Har forsøkt å finne ut av dette andre steder uten jhell, så jeg prøver meg her :)
Jeg trener en del, mest løping og spinning, ca 5 ganger i uken.
Etter harde og lange økter mister jeg kontrollen over hendene..!
Det begynte med at det bare var den ene hånden for noen uker siden, trodde det var fordi pulsklokken var festet for stramt, men da jeg byttet hånd på den ble det ikke bedre. Hånden har vært rar siden.. (!)
På trening i dag begynte begge hendene å tulle. Det gjør ikke vondt, men det er akkurat som om jeg ikke har kontroll over musklene i hendene. Klarer ikke stramme hånden og klarte såvidt å få på meg sokkene..! Jeg har ingen krefter :eek:
Resten av kroppen er helt tipp topp, spiser næringsrikt både før og etter trening og sliter ikke med kramper eller lignende ellers. Prøver å ta ekstra magnesium for jeg inbiller meg at det kan ha noe med det å gjøre, men tror ikke det funker..
Noen som har opplevd noe lignende?
Får det mest etter sykkeltimene, men merker det etter løpingen også.
Holder ikke hardt i styret og sykkelen er stilt inn etter meg..
Prøv å sykle med spesialhansker med demping i håndflatene. Specialized har hansker som kalles Body Geometry. BG på fagspråket. Mulig dette kan avhjelpe problemet noe. Syklister kan oppleve dette som du sier. Skyldes nerver som klemmes.
På løpefronten kan noe liknende være tilfellet. Løping med samme intensitet og lite variasjon gjør at nerver kan komme i klem og blodtilførsel hindres. Kan avhjelpe å løfte armene over hodet og riste de underveis med jevne mellomrom.
Hvis det ikke gir seg, ville jeg søkt lege. Vet flere som har hatt noen nerver i klem i håndleddene og måttet operere for det. Er ingen ekspert, men symptomene kan muligens ligne og i så fall er det visstnok lurt å se på det tidlig. Husker dessverre ikke hva dette heter.
Du kan jo gå til fysioterapeut eller akupunktør med det. Mange er svake i håndleddet og få problemer av det. La de få hvile og prøve å avspenn, og putt bevissthetsenergi inn i dem om du klarer så det kommer energi dit.
Det heter karpal tunnel syndrom. Jeg har samme erfaring når jeg spinner, men det går over etter en stund når jeg er ferdig - i motsetning til ditt tilfelle.
Det kan skyldes også muskelspenninger i nakke/skuldre og komme fra "den veien" også. Det kan også skyldes forandringer i skiver i ryggrad/nakke faktisk. Jeg ville forsøkt fysioterapi og/eller kiropraktor, de vil kunne si noe om tilstanden på muskelvevet ditt, og om de kanskje kan hjelpe :) Ellers burde en MR av nakke/øvre rygg vært gjennomført for å se om det er noe som ligger i klem. Du trenger ikke ha vondt bak i ryggen/skuldrene.
Konklusjonen blir vel at du leser deg litt opp på hva som kan være årsaken, tar en prat med legen og får deg et par henvisninger for å sjekke dette ut :)
Ikke alle blir kvitt problemet med en operasjon pga karpal tunnel syndrom heller, så alt bør prøves før man går den veien etter min mening!
Så så, før man tar i bruk alle dommedagsprofetier, så prøv nå ut følgende:
Pkt 1: Skiller du på de harde øktene og de rolige? Eller trener du like hardt hver dag?
Pkt 2: Ensformighet og lite variasjon er drepen for kroppen og særlig over lang tid.
Pkt 3: Løpetøyet kan ha mye å si, kjøp tøy som er dyrt og sko som er enda dyrere. Spesialtøy og skotøy anbefales. Du som trener så mye vet nok dette allerede. En sykkelsko, en spesiell skjorte kan utgjøre himmel og helvete. Samme med sykkelbukse. Det er en grunn til at de beste koster 2000,- og de dårligste koster 599,- på xxl sport.....En sykkelsko er ikke en hvilken som helst sykkelsko osv...
Pkt 4: Tynne skulderreimer i sykkelbuksen kan hindre blodtilstrømming i skuldre og armer, igjen de dyrere merkene tar hensyn til slikt....
Pkt 6: Løpesteg, stil og armføring har mye å si. løper du med beina og glemmer armene? Tenk løpsteknikk og stegfrekvens samt armføring. Jo raskere og mer du bruker armene, jo raskere og mer økonomisk løper du. Armene skal være mest mulig 90 grader og du skal tenke at du holder i et rått egg når du løper. Overkroppen skal være oppreist og naturlig.
Pkt 7: Prøv ut kompresjonstøy. Kan anbefale 2XU (2 times You) eller Skins A400. Dette tøyet presser muskler sammen og kan sørge for bedret sirkulasjon. Ta en tur innom løplabbet, eller en spesialforretning for løping for en prat.
Jeg var selv plaget med det samme du viser til av symptomer. Trodde jeg var syk, men med fokus på løpsteknikk, armbevegelser, tilpassede sko, løpedrakt så gikk det over. Føltes som om armene sovnet og dovnet bort.
Funker ikke noe av dette over tid, så kan det være greit å ta en tur til legen for å sjekke ut sirkulasjonssystemet ja.
men i 9/10 tilfeller skyldes dette mye av de ovennenvte faktorer.
Ja, tøyet, skoene osv er ikke H&M treningstøy, men spesialtøy som koster en del. Men samtidig så er det nødvendig å bruke tid og penger på slikt når man trener såpass mye som du gjør. Gjerne ha flere par joggesko som du bruker om hverandre for variasjonen sin del.
Syklet Trondheim-Oslo? Er man ikke syklist så er det mange som har et snevert sexliv et par tre uker etterpå.....men man snakker jo ikke så mye om det da selvsagt...haha :D
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.