Jeg lurer egentlig på hvorfor man går opp i vekt?
For min del nå da, så gikk jeg opp i vekt.
Jeg spiser det samme som jeg har gjort de siste 12 ukene, har heller ikke hatt mensen, og jeg drikker mye vann.
Noen som har en forklaring på dette.
Ikke at jeg bekymrer meg for at jeg skal hoppe opp 15 kilo igjen for jeg hadde gått ned noen cm rundt rumpestumpen ;) men det er interssant å vite :)
Nå skriver du ingenting om hvor mye du har "gått opp", men variasjoner i vekt på +/- 2-3 kg er som oftest vannvekt og alle opplever det i større eller mindre grad.
Det kan skyldes så mangt:
hvor man er i syklusen
trening
stress / lite søvn
salt mat
for mye karbohydrater
kunstig søtning
enkelte tilsetningstoffer (e-stoffer)
hvor "mye" mat man har i systemet
medisiner
p-piller
m.m.
Er de årsakene jeg kommer på nå, men det finnes nok flere. Dette vil være helt individuelt og det vil også være individuelt hvor mye vann man binder. Dette er jo også en av grunnene til at man ikke skal henge seg for mye opp i et tall på vekta.
Dette gjelder spesielt om du ikke spiser ketogent eller spiser store mengder proteiner eller har infeksjoner/betennelser i kroppen. Alt dette kan påvirke blodsukkeret - og spiser man i tillegg en del mer enn kroppen forbruker, øker sannsynligheten for lagring på kroppen.
TS skriver egenkomponert - så det er litt vanskelig og si hva årsaken kan være. Samtidig synes jeg LilleMy oppsummerer ganske godt de mest kjente årsakene til vektøkning :)
Jeg gikk opp 700 gr. ikke at jeg får panikk av den grunn, men er bare generelt nygjerrig på hvorfor man gjør det, selv om man har gjort akkurat det samme i snart 13 uker :) Tusen takk for svar. =) :klem:
Det er bare den "vanlige" variasjonen i vekta det og det er godt å høre at du ikke har panikk av den grunn, er nemlig alt for mange som får det av et slikt tall nemlig :)
Jeg binder vann og blir oppblåst. Magen står ut som en ballong, er veldig individuelt hvordan folk reagerer på ulike ting. Min kropp binder vann vedlig raskt, skal ingenting til, men jeg har lært meg at +/- 2 kg på vetka er helt normal variasjon for meg og er også en av grunnene til at jeg ikke får hysteriske anfall (som mange desverre gjør) selv om vekta viser mer.
I det siste har ikke vekta rikka seg, men jeg er allikevel blitt mye mindre :D
Jeg spiste en god porsjon med pinnekjøtt på søndag. Mandag var vekta ca 2,2kg over fredagens veiing, og dette er nok bare vann. Ca 2 kg av disse var borte igjen i dag morges, tipper resten er borte i løpet av en dag eller to. Man legger ikke på seg over to kg fett på en uke med normalt kosthold, dette tilsvarer vel ca 14.000 kcal. Og det skal man spise rimelig intenst og usunt for å få til...
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.