Hvis du har en god, gammel mandelkvern, så kan den enkelt modifiseres.
Skru av sveiva.
Finn en mutter som er lang nok og skru den inn i stedet for sveiven.
Finn en passende koppnøkkel (er det det det heter??) og bruk den batteridrevne drillen i stedet for å sveive.
Enkelt og greit.
Jeg så dette tipset i en blogg en gang (husker ikke hvilken) og denne metoden ble utviklet av kjæresten til ei som satte ham til å male 5 liter med mandler :D
På bildet i første innlegg ser du en sveiv lik min. Den er formet som en skrue for å passe inn i mutteren som sitter i huset. Jeg har slitt ut utallige slike mandelkverner og alle har sett akkurat sånn ut!
Min mann satt i går i en skrue lik den som er på sveiven og nå har jeg batteridrevet mandelkvern, med skrue!
Har ikke malt noen mandler enda, men det skal vi gjøre for alvor på fredag. Da kommer broren min for å bake kransekaker og lage marsipan sammen med meg, så jeg må nok teste før det! :D
Lurte på å prøve Gerds kransekakestenger i morgen, faktisk!:sikle:
For dem som ikke har en slik mandelkvern selger de "nymoderne" kverner på blant annet Elkjøp:p (Litt usikker på prisen, tror samboeren (jobber der) babla om et par hundre kroner..)
Jeg stod nemlig og så på en mandelkvern som en må sveive for hånd og fikk beskjed om at det var uaktuelt å gå til innkjøp av når man fikk ei som kunne gjøre jobben selv for et par hundre kroner mer:p
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.