Hei.
Er det noen her som har kjennskap til hjemmebrygget øl til jul?
Jeg har vokst opp med dette, og i år ber min mann på sine knær om at vi kan lage det. MEN, vi har lagt om kosten helt til lavkarbo. Da blir det for mye sukker og for mye karbo. Har noen prøvd med sukrin f.eks?
Hmm, har ikke drevet mye med ølbrygging må jeg innrømme men er ikke sukkeret nødvendig for gjæringen? Vet ikke om sukrin er like god mat for gjærsoppen.
Sambo brygger øl, massevis! For det første man bruker ikke sukker i ekte øl! Det er malten som står for karbobidraget. Og malt MÅ man ha for at det skal bli øl.
Man kan lage et slappere øl (les: omtrent lavkarbo)ved å spe ut ølet etter at malten er trukket ut av kornet, men det blir ikke godt.
Jeg har personlig snakket med bryggerimesteren på Dahls for å få dem til å lage julelavkarboøl, men fikk mail fra ham etter en tid at det ikke lot seg gjøre. Så sorry!
Tusen takk for svar dere. Det var deilig å slippe å styre med å lage og så bli veldig skuffet.
Kjøper heller inn Hansa ultra tenker jeg. Synes det er det beste lavkarboølet.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.