< Tilbake til oversikten

Egg drop-suppe

#1

Rin sa for siden:

Oppskrift med bilde her

Du trenger:

  • ca 0,5 l kyllingbuljong/kraft/fond
  • 1 ts sesamolje
  • 1 ts soyasaus
  • ca 2 ts rapsolje eller annen nøytral olje (en “klunk” er mitt mål, for å være ærlig)
  • evt. salt og pepper
  • 2 egg
  • grønn garnityr etter ønske: fersk gressløk eller hakket vårløk etter ønske

Kok opp kyllingbuljong, sesamolje, soyasaus og rapsolje i en kjele. I mellomtiden visper du sammen de to eggene.

Eggene helles oppi den kokende suppen mens du rører forsiktig rundt. (Det vil nesten ligne på revet kylling :eek:)

Deretter tilsettes gressløk/vårløk i ønsket mengde, og salt og pepper etter smak. Ta-da, ferdig!

Denne kan helt sikkert oppgraderes med for eksempel fersk chili, hvitløk, ingefær, eventuelt andre grønnsaker du har lyst på. Selv synes jeg dette minner en del om mine første hybelboende måneders insta-nudelsuppe – men mye bedre!

Dette tar ikke lenger tid enn å lage en omelett, heller. Kjekk egg-variasjon. :)


#2

Zincite sa for siden:

Det så spennende ut og skal prøves en gang :ja:


#3

Charlott sa for siden:

Stilig :D Skal definitivt testes!

Edit:

Ferdig testet! :D Og absolutt godkjent! Blir en favoritt etter kalde ute-dager dette, kjapp og god :sikle:


#4

Yonah sa for siden:

Utrolig spennende! Jeg tror jeg må få mannen til å kjøpe fersk ingefær og chili og soyasaus( hvilken er uten sukker og mel? ). Dette så veldig lettvint ut og godt!

Supper er sånt jeg sitter og koser meg med. Jeg elsker å lage kremete kyllingsuppe.


#5

Gerd sa for siden:

Smart :D

Denne var god, selv om jeg måtte bruke litt andre ingredienser.
Og jeg brukte laksebiter i :sikle:

Denne kan nok varieres masse :D


#6

Charlott sa for siden:

Jeg bruker den, soyasausen, med grønn kork :) Så hadde jeg i litt meierismør i stedet for oljer.

Hadde også i litt grønne grønnsaker og rev opp litt av en ferdigstekt kyllingfilèt jeg hadde. Med fersk chilli og fersk ingefær ble det KNALLGODT!


#7

Yonah sa for siden:

Jeg hadde ikke tid til å vente på at gubben skal få handle grønnsaker til meg( helt skrapet etter helgen gitt). Så jeg laget på knorr fond, hadde i litt hvitt pepper og revet ingefær( jeg hadde hel tørr), 1ss gressløk og 2 egg.

Namminammi! Denne kan varieres i det uendelige ja. Litt kylling er nok som nevnt sikkert godt i! Gleder meg til å prøve denne med chili, fersk ingefær og vårløk, det bare må bli godt!


#8

Rin sa for siden:

Jeg bruker Tamari soyasaus, den som står sammen med sushi-greier i store matbutikker. Den er i alle fall sukker- og glutenfri. :)

Ble glad av denne oppskriften selv - suppe er godt!


#9

Huldr sa for siden:

Har lagd denne mange ganger etter at du la den ut. It's a life saver! Takk :)


#10

Rin sa for siden:

Så bra! :) Hurra for god lettvintmat!


#11

Furine sa for siden:

Enkelt og veldig godt! Eg hadde i norsk edam-ost også, for å gi den litt meir protein og feitt. Nam! Takk for oppskrift!


#12

Camomilla sa for siden:

Hah, oppskriften var jo bare et lite søk unna :) Herved abonnert. Sesamolje står nå på handlelisten :)


#13

Rin sa for siden:

Hei, her er et tips til en variasjon - som i oppskriften øverst, men med strimlet squash og 2-3 skjeer kimchi i tillegg:


#14

vimsen85 sa for siden:

Oi, det så sykt spennende ut. Ser jo nesten ut som nuddlesuppe :D Men den kimchien så litt komplisert ut. Pluss at jeg er littt usikker på å fermentere mat. Ser for meg at jeg gjør noe så jeg blir sprekksjuk ;)


#15

nellie sa for siden:

I dag skal jeg endelig få somlet meg til å få testet denne..


#16

Drømmepie sa for siden:

Denne skal jeg prøve til kvelds :ja:


#17

Orkide sa for siden:

Denne skal prøves:)


#18

Yonah sa for siden:

Denne må dyttes opp! Yummi, varmende, lettvint og budsjettmat. Alle klager på at lavakrbo er så dyrt. Buljong og to egg er ikke dyrt.


#19

Yonah sa for siden:

Dytter opp igjen! Jeg skal ha denne etterpå, og jeg gleder meg til å spise av den, dette er slik mat jeg går og gleder meg til å spise!


#20

Dolsi sa for siden:

Høres godt ut. Lurer litt på hvorfor du har i olje? Er det pga smaken eller for å få mer fett i suppa ? :)


#21

Dolsi sa for siden:

Hvordan får man eggene til å se ut som nudler? Suppa mi ble god, men egget så ikke ut som på bildet her inne. Så mer ut som eggerøre i suppe :eek:


#22

Yonah sa for siden:

Det blir ikke seende ut som skikkelige nudler, men ikke som store klumper heller. Rør rundt med et par spisespinner samtidig som du sakte heller i eggene. Da får du små biter som minner om revet kylling. Men smaken minner meg mye om nudler i buljong.


#23

Dolsi sa for siden:

Takk for tips Imse :)
Denne blir nok laget oftere her i huset for junior likte den veldig godt :p


#24

smgj sa for siden:

Denne var nydelig. Hadde ikke sesamolje, men god uten også. Hev et par kvarterte cherrytomater i tallerkenen sammen med en liten bit stekt kjøtt, skivet sopp og årets første gressløk. Nydelig!


#25

Shadow sa for siden:

Nam, nam, dette ble brunsj i dag :p
Jeg hadde i en ts m ingefær fra tube, revet squash og hakket purre, veldig god smak. Litt rar konsistens m "smuldrete" egg, men veldig lettvint og godt måltid, kan blir en favoritt kveldsmat :)


#26

Drømmepie sa for siden:

Tror jeg skal prøve denne med ingefær idag også :ja: Hørtes spennende ut :sikle:


#27

Yonah sa for siden:

Denne er veldig god med ingefær i, anbefales virkelig! Ingefær og purre og kyllingbuljong eller supebuljong.


#28

Carisma sa for siden:

Jeg elsker denne suppa! Lager den med mye mer soyasaus i, og presser litt lime oppi. Den er perfekt nå når jeg er på eggefaste :sikle: har satt i gang dagens andre runde nå, for å ha til lunsj i morra.


#29

Jammo sa for siden:

Åh. Denne oppskriften er sikker god når en er syk og ikke får i seg så mye mat :) Takk for at du delte oppskriften :D


#30

Kardemomme sa for siden:

kjempe godt dette her altså, perfekt for sår hals også :D


#31

Yonah sa for siden:

Dytter opp denne fantastiske suppa.


#32

Carisma sa for siden:

Dette er min faste go-to på eggefaste :)


Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.