< Tilbake til oversikten

Nedsatt forbrenning/økt fettlagring av lavkalori?

shailene sa for siden:

Noen som kan forklare dette fenomenet på en litt vitenskapelig måte, og/eller har link til noe dokumentasjon eller forsøk gjort på det? Har søkt litt rundt, men fant liksom ikke noe vettig, ser en del mener det er en myte også. Husker jeg så en link her inne engang, men aner ikke hvilken tråd den lå i.

nellie sa for siden:

Det er vel rett og slett fordi at noen spiser ekstremt lite og da tærer på muskler, organer osv.? Trodde jeg da. Kroppen blir vant til lite inn og hvis en spiser mye igjen da kan det ta tid før alt dette kommer seg og setter i gang ordentlig igjen. Sikkert noen som har noe vitenskapelig.:)

Synes lavkalori har et litt ufortjent utelukkende dårlig rykte her jeg da.. Akkurat som med lavkarbo finnes det rette måter å gjøre det på og det finnes hårreisende feil måter å gjøre det på.

Noen mener sparebluss er tull og tøys, men jeg har sett veldig gode forklaringer på hva som skjer med stoffskiftet osv, som gjør at for lite næring gjør at kroppen sparer, men det var det å finne det da.:o

Våkner vel noen kloke hoder snart.:)

shailene sa for siden:

Boken om periodisk faste jeg har smålest i, refererer til flere studier som visstnok påviser at den "sparebluss" greia bare er tull og tøys ja.. Men disse studiene var litt gamle, og de fleste gjort over relativt kort tid, så vidt jeg kunne se. Og tror ikke de gikk så veldig inn på hormonelle endringer i kroppen heller, iallefall var mye av boka skrevet på en ganske simpel måte. Hadde vært interessant med mer info om dette med litt vitenskapelig hold ja, MYE forskjellig info ute og går på nettet :)

smgj sa for siden:

Søk på "calorie restriction reverse t3" og du skal finne.

Ta med i beregningen at rT3 er det kroppen danner når den ikke "vil" danne forbrenningshormonet t3...

shailene sa for siden:

Takk! Skal prøve på det :)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.