< Tilbake til oversikten

Nybegynner 1. desember 2011

Arendina sa for siden:

Hei hei til dere her! Nå har jeg motatt ketolysediet boken, og har begynt! Er det flere av dere som begynner nå? Eller er jeg veeeeldig takknemlig for tips og råd fra dere som har gjort dette en stund. Jeg er i ketose nå, testet med stick, tørr hals, tørst, ugh ugh smak i munnen etc.... Jeg gikk ned 1,3 kg de 3 første dagene, men har siden det spist mindre, og ikke gått ned mer. Er kroppen min i sparemodus??? Er takknemlig for svar 

Newstart sa for siden:

Går utifra at du tester to timer etter du har spist om kvelden?:D
Vil bare si velkommen hit og lykke til. Husk å drikk massssssssssse og gi kroppen tid til å omstille seg. Så skal du snart se at det blir fart på sakene.:)

Newstart sa for siden:

Og en ting til. Husk å spis når du er sulten. Må for all del ikke spise for lite.:)

Nerthus sa for siden:

Hvis du ikke allerede har gjort det - sjekk ut nybegynnertråden jeg linker til i signaturen min.

Sett deg også godt inn i hva ketolyse-boka sier, det er ganske viktig at du de første par ukene IKKE spiser for lite mat. Dette fordi kroppen trenger godt med mat og fett inn for å få i gang fettforbrenningen nå når du ikke lengre spiser karbohydrater som den er vant med. Spis heller flere og små måltider om du synes det er vanskelig og spise mer mat.

3 dager er ikke lenge nok for å trekke noen som helst konklusjon om sparemodus etc. Følg retningslinjene i boka du, så går nok dette knakende bra :)
Mulig jeg misforstår, men om du begynte 1.desember, og hadde vekttap de tre første dagene og "har etter dette spist mindre og ikke gått ned noe" så er det da 4 desember bare i dag??

Arendina sa for siden:

Hei hei.

Jeg begynte forige helg, og gikk på vekten på mandag, og vips så var vekta lavere, men siden det har den stagnert....:confused: Men...jeg drikker mye fun light, og i kaffen bruker jeg natreen, så kan det være årsaken? Jeg er nesten ferdig med boken nå, og kommmer nok til å følge den slavisk.

Jeg tror nok jeg får i meg for mye søtningsstoffer, og denne uken har jeg nesten ikke orket mat....bare middag, og da MASSE! Men suget etter søtt blir derimot større når kvelden kommmer.

Hva spiser dere til frokost lunch og middag? Trenger så sårt å gå ned 18 kg, de plager vettet av meg!

Arendina sa for siden:

Forresten, så drikker jeg masser av fun light for å bli kvitt denne ekle smaken i munnen...det er vel kaskje også en partyremmer...???

Arendina sa for siden:

Jepp...tester på kvelden to timer etter måltid, og i går var den mørk lilla

Arendina sa for siden:

Tusen takk, denne skal jeg lese. Jeg mer ker at dette forumet er til god hjelp for å holde motivasjonen oppe. Har desverre ingen jeg kjenner som er med på LCHF. Så snille dere er alle sammen :love::love::love:
Har noen av dere bakt kotolyse brødet?
Fikk miksen sammen med boken, men smaker det godt?

Og...gikk dere ned mye i begynnelsen?

Mange spårsmål fra en smule forvirred og nyskjerrige meg :)

Glorfinia sa for siden:

Prøv å ikke gå på vekta hele tiden, hold deg til én gang i uka om du lar deg stresse av den. Naturlige svingninger i væskebalansen gjør at vekta kan variere noe veldig fra dag til dag. De 1,3 kg du har gått ned er antagelig mest vann. Jeg ser du har en bmi på 26, du kan antageligvis ikke regne med å gå ned så veldig kjapt. Ketolyse er beregna på de som skal ned 10 kg eller mer. Det kan godt være at DU mener du har mer enn 10 kg for mye, men det er ikke sikkert kroppen din er enig. Til syvende og sist er det den som bestemmer, i alle fall på lavkarbo, ettersom det er vektregulerende. Angående sparemodus, så er det ingen grunn til at kroppen skal velge det om du gir den nok mat. Så spis maten din! :)

Suget ditt etter søtt kan godt komme fra alle søtningsstoffene du har i deg. Anbefaler deg å kutte det ut og se om det hjelper.

Drikk vann i stedet, ha eventuelt i peppermyntedråper eller en sitronskive eller noe. Mørk lilla kan tyde på at du drikker for lite. Sjekk hvor mye vann du trenger ved å gange vekta di med 0,03. Da får du antall liter vann du burde få i deg pr dag, inkludert vannet du får i deg fra mat. Mengden vann fra mat varierer selvsagt, men trekk fra en liter eller noe, da blir det sikkert bra. Sjekk fargen på urinen utover dagen, er den ganske lys eller blank får du i deg nok.

index sa for siden:

Drikker masse Fun Light jeg også. Men jeg har tatt av 12,5 kg siden midten av august likevel. Så den gjør neppe så stor skade.

Nerthus sa for siden:

Om sukkerfri brus/saft har innvirkning på vektnedgang er svært individuelt. Jeg ville IKKE drukket store mengder funlight så tidlig i en omlegging. Det kan godt være det som trigger søtsuget også, sammen med at du spiser ganske så lite.
Så tidlig i overgang til lavkarbo "sulter" du kroppen din om du verken gir den kh eller nok fett, den trenger MAT for å lære seg og forbrenne fett i starten, så kan du heller redusere inntaket til det du føler er komfortabelt når forbrenning av kroppsfett har kommet ordentlig i gang.

Stiller meg ellers 100% bak Glorifina sitt innlegg - meget bra oppsummert!

Glorfinia sa for siden:

Tusen takk! Er ekstra stas å få skryt fra en så rutinert lavkarboer som deg. :rodme:

Nerthus sa for siden:

:D bare hyggelig! Du skriver faktaorientert og saklig så det skulle bare mangle at det ikke ble påpekt!

Arendina sa for siden:

Jeg har testet flere ganger og frem til den dagen har den vert lys lilla, og om jeg drikker mer, så drukner jeg :p Men leste et sted at det ikke hadde noen betydning om den var lys eller mørk lilla, men hvorfor har de da de to fargene:confused:

Tusen takk forresten for masge svar, snill du er som tar deg tiden til dette. Det er vel kanskje flere her inne som synes at min BMI ikke er så høy, men alt er relativt mener jeg. Jeg har jobbet som instruktør i mange mange år, og er vel litt forskrudd når det gjelder kropsbildet...Men nå har jeg satt idealvekt 4 kg høyere en det jeg var før den siste graviditen. Etter 1. graviditet trente jeg som en gal 1 år etter fødselen, og gikk ned masse, men jeg har rett og slett ikke ork til å trene mer nå, tror jeg har trent så mye gjennom årene at jeg har fått aversjon mot dette... Trener du?

Dette året har jeg lagt på meg mye som også er en følge av my stillesitting. Jeg har opperert bort galleblæra, hatt forferdelig mye smerter, og etter det bristet jeg 6 ribber da jeg falt med hele trappa...

Men, la os nå håpe at dette året fikkk jeg alt, og at neste år er smertefritt :)

Nå skal jeg skifte og ta meg en halv times gå tur i skogen, trenger både frisk luft og bevegelse.

Jeg har forresten de siste 2 dagene forferdelig hodepine!!! Hadde ikke dette i begynnelsen, men først nå...trodde det skulle gi seg etter ca 2 uker jeg, ikke begynne da? Kjenner du til det?

Nok en gang, hjertelig takk for at du tar det til til å svare meg, setter enormt stor pris på det...og, skal ta det med ro med vekta, 1 gang i uka fom nå :)

Arendina sa for siden:

Det var godt å høre...da tar jeg et glass nå, men da meeeeget tynn frem til jeg får kjøpt peppermyntedråper ;)

Arendina sa for siden:

Peppermyntedråper står nå på handleista...:ja:

Arendina sa for siden:

Tuuuusen takk alle dere som tar seg tid til skrive å hjelpe meg gjennom denne litt vansklige overgangen, setter så utrolig pris på det :hearts:

Glorfinia sa for siden:

Skalaen er for å vise mengden ketoner i urinen, jo mørkere utslag, jo mer ketoner. Men om urinen er konsentrert, som f.eks. ved lite vanninntak, blir mengden ketoner pr volum urin flere, for ketonene produserer du og kvitter deg med uavhengig av vanninntak. Mengden ketoner i urinen har ikke noe å si for hvor fort du går ned i vekt, det betyr rett og slett at du forbrenner fett framfor karbohydrater. Ketoner blir danna i prossessen der leveren bryter ned fettsyrer for energi. Her er en god link som forklarer bedre det jeg har skrevet.

Du har rett i at alt er relativt. Både samfunnets syn på BMI, forumets syn, mitt syn og ditt syn. Kan tenke meg at det kan være vanskelig å akseptere å ikke skulle komme tilbake dit du vil, men det kan jo hende du kommer dit. Alt jeg mente var at du kanskje må forberede deg på at kroppen din ikke er helt enig, og at det kanskje vil ta lenger tid enn du ønsker å gå ned i vekt. Noen opplever at det går helt fint og ender på ønsket vekt, andre opplever at lavkarbo "ikke funker" for dem hva vektnedgang angår, fordi kroppen allerede er på sin trivselsvekt.

I forhold til trening så er det jo et valg å ta. Noen trener, andre ikke. For mye av det gode er ikke bra, nei. Kanskje trenger du litt fri fra det, det er i alle fall bedre enn om du tvinger deg til å trene og forholdet ditt til trening blir enda verre. Forløpig trener jeg ikke, jeg mosjonerer. Jeg sykler eller går overalt (har ikke bil), så det blir en del bevegelse i hverdagen. I tillegg går jeg av og til turer i byjungelen eller skogen. Jeg kommer nok til å begynne å trene etterhvert som hverdagsmorsjonen min ikke får meg til å svette. :p

Auau, høres ikke ut som du har hatt et toppår. Får virkelig håpe det verste er over og at 2012 blir et bra år. Jeg vil tippe det, for du har gjort et godt valg når du har valgt lavkarbo. :ja:

Angående hodepine så vil jeg tippe det kommer av lite matinntak. Du nevnte i alle fall noe om det, og det er kanskje det jeg ville forsøkt å rette på først. Ellers har jeg ingen gode forslag i farta, men kanskje det står noe om det i en annen tråd her på forumet?

Og det er bare hyggelig å hjelpe altså, bra du tar til deg informasjonen også! Masse lykke til videre! :heia:

Bra!

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.