Nå på mandag, 12.12 kl 12 :D, skal jeg ha coloscopi.
Forrige gang fikk jeg en anafylaktisk reaksjon på Picoprep, middelet som skal sørge for tømming av tarm.
Ringte sykehuset i dag for å forhøre meg om alternativer. Dama nr 1 visste ikke, men snakket med og satte meg over til dame nr 2.
Dame nr 2 var ørlite sur/krass over mitt spørsmål om alternativer mtp min kraftige allergi.
Dette fikk jeg ta med apotek og/eller fastlege, det var ikke noe HUN kunne gjøre noe med :confused:
Jeg sa at jeg godt kunne ta preparatet, men om jeg kunne få gjøre det på sykehuset, så jeg hadde skikkelig hjelpeapperat klart.
"Åh, så du vil legges inn du da?" med sur stemme....
Endte opp med at hun skulle ringe meg igjen, siden har ingen hørt noe ;)
Derfor lurer jeg på, finnes det en alternativ måte å foreta tilfredsstillende tømming på?
Dette er vel noe "alle" vet? :p
Nå har jeg vel aldri vært "alle" og aner ikke om dette inneholder det samme stoffet som du reagerte på, men det er altså dette som brukes til tømming på mitt lokalsykehus!
Finnes ihvertfall to forskjellige typer som jeg vet om. Laxabon som man skal drikke 4 liter av, picoprep er vel den andre som skal drikkes i to omganger og som du fikk reaksjon av? Sjekk ut virkestoffet i laxabon om det er det samme som i picoprep. Jeg brukte phosphoral som også skal drikkes i to omganger og er mindre væske og få i seg enn laxabon. Er phosphoral og picoprep det samme mon tro?
Jeg leste også at om du holder deg til væske 3-4 dager før undersøkelser, altså drikke og supper, og bruker vanlig klyster samme dag som undersøkelsen finner sted kan du gjøre dette. Du kan lese mer om her
Tror jeg skal foreslå faste/flytende frem til D-dag.
Disse rundene med anafylaktisk sjokk er ganske slitsomme. Kroppen er helt utslått og jeg får mer og mer noia for å oppleve at tunga sveller opp så mye at jeg må bagges igjen. Helt grusomt for meg som har skikkelig klaustrofobi, følelsen av å bli kvalt av egen tunge :o
Skjønner godt valget ditt! Det går nok greit, med lavkarbo som basis blir man jo heller ikke så sinnsykt sulten som om man spiste høykarbo (TROR jeg da) ;)
Først fikk jeg en trivelig telefon fra sykehuset, om jeg holdt meg til flytende ville det holde å møte opp en time før for klystertømming. (et trivelig tema liksom :p )
Så ringte de opp igjen for å si at det ikke holdt allikvel. Legges inn på søndag for å forsøke Laxabon. 4 liters utgaven.
Men, de ville allikvel at jeg holdt meg til flytende frem til søndag, om jeg reagerte allergisk ville de allikvel ha en viss mulighet til å gjennomføre coloscopien.
Det positive må være at jeg slipper å betale noe for undersøkelsen siden jeg blir innlagt :o
Håper du slipper å betale for Laxabonen også, da. Den er dyr nok, bare den!:eek:
Jeg var innlagt dagpasient da jeg tok gastro i narkose. Vips! Alt gratis! :)
Masse lykke til! Du er nok i de beste hender!:klem:
Nå er de klar over hvor dårlig jeg kan bli, vil tro de tar sine forholdsregler ;)
Litt synd de ikke kan ta operasjonen samtidig. At de absolutt må ta biopsi nå og operasjonen senere. De burde jo kunne sjekke resten av systemet og fjerne det nye de event finner samtidig?
Men, om jeg tåler Laxabon blir det mindre styr i forbindelse med op :)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.