< Tilbake til oversikten

Lei lavkarbomat...

Marella77 sa for siden:

Jeg mener ikke å spre negative tanker, men føler behov til å lufte noen tanker med dere. Håper det er rom for dette også her...

Jeg har nå spist ketogen mat i 8 uker, og gått ned 13,3 kg. Jeg er superfornøyd med dette, men er skikkelig lei av lavkarbo mat. I det siste har jeg ikke orket spise mer enn 2 måltider om dagen, og da presser jeg meg litt til å spise pga gammel tankegang om å spise. Jeg er ikke akkurat sulten, men kjenner at enerigen er ikke på topp. Jeg syns maten smaker for mye, og at den er så fet. (Om jeg spiser lettere mat som bare salat lissom, så er jeg jo mer sulten og vil spise mer...) Jeg savner mildere smaker, og lettere mat.

Jeg spiser variert av ren mat.

Jeg tenker også slik: I det siste har jeg gått ned raskere enn til å begynne med, og tror det er fordi jeg spiser lite hver dag. Jeg spiser derfor lite kalorier og karbohydrater. Derfor går jeg ned. Jeg tenker at jeg bare lurer meg selv, for når matlysten går opp igjen, så vil jeg spise mer, og derfor gå opp i vekt igjen. (Noe jeg er redd for...)

Noen som kjenner seg igjen i disse tankene?

langaard sa for siden:

Spiser du når du er sulten, og til du er passe mett?

Marella77 sa for siden:

Jeg spiser kun til jeg blir passe mett, og spiser når jeg føler meg sulten, men da byr det meg litt i mot. Jeg bare kjenner at jeg må ha mat. Er ikke skrubbsulten akkurat...

timich sa for siden:

MÅ du spise ketogent? Kan du tenke deg å øke det daglig kH-inntaket litt, slik at du får mer mat å variere med?

Og HVA er det du savner? Hva er det som gjør at lavkarbomaten blir ensformig og kjedelig? Savner du poteter, ris, pasta, brød?

Carisma sa for siden:

Det er helt vanlig å bli lei etter et par mnd. Og å spise veldig lite... Men faktisk vil det ha motsatt effekt av det du tror, etter en tid med mindre og mindre mat stopper vekta ofte opp fordi kroppen lærer å spare.
Forøvrig forsvinner den vanlige sultfølelsen etterhvert, så man må lære seg kroppens nye signaler (og ikke vente til man blir kvalm som jeg for ofte gjør :o)

Prøv noe asiatisk, det er mye lettere i smaken. Dessuten kan man hive oppi masse krydder som skjuler fettsmaken.

Marella77 sa for siden:

hehe, jeg MÅ ikke spise ketogent, men jeg er så redd for å sprekke om jeg gir meg selv lillefingeren... Jeg er et sort/hvitt menneske, som sliter med gråsoner. Enten full rulle, eller ingenting om du skjønner... Derfor har jeg blitt full rulle, hehe ;)

Jeg savner indisk mat, tai-mat, mexikansk mat med ris, lefser og søte suser. Jeg savner pizza, pasta og knekkebrød. (Har prøvd noen lavkarbo-frø/knekkebrød, men de faller ikke i smak). Savner også loff, hehe.

Marella77 sa for siden:

Så du sier at det er lurt å spise mer likevel om jeg ikke har lyst på det? (Jeg kjenner meg igjen ang det å vente til jeg blir kvalm...). Jeg er iallefall lei av fløte og smør-smak! Elsker asiatisk mat, men vet ikke om noen sauser som er lave på karbo. Og så er risen viktig for meg når det gjelder asiatisk mat...

Ps, kjenner matlysten økte bare jeg leste asiatisk mat... Takk :) <3

Marella77 sa for siden:

Tusen takk :) Men er så dårlig på å oppspore invandrerbutikker, bor et stykke i fra slike ;) Skulle ønske vanlig matvarebutikker hadde alt av lavkarbo-mat.

Carisma sa for siden:

Det meste av ingrediensene finnes i velassorterte dagligvarebutikker.

shailene sa for siden:

Både indisk mat og meksikansk mat, vil tro sursøte sauser også, kan man lage med veldig lite karbo altså! Gjelder bare å finne kryddermikser uten sukker og evt. noe å jevne med som ikke inneholder karbo, så går det så bra så. Risen blir det kanskje verre med da, hvis det er et must.. Går jo an å prøve "brokkoliris"?

Marella77 sa for siden:

Jeg får lete litt mer da ;)

Det har jeg ikke hørt om, bare blomkål ris... (har blitt veldig lei av blomkål...)

Brokkoli sa for siden:

Du sprer ikke negative tanker, dette forumet er jo til nettopp for å støtte og hjelpe.

Jeg har ikke så mange råd å komme med - men jeg skjønner hvordan du har det. Jeg er fremdeles ikke middagslei, men egg til frokost har begynt å gjøre meg fryktelig kvalm. Jeg savner brødskiva med pålegg, men i likhet med deg er jeg litt "enten eller" - så jeg tør ikke teste lavkarbobrød heller. Da ender jeg nok opp med å spise skiver til alle måltider.

Newstart sa for siden:

Huff så trasig. Når jeg har hatt slike dager så har jeg bare tatt en karbo dag. Spist litt av det jeg har hatt lyst på og lysten har gitt seg veldig fort. Men det er kanskje ikke en god ide hvis man ikke klarer å gå over på lavkarbo igjen.

:klem:

Charlott sa for siden:

Lag deg lettere mat da vel? Har nettopp kost meg med en kopp Egg Drop Soup. Smaker godt, er lett og med så lite fett du føler for selv.

Å kutte ned litt på fettet til matlysten kommer tilbake er helt okei, blir du skikkelig sulten igjen kan du heller øke litt på fettet igjen da :)

Peppa Gris sa for siden:

Dersom man ser i tråden Hva spiste du i dag, så ser man at du spiser mye det samme. Man blir fort matlei om man spiser samme maten hele tiden. Hva med å variere litt? Kok en høne og lag suppe, foreksempel. Det finnes mye annet en kotelleter og ostechips :)

Marella77 sa for siden:

Hei Peppa Gris :) Ja, jeg spiser til tider litt ensformig. Men koteletter har jeg spist bare en dag, men ostechips har vært 1-2 av mine måltid i det siste. Enkelt å lage. Jeg har spist mye blomkålsuppe, noe jeg har mistet heeeelt lysten på.
Prøvde ny vri til frokost i dag da. Eggerøre med laks. Det var godt til jeg kom halvveis, da ble jeg kvalm av det! Tåler ikke så mye før jeg syns maten er forferdelig.

Jeg er ikke så flink til å prøve ut helt nye retter, men skal prøve å utvide litt... :)

Marella77 sa for siden:

Jeg bare tenkte at kroppen må ha fett for å forbrenne fett, og for å fungere optimalt... Når man kutter ut kh.

Hva er Egg Drop Soup?

Marella77 sa for siden:

Takk for omtanken :) Ps, er du veldig glad i Brokkoli? hehe... Ja, egg ja... de smaker ikke som før... :eek:

Heldig du som kan være så sterk! Å veksle sånn... Ps, er du trønder? Er ikke trasig et trønderord? ;)

Charlott sa for siden:

I dag lagde jeg den ca slik:

5 dl vann,
Ca 1/2 buljongterning
Litt fersk revet ingefær
Litt fersk chilli
1 ts soyasaus
1 ts oystersauce
Tørket gressløk
1-2 ts (eller så mye/lite du ønsker) meierismør

Koker opp dette, rører sammen 2 egg i en skål og tømmer det i sausen under omrøring.
Hadde også en stekt kyllingfilèt jeg rev i strimler og hadde i, sammen med litt grønne grønnsaker jeg hadde i fryseren (Eldorados festblanding)

Hadde litt revet ost i suppeskåla, tømte varme suppe over og koste meg :D

Frister ikke osten så dropper du den til du får mer matlyst igjen :)

Det er så mye smak i suppa, så jeg kan love deg at du ikke merker noe til smøret! :sikle:

Marella77 sa for siden:

Hørtes spennende ut... Klarer ikke helt å forestille meg smaken, har aldri før hør om dette... Men fikk litt lyst til å prøve det... :) Tusen takk :)

Charlott sa for siden:

Minner veldig om nudelsuppe :sikle:
Her får du i deg både egg, grønt, proteiner og fett via smøret :)

Siljenh sa for siden:

Søte sauser kan du kanskje lage selv ved bruk av kunstig søtning? Knekkebrød finnes det mange oppskrifter på forumet, så har du prøvd noen er det bare å utførske videre. For pizza vil jeg anbefale denne bunnen: minlavkarbomat.blogspot.com/2011/01/tynn-spr-pizzabunn.html Jeg og samboeren lagde den forrige helg og vi synes den var kjempegod. Ikke det at du skal finne erstatninger for alt, men noen erstatninger kan være greit å ha slik at det blir lettere å gå videre. Når det gjelder loff så kan jeg for min egen del i hvertfall si dette: Prøv å skei ut med en eller to loffskiver, og når magen viser hva den synes om loffen så vil du aldri ha lyst på det igjen... Jeg prøvde pizza fra peppes for en stund siden og det var terror for magen :(

Du sier blant annet at du savner indisk mat. Det er jo mye gode indiske oppskrifter her på forumet hvis du leter. Indisk mat har jo kanskje en del ris, men å erstatte ris med blomkål- og brokkoliris synes jeg er godt, i hvertfall hvis jeg har saus til. Å fløtesauser må du jo ikke spise heller bestandig.

Denne oppskriften er nydelig: lilalife.no/wips/754299265/b/2011__08__10__indisk-med-crispy-blomkal-lchf-dagens-middag/ Og du kan selv velge om du vil lage crispy blomkål eller om du vil har blomkålris til. Jeg lager en del woker og gryter med kokosmelk, og da synes jeg fett-smaken er mindre og konsistensen er tynnere enn i en fløterett. Å hvis du kryddrer masse så får du også mindre fett-følelse av maten.

Jeg er selv litt lei fløtesauser, og skal prøve å kutte ut fløten i noen uker for å se om matlysten bedrer seg. Har nylig oppdaget indisk mat og gleder meg til å se om det kan være veien for meg i en periode :) Ønsker deg lykke til videre!

Newstart sa for siden:

Hehe er det virkelig et trønder ord? Vi sier mye ordet 'trasig' her og jeg er fra Sunnmøre:p

Brokkoli sa for siden:

Jeg har heller ikke merka noe til at trasig er et trønderord. Kjenner mange som bruker det, og ingen er trøndere ;-)

Yonah sa for siden:

Jeg er i allefall ikke trønder. Man sier trasig på begge sider av grensen her, og mener det samme( men så snakker de på andre siden av grensen svensk med trysilord i:lol:).

Yonah sa for siden:

Jeg skjønner godt du kan bli Marella77, jeg er også sånn.. Spesielt om jeg er sliten og ting går trått i hverdagen. For min del tror jeg det handler om den rusen jeg får av melprodukter. Jeg elsker pasta og ris og kunne levd på bare det, tragisk, for det er jo virkelig kjedelig mat.

Jeg bruker mye tid på å prøve ut nye oppskrifter. Jeg spiser aldri egg til frokost i form av omelett og kokte egg eller speilegg, da blir jeg kvalm. Faktisk spiser jeg sjelden før klokka er 12. For jeg er ikke sulten før det. I dag spiser jeg frokost nå, klokka er 15..

Jeg velger å spise når jeg er sulten en periode nå, selv om det betyr at jeg spiser for lite. For dagen der jeg er kjempesulten kommer fort nok. Og da spiser jeg masse i flere dager før det roer seg igjen.

Selv om jeg en periode nå spiser litt vel lite, så er energinivået på topp, for jeg har jo nok av energi med meg hele tiden og i ketose er den energien lett tilgjengelig for kroppen.

Krøllerellerei sa for siden:

Jeg vet ikke om det vil hjelpe deg, men det jeg har gjort er å skrive ut hele denne tråden:
forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=32614

Den er full av godsaker, for å si det mildt! Synes nå jeg da.

Jeg har den i en ringperm, og så blar jeg frem og tilbake og finner noe godt å spise når jeg ikke har matlyst, eller er kvalm av lavkarbomaten. Dette har fungert veldig fint for meg, og alt jeg har forsøkt er godt!

Nerthus sa for siden:

Finnes gode tortillaoppskrifter a la lavkarbo også, og ikke minst gode hamburgerbrød. Jeg prøver og prøve ut nye oppskrifter med jevne mellomrom for å unngå og bli matlei :) Lag deg en saftig hamburger med dressing, god ost og en deilig salat attåt. Eller en quesedilla med oppskrift på tortilla - fyll med kjøttdeig/kyllingkjøtt, eget taco-krydder og masse ost! Lag salsa eller kjøp en med lite kh, lag guacamole og ha rømme til. Dette er knallgodt - jeg lover! Ikke tar det så lang tid og lage heller. Lag opp et par ekstra og hiv i fryseren til dager med lite matlys og generell matleihet :)

Ellers har jeg laget barbeque-ribbe etter denne oppskriften og langstekt i ovnen. Knallgodt og kan hives i fryseren om noe blir til overs. Du må ikke ha sukker i rub-a-dub'en :) Server med blomkålmos, salat med feta/oliven/grillet paprika og bønnestuing om du kan spise såpass med kh :)

Marella77 sa for siden:

hehe, da har jeg tatt helt feil... Kanskje jeg bare har hørt trøndere si at de har det trasig...

Tusen takk for masse gode råd og tips!!! :) :) ps, den loffskiva fristet ikke like mye etter hva du skrev... Takk :)

My bad! (Er jeg ikke tøff når jeg sier det... Digger det uttrykket, selv om jeg føler meg som en fjortis når jeg bruker det, jaja, sånn går no dagan! )

Da er det vedtat.... Trasig er for alle, hehe

Ja, du sier noe der. Savner det rusen som maten gav før i gamledager!!! (før 2 mnd siden...). Men savner ikke humørsvingningene!! Føler meg sterkere psykisk om du skjønner. Tåler mye mer.

Og den lett tilgjengelige energien du prater om, har jeg også massevis av!!!! hehe.

Tusen takk for det, skal sjekke ut denne! ;)

Tuuuusen takk, gleder meg til å prøve ut de tortillaene!!!!!! :sikle:

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.