikke for ikke å ha spist lavkarbo etter retningslinjene. Jeg reagerer på at du har vært sulten, noe som vanligvis ikke forekommer hvis man spiser nok fett, og ihvertfall ikke etter 5 uker. Håper du finner en retning og måte og få vekk de siste 5 kiloene uten å være sulten :)
Er ellers enig i at 5 uker er litt kort tid og at ketogent kosthold ikke er optimalt for "pyntekilo".
Dette blir en digresjon, så Ts - se bort i fra dette svaret.
Hypah - det er egentlig veldig søtt hvordan du alltid vil starte en krangel. Diskusjon blir litt feil ord når du stadig vekk vil at "krigen" skal begynne. jeg lurer litt på hva du egentlig mener om ting, og hva du bare prøver å slenge ut som brannfakler, kun for å provosere. Ser ikke ut til at folk lar seg antenne så lett heldigvis. Lykke til videre - kanskje du treffer bedre senere, men det spørs om det ikke er flere som har "gjennomskuet" stilen din nå...
Jeg har spist under 25 kh om dagen, og gikk helt bananas med ketosestix, så det er ingen tvil om at jeg spiste "riktig". I begynnelsen spiste jeg ganske mye, fikk i meg mye fett fordi jeg elsker oster, gjerne sammen med creme fraiche og kjøttdeig og chilli. Kunne gumle i meg en halv brie uten problemer. Etter tre uker uten vektnedgang, satte jeg ned kaloriforbruket til 1500, var oppe i 2000 i begynnelsen, men etter to uker på 1500 kcal, gikk jeg altså opp i vekt.
Kroppen min responderte ikke på dietten rett og slett, noe som overrasket meg, for her inne på forumet virker det som om det er opplest og vedtatt at alle går ned i vekt i ketose. Jeg leste for første gang som svar på tråden min at ketose ikke virker så godt på normalvektige.
Jeg trener ikke, og har spist 1200 kcal i tre uker nå, og kuttet ned kh, som poteter pasta og brød. Det funker, gått ned to kg, og har tre kg til å ta av. Jeg veier nå 68 kg og er 1.73.
Jeg har gått ned 9 kg før på Grete Roede etter en graviditet, nå orker jeg ikke den fettløse dietten mer, spiser litt mer fett men ikke mye.
Å være i ketose er ikke ensbetydende med å gå ned i vekt. Siden du ikke pr. definisjon er overvektig og lavkarbo er vektregulerende, så kommer du sikkert ikke til å gå ned på den måten du spiser på nå. Dessverre :(
Bare sånn for å klargjøre litt: Ketose er ikke ensbetydende med vektnedgang. Jeg har spist lavkarbo i to år, og har en hel del mer enn deg og gå ned, og har liten vektnedgang. Nok om det :) Hva mener du med "bananas med ketostix"? Måling to timer etter siste måltid er det som vil gi mest riktig resultat. Inntak av fett og trening vil påvirke resultatet. Ketostix er et hjelpemiddel man bør bruke kun i starten av en kostholdsendring til ketogent kosthold, men det er ingen fasit på om man spiser "korrekt" :)
Du gikk OPP i vekt når du reduserte inntaket. Hva kan det si deg? At du bør spise mer mat for å oppnå vektnedgang? 3 uker er for lite til å gjøre endringer i kostholdet om man ikke har vektnedgang, uansett om man i utgangspunktet er nær normalvektige eller svært overvektig. Kroppene våre er forskjellige og noen trenger en del lengre tid for å få i gang ordentlig fettforbrenning. Husk også at når du har så lite fett på kroppen som du har - er det alfa og omega at du inntar fett slik at kroppen har energi og ta av. Spiser du mest protein, lite kh og lite fett, kan du risikere og legge på deg fordi 1) kroppen tror det er sultkrise (ingen kh eller fett som energikilde) 2) overvekt av protein vil KUNNE gi økt blodsukker og dermed lagring av inntatt energi spesielt om du spiser så lite at kroppen tror det er sultkatastrofe.
Det er uansett slik at du må finne et kosthold du er komfortabel med over tid. Spiser du derimot proteinrikt med redusert kh og redusert fett, vil du sannsynligvis gå opp noen få kilo når du spiser "vektstabiliserende" - for du har vel ikke tenkt og spise 1200 kalorier med lite kh og lite fett i veldig lang tid?
Vektstagnasjon i tre uker er (etter min helt personlige mening) enten et tegn på at du har funnet et kosthold der du vil holde vekten stabil, eller at kroppen din ikke vil slippe mer vekt fordi den er fornøyd med den vekten den har. Jeg har ingen tro på at om man tvinger kroppen ned i vekt - så vil den beholde den nye vekten. Jeg tror at du vil slite med og ikke gå opp de få kiloene du mener du skal fjerne etterhvert når du igjen justerer kostholdet ditt.
Normalvektig og skal ned få kilo - da MÅ det legges inn trening for å stramme opp, siden kroppen bestemmer SELV hva som er komfort-vekten. Du kan prøve og tvinge den, men da blir det en evig kamp.
Ta med at VEKT kan være misvisende. Hvis noen husker det bildet av den voksne damen med SAMME vekt/BMI som på et bilde ser dvask og utrent ut og råsterk og fit ut på det andre, så link det hit.
Bruk målebånd, spis deg mett, få i deg nok næring og se om du kan bli fornøyd med den kroppen du har. Hvis ikke, kom deg ut i aktivitet! En 30-45 minutters rask gåtur HVER dag vil gi underverker i bukselinningen etter bare et par uker, og selv om vekta vil vise det samme, vil du SE og FØLE deg flottere.
Håper du tar til deg det som er relevant for deg - resten kan du fint ignorere :) Siden du har tatt deg tid til å opprette en tråd om temaet, ville jeg bare dele mine tanker om din situasjon :)
Finn som sagt et kosthold du er komfortabel med og få i deg nok næring - det er det viktigste uansett hva vekta viser tenker jeg :)
Tusen takk for langt og velskrevet svar! Du har nok rett i at det er en evig kamp med de 5 kg. Trening har dessverre liten effekt på vektnedgang, da jeg tidligere har trent aktivt i lang tid uten å gå ned et gram i vekt. Men jeg blir, som du sier litt strammere i kroppen.
Men jeg mener fremdeles at 5 uker i ketose og 1 kg opp betyr at kroppen min ikke responderer på HFLC. Jeg ikke ned til tross for at jeg spiste mellom 2000-2200 til 1500 kcal om dagen, og var i ketose hele tiden. Jeg gjorde ingen feil, og fulgte anbefalingene.
Har du lest deg noe særlig opp på lavkarbo egentlig? Lavkarbo er alt mellom 0 og 150 gr. karbohydrater hver dag, og bare fordi kroppen din ikke responderer på ketose, betyr det ikke at du må gi opp LCHF av den grunn. Jmfr Lutz kan du ligge opptil 72 gr. karbohydrater pr. dag før du må begynne å tenke på hvor mye fett du inntar.
Det er mange som må litt opp i inntaket før vekten rikker seg, men det er ikke derved sagt at det vil hjelpe deg.
Du sier at kroppen din ikke responderer på LCHF, betyr det at du kun driver med dette for vekttapets skyld? Om du så går ned de siste 5 kiloene dine, er det meget sannsynlig at du vil få dem på igjen meget fort om du går tilbake til et vanlig norsk kosthold etterpå. LCHF er ingen slankekur, men et livslangt kosthold!
Og at ketose= vekttap er ingen fastslått sannhet her inne, det opplyses om det i de fleste tråder som omhandler den slags.
Ned bare fem kilo tar tid. Kanskje et år.Dette er en sunn måte å spise på, det er en slags faste mn uten å sulte. Hva skl du gjøre nå da? Bare lavkalori? Lavkalori på høykarbo funker mye dårligere enn med lavkarbo, så å kaste inn håndkledet er kun dumt. At du har gått opp skyldes vann.
Jeg spurte om råd da jeg ikke gikk ned i vekt, og da fikk jeg råd om å både spise mer fett og mindre fett. Ingen fortalte meg at det faktisk kunne være en mulighet at jeg ikke ville gå ned. Derfor synes jeg det er greit å bringe det på rene at HFLC ikke nødvendigvis virker på alle.
Jeg har lest masse om lavkarbo, Hexeberg og mye på nettet, så ja jeg har kunnskaper om emnet. Det har heller ikke stått noe i litteraturen som fortalte meg at ingen vektnedgang er en mulighet. Tvert imot står det at det er vanlig å gå ned 3 kg den første uken før det flater litt ut, og går du ikke ned i vekt spiser spiser du for lite eller for mye fett. Ingen snakker om det generelle kcal inntaket. Det er liksom et ikke-tema. Jeg går ikke ned i vekt hvis jeg spiser mer enn 1400 kcal, uavhengig av hva slags mat jeg spiser.
Yrla
Hvordan vet du at det funker dårligere å gå ned i vekt på høykarbo enn lavkarbo? Det funker mye bedre for meg hvertfall, det er vektnedgang de siste ukene et bevis på. Nå går jeg ikke på høykarbo, slik jeg gjorde for mange år siden da jeg gikk på GR, men spiser rugsprø istedenfor brød, grønnsaker istedenfor poteter, og holder meg unna pasta, pizza og søtsaker.
Jeg hadde nok gått ned på HFLC dersom jeg hadde spist 1200 kcal om dagen, men da blir det lite mat og da blir jo motivasjonen borte.
Jeg var faktisk redd for og bli for tynn da jeg tenkte lavkarbo for første gang, men etter og ha googlet, lest og spurt fant jeg ut at LCHF er vektregulerende slik at kroppen vil finne sin naturlige vekt. Det gjorde meg trygg på og gå over på dette. Jeg gikk ned litt for mye en periode, men så fant kroppen min ut hvilken vekt jeg skulle ha, og jeg stabiliserte meg der. Ikke alltid hjernen og resten av kroppen er enige om hva som er den perfekte vekt, og da er det vanskelig og få noen endring.
Jeg er en av dem som ser på vektreguleringen LCHF gir som en svært positiv bivirkning; den største gevinsten får man ved og spise ren og ubehandlet mat og masse grønnsaker, og det fortjener alle og få.
Ja, men da ER det jo sannsynligvis lavkarbo du fortsatt spiser. Mindre fett og mer karbohydrater passer bedre for noen, mens svært lite karbohydrater og mengder fett passer bedre for andre.
Kombinasjonen av ekstrem LCHF og lavkalori tror jeg ikke er så gunstig i lengden uansett. Vanskelig å bli "fornøyd" på LCHF på 1200-1300 kcal, siden fett er så konsentrert i kalorier blir det rett og slett veldig liten mengde mat man kan spise, selv om man ikke blir like sulten som på vanlig lavkalori. Passer bedre for de som har så mye å ta av at de kan spise 2000 kcal eller mer og fortsatt få nedgang. Bra du økte på karbohydratene istede!
Men det der er jo lavkarbo! Kanskje ikke den strengeste, men dog. Du går ned i vekt ved lavere kalori-inntak, ok. Ikke uvanlig. Håper du kan finne en balanse så du ikke sulter eller går ned for mye. Jeg skjønner godt at du ikke går ned på lavkarbo(eller høykarbo for den saks skyld) ved å ligge ganske høyt på kaloriene når du skal ned pyntekg uten å trene. Ikke det grann mystisk. Du er ikke nødt til å spise 80 % av energien fra fett, men kan spise mettende proteiner. Du trenger ikke rugsprø og slikt. Kjøtt eller fisk tre ganger om dagen med litt salat og litt ost til gjør deg mett og kan minimere kalori-inntaket. Jeg vet ikke hvor mye kalorier du trenger men ville ikke gått under 1300. Jeg holdt meg på 1300 og ble for tynn.
Enig med langaard. Jeg stiller meg også uforstående til hvordan man kan gå ned noen pyntekilo uten å trene de vekk (eller bevege de vekk da). Vil ikke 12-1300 kcal være ekstremt lite for å leve av resten av livet? Høres nesten litt farlig ut i lengden.
Elinm: Du har ikke skrevet noe om hvor du ligger ca på BMI. Har du målt fettprosent? Kanskje du ikke egentlig SKAL ned i vekt? Som de andre sier: Med lavkarbo tar de siste kiloene TID. Kroppen din skal stabiliseres...
Nei, jeg har bare gått ned og ned. Jeg synes jeg er litt for tynn. Har alltid ligget lavt på kaloriene men med lavkarbo blir jeg veldig tynn av det. Jeg veide vanligvis 55, noe som egentlig er slankt nok på meg, tidligere, før lavkarboen.Jeg ville bare få vekk det bitte lille ekstra, gå ned tre kg, men jeg bare fortsatte å gå ned. Delvis frivillig/ikke meningen.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.