Iset sa for siden:
........
Iset sa for siden:
........
Summer sa for siden:
Så kjedelig Iset! :klem:
Jeg har ingen gode råd til deg, men jeg kan godt gi deg litt sympati! :klem:
Har du tenkt på å bruke noen andre som dagmamma? Kansje bare å fortelle dem at du ønsker å bruke noen andre fordi de ikke respekterer deres grenser kan være det som skal til for at de skjønner alvoret?
Albertine sa for siden:
Her er det bare en ting som hjelper. Nekt dem å se henne. Da får nok pipa en annen lyd.
Aline sa for siden:
min første tanke også, men dersom det medfører at dere får problemer med barnevakt, så er det jo ikke bare bare..
:klem:
Iset sa for siden:
Ja men da må jeg finne ny dagmamma og siden jeg bare jobber 6 (4 hverdager) dager i måneden er det ikke så lett.... Må nesten tenke litt... Har lyst å slutte i jobben og BLI dagmamma men det er litt skremmende og... Dessuten blir det vel svart og jeg liker ikke å jobbe svart heller. Nei får tenke litt på det. Vil absolutt ikke ha henne der når det er slik. De presterer jo å ville kjøre med henne i bilen uten barnesete og!! De kjøpte kun barnesete etter press fra oss!!! :eek:
Summer sa for siden:
Du MÅ ikke jobbe svart som dagmamma..:snill:
Iset sa for siden:
Jeg vet det, men det blir så lite utbetalt av den lille fiselønna der, har ikke så lyst å jobbe fullt heller i begynnelsen, når jeg aldri har vært det før. Tenkte mer på et par dager i uken til å begynne med. Dessuten blir man selvstendig næringsdrivende og må fylle ut masse greier som jeg ikke gidder. :p
Albertine sa for siden:
Du, det er enklere enn du tror å være hvit dagmamma. Du får i tillegg skrive av slitasje på hjemmet på skatten, og i de riktige områdene kan du faktisk tjene ganske bra pr.unge.
Muskat sa for siden:
Jeg føler med deg!
[font=Verdana][/font]
Et kompromiss som vi forsøkte å overholde med jernhånd, og som hjalp overfor store grupper i familien var "sunn mat først" prinsippet. Å nekte alt godteri måtte vi bare gi opp. Det beste vi kunne håpe på var at de stappet i barna et par brødskiver først. Heldigvis adopterte også søstrene mine dette, og det endte med at i dag har jeg to tenåringer som ikke kan spise kake uten grovbrød først. :)
[font=Verdana][/font]
Muskat
Iset sa for siden:
Takk for svar alle sammen. Albertine: takk for info. :) Jeg må tenke på dette seriøst, har veldig lyst men det er bare så skremmende liksom...
magdalena sa for siden:
Ja,det er ikke greit,men tanken de bærer er jo bare godhet da.De vil jo være snill med barnebarnet sitt,og da de vokste opp fikk man jo ikke ofte slik godis og kjeks,og lavkarbo,hva var det? De levde nok "sunnere" med tanken på lite snop osv,men lavkarbo var det vel ikke?
Jeg blir litt pist på min far,for han skal alltid dyppe sukkerbit i kaffen til poden,og han elsker det jo!Men,de ser hverandre så sjelden at jeg kan liksom ikke lage bråk ut av det.Men jeg ser jo at det blir handlet inn ekstra snop når vi er der.Det er liksom deres kvalitetstid,men poden ville vært glad og kanskje mer glad om bestefar tok han med i garasjen for å skru på biler,er nok en mekaniker sønn jeg har fått meg.
Men de passer tross alt henne mens du jobber,da synes jeg det bør foregå på dine premisser. Hører de på sønnen sin da?Hvis de absolutt må kjøpe noe til henne,kan jo en bok eller leke være bedre alternativ.
Iset sa for siden:
Ja klart de skal kunne kose seg når de har henne på besøk, men hvorfor mener alle besteforeldre at snillhet = snop?? Årh!
Iset sa for siden:
Altså, det verste er jo ikke når de gir henne litt godt når hun er der, men det at når jeg sier hun IKKE SKAL HA, så putter de det i munnen på henne mens jeg ser på, og bare LER eller kikker oppgitt på meg når jeg sier fra!
Skorpia sa for siden:
MMM. Jeg ville bare si at hvis du er så misfornøyd med svigers så klarer du nok å finne en annen løsning. Tror egentlig det er snakk om her at du bruker den letteste og billigste løsningen,og orker kanskje ikke ta fatt på en ny og bedre???og kanskje dyrere
??? Skyld ikke bare på svigers,du er en del av dette. Og hvordan klarte du f.eks.å veie så alt for mye.Det er vel ikke svigers sin skyld???
Men uansett,så må du ta fatt i problemet selv,å legge skyld over på andre er bare å flytte et problem fra et sted til et annet.
Men jeg vil si en ting til! Ta litt tak i deg selv. Våkn opp. Det er vel du som skal ned i vekt ,ikke barna dine. Greit at du tenker på barna,men husk du er også sjefen dems,så du bestemmer om de får lov å putte forbudte ting oi munnen
Muskat sa for siden:
Det der var hobbyen til tantene. Vi var ganske strenge, passet veldig på med varme tørre klær, pen oppførsel, vaskekluter - i det hele tatt, prøvde å sørge for at barna var ordentlige mens vi var på besøk. Dermed kunne tantene være fantetanter (syntes de), og sammensverge seg mot oss bak ryggen vår. Ungene kom hjem kliss våte, møkkete, totalt snudd opp ned med søvn, vant til helt andre regler - og tilpasset seg til de vante rutinene hjemme med et lykkelig sukk.
Jeg tror nok det er noe slikt som foregår. De sammensverger seg mot deg med å bryte din viktigste regel. Kanskje du har for få? Prøv å se hva de sier hvis du nekter dem å kle jenta i rosa :) Aldri skjørt og dukker, hun skal bli likestilt og tøff. Jeg vedder på at neste gang de komemr på besøk har de med verdens søteste kjole i rosa tyll!
Muskat
magdalena sa for siden:
Skorpia,det handler vel ikke bare om vekt her når man ikke ønsker at barna skal spise alskens snop.Mer om barnas ve og vel!Min f.eks blir helt hyper av det,og så vanskelig å ha med å gjøre når blodsukkeret synker og stiger så drastisk fort.Tennen har heller ikke godt av det,og som Iset sier,hvorfor må snillhet bety snop alltid?
Iset sa for siden:
:eek: :eek: :eek: :eek:
Ja jeg veier for mye, men jeg forer ikke datteren min med snop fordet!!! Jeg er veldig bevisst på hva jeg putter i henne, og jeg vil ha med frabedt at noen tror jeg slanker henne bare fordi jeg vil at hun skal unngå sukker i hverdagen!
Jeg torr ikke du har lest innlegget skikkelig. Jeg sier jo jeg har prøvd og prøvd å si fra, helt fra jenta ble født, de VET hva jeg mener om den saken. Og når jeg sier IKKE GI HENNE GODTERI og de gir det til henne rett foran ansiktet på meg, er det min skyld da? Skal jeg rive henne ut av armene på bestefaren liksom??
Hva mener du egentlig med den siste setningen der? Hva skal jeg ta tak i? Hva mener du med våkn opp?
Denne ble jeg bare veldig paff av, Skorpia... Du har rett til å mene det du vil, men jeg ble bare lei meg nå... Og jeg skjønner ikke hvorfor du må dra inn min vekt i dette. Det har ingenting med denne saken å gjøre. Som jeg skrev oppfor, om jeg spiser godterier eller pizza etter at jenta mi er i seng, og dermed legger på meg litt for mye, er det ikke dermed sagt at jeg putter i henne usunn mat. Hun får sunn kost hjemme!
Iset sa for siden:
Beklager at jeg ble en smule sint i innlegget over... :flau: Ble bare litt satt ut....
Skorpia sa for siden:
Nei det er jeg enig i,det handler om hva en egentlig vil selv.Og dersom du sier at det får ikke barna mine spise,så får alle andre respektere det. Tror faktisk ikke det er det det er snakk om her,her er det snakk om hvem som er sjefen? Uten at jeg skal banne på det.?
Skorpia sa for siden:
Synes bare du virker som en hysterisk førstegangsmor som jeg kjenner igjen fra 23 år tilbake.(meg selv) :o Men du har helt rett,det hadde ikke noe med vekt å gjøre.
Og når jeg tenker over det husker jeg tydelig hvor forbanna jeg ble på svigerfamilien,men de var døde før hun var 3. Pappan hennes klarte å fore henne bra nok ellers.
Men uansett så må du bare si stopp ,hvis noe ikke er som det skal
Iset sa for siden:
Jeg liker ikke å kalle meg selv hysterisk fordi jeg ikke ønsker at jenta mi skal spise set mett på sukker i ukedagene. Hun ser dem jo minst 2 ganger i uken, og hver gang er det sjokolade, kjeks og annet. Du syns kanskje det er hysterisk, men det gjør ikke jeg. :o
Og jeg har jo sagt stopp, flere ganger!! Jeg skriver jo det! Hva skal jeg gjøre? Jeg har jo ikke så lyst å ikke la henne treffe dem heller, hun elsker besteforeldrene sine og jeg syns de har et rørende og flott forhold....
magdalena sa for siden:
Jeg synes ikke Iset virker som noe hysterisk førstegangsmor..Tvert i mot,en meget fornuftig en.En kan gå seg vill i jungelen av kostholdsanbefalinger,og samfunnet endrer seg.Lavkarbo er i skuddet nå,det ser vi av alle produktene som kommer med mindre sukker,og det vil ekspandere mer og mer! Alle er blitt mer kostholdsbevisst virker det som,vi får det temaet opp i media til stadighet,debatter,gjennom nye produkter og det er blitt en trend,men de som ikke helt henger med er vår foreldre generasjon.Alle vet jo at sukker ikke er bra for tennene,men sukker er jo faktisk ikke godt for noe..
Foreldrene bør jo og skal jo i utgangspunktet bestemme hva barnet putter i seg,men det er ikke så greit for alle å forstå tanken bak lavkarbo,for det handler ikke om kun slanking,men en livstil.Og Iset vil føre et slik kosthold for barnet sitt,da må hun få lov til det,uten at ordet slanking kommer opp.
Hun må bare nå inn til svigerforeldrene,som tenker ting helt annerledes..
Det er flere praktiske årsaker å bruke svigerser som barnepassere,er man ung og i etablererfasen har man ikke akkurat flust av penger,besteforeldra får se barnebarnet oftere,mer enn hva andre besteforeldre kanskje får?Man får mer tid til å pleie hverandre,noe mange faktisk trenger.
Nei,det må vel inngåes et slags kompromiss,at kos skal ikke bety noe i munnen hele tiden og snopen som kan forekomme i blant kan byttes ut med frukt,nøtter,tørka frukt,grønnsaker eller noe,og ikke småplukk fra mega til 6.90,-
Iset sa for siden:
magdalena: :klem:
Når det gjelder å bruke svigermor som dagmamma, så var det hun som insisterte på å passe Camilla gratis. Det er jo bare snakk om 4 dager i måneden uansett siden jeg jobber så lite. Så om noen tror jeg utnytter henne, så stemmer ikke det altså. ;)
Muskat sa for siden:
Jeg synes ikke det er uforsvarlig å bruke besteforeldre til barnevakt, selv om de skjemmer henne bort og bryter dine regler. De er nemlig også glad i henne, og barn kan ikke få for mye kjærlighet fra for mange mennesker. Jeg synes ikke du er hysterisk, snarere tvert imot.
Det jeg imidlertid har en mistanke om er at besteforeldrene er litt sjalu på deg. Du og mannen din er de viktigste i det elskede barnebarnets liv. Hun hører på dere, og dere har muligheten til å forme henne og oppdra henne slik dere ønsker hun vil alltid være deres barn. Det eneste de kan gjøre er å håpe at hun vil velge dem i stedet for deg når det kommer til en konflikt. De kan være de medsammensvorne, friheten i kontrast til din disiplin.
Jeg tror faktisk også at hvis du hadde vært likegyldig med henne, behandlet henne dårlig, stappet i henne snop hele tiden, ikke brydd deg om helsen hennes og aldri satt grenser, da hadde de følt ansvar for en helt annen del av barneoppdragelsen. Ting tyder på at de ikke er så helt opplyste (det mugginfiserte huset), men sannsynligvis hadde de nok gjort det beste de kunne for å gi henne trygghet, grenser og struktur hvis du hadde sviktet der.
Det gjør du ikke. Du gir henne alle de sunne, gode tingene hun trenger. Den eneste måten de kan være et alternativ er gjennom dette opprøret. Egentlig gir de deg et kjempestort kompliment, Iset.
Muskat
Iset sa for siden:
Muskat: så rørende skrevet... :)
Jeg er delvis enig med deg ja, og jeg VET de er misunnelige på oss som foreldre. Svigermor har flere ganger snakket om at hun angrer hun ikke fikk flere barn og i hele svangerskapet sa hun at hun skulle ønske det var HUN som var gravid osv.
De forguder Camilla og er jo utrolig gode besteforeldre når det kommer til å vise omsorg og kjærlighet. Det er jeg sjeleglad for, for jeg har aldri hatt slike besteforeldre selv.
Men jeg kan jo ikke bare sitte og se på at de totalt overser mine regler. Feks så ville svigermor kjøre med henne UTEN barnesete nå for et par måneder siden! Jeg ble hysterisk da, og uttrykket i svigermors øyne sa tydelig fra at jeg var overhysterisk. "De brukte jo aldri barnesete før i tiden".
Og at de kan sitte og gi sjokoladekake til henne når hun er 4 mndr gammel, og tvinge i henne sagt når hun ikke liker det og heller vil ha vann, fordi det er så synd på unger som bare drikker vann... Da får jeg fnatt! Jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre.
Tror jeg må sette meg ned og ha en skikkelig alvorsprat med dem! Det er greit de gir Camilla noe godt når hun er hos dem, men når jeg sier hun IKKE skal ha, så vil jeg har meg frabedt at de står og dytter det inn i munnen på henne rett foran meg og bare ler.
Muskat sa for siden:
Iset: jeg sier ikke at de er smarte :) Jeg støtter deg fullt og helt!
Muskat
cathrine sa for siden:
Kanskje du kan sette deg ned med dem og fortelle om dine vektproblemer, og at du ikke ønsker slike problemer for datteren din...(noe de helt sikkert ikke gjør heller).Og at det er derfor dere (du og pappaen)ikke vil at hun skal få så mye sukker.For det er NÅ grunnlaget legges...Om hun ikke spiser så mye sukker NÅ er det mye lettere for henne å ikke spise sukkerholdig mat SENERE også! (LEGG PÅ LITT!!! )For det er nå vanene legges....Men jeg tror det er lurt å få med pappaen også! Også kan dere jo si at man kan få gi snop på lørdager, men at i ukedagene er det andre ting som bør komme i første rekke..De kan jo lage fruktsalat eller lignende som de kan "kose" seg med. Prøv å få de til å se på det som om de gjør dere en kjempe-tjeneste med å "være med på det"..Vær ydmyk...Spill på følesene deres....Og pass på å fortell at Camilla ser sånn opp til dem at hun gjør som DE sier..;)
Vet jo ikke om dette er riktig for dere å gjøre..men vi har iallefall løst ting på denne måten...:p
Ellers syntes ikke jeg at du er en hysterisk mor...bare en veldig god en som ønsker det beste for ungen sin...:)
Albertine sa for siden:
Cathrine kommer med gode råd her. Prøv dem, og vær bestemt. Kos trenger ikke å være matrelatert. Vil de at ungen skal forbinde dem med mat? Eller noen det er gøy å være sammen med?
Iset sa for siden:
Tuusen takk, Cathrine! :D
Jeg skal prøve å følge rådene dine, se om det funker. Høres bra ut iallefall. :D Jeg tror jeg begynte sånn, forklare dem hvordan jeg ville ha det, på en rolig måte, og prøve å få dem til å skjønne hvor viktig dette var. Men så sklei det ut, og da de overhodet ikke ville høre på meg og tilogmed var skikkelig ARROGANTE overfor meg, ble jeg rasende. Så det er blitt endel raseri oppover....
Men jeg kommer jo ingen vei med det heller, tydeligvis, så jeg lurer på om jeg skal samle sammen svigers og mannen min (han er faktisk strengere enn meg, heldigvis, så jeg har iallefall HAN på "laget") og ta en skikkelig diskusjon på det. Snakke rolig og etter tur. :)
Nooria sa for siden:
Siden det første innlegget ditt er slettet har jeg ikke fått lest det, men jeg ville si at:
Jeg har inntrykk av at vi er veldig på linje når det gjelder kosthold. Vi ønsker ikke å slanke barna våre, men at de skal få det næringsrike lavkarbokostholdet (og gjerne økologisk) som vi tror er best.
Vi har begge en tendens til å være overvektig, og barna våre har våre gener. Det er stor sjangs for at våre barn ikke kan spise masse godteri og samtidig være slank.
Jeg vil bare støtte deg og ønske deg lykke til med å ta tak i dette. Jeg hadde aldri i verden funnet meg i at besteforeldrene hadde foret min sønn med godteri. Ja han er 1 år og drøyt 7 mnd og han vet nærmest ikke hva godteri er. Bestemødrene hans synes nok vi er litt slemme mot han - samtidig som de respekterer oss veldig - men vi kjører på med det vi mener er rett.
Lykke til :klem:
Iset sa for siden:
Tusen takk Nooria. :klem:
Jeg slettet hovedinnlegget fordi jeg var litt for sint i det tror jeg hehe, det ble litt vel krasst. Men poengene kommer jo fram i de andre innleggene, så da er det ikke så farlig. :)
Så bra at dine foreldre og svigerser respekterer dine grenser! Jeg håper mine vil gjøre det etterhvert.
Summer sa for siden:
:eek: Skorpia da! Hva i alle dager har vekten til Iset med saken å gjøre, og hva har slanking med saken å gjøre? Dette var upassende.Iset er en av de mest fornuftige mammaer jeg kjenner, og hun er langt fra det man kan kalle hysterisk dersom man først må bruke merkelapper på folk....
Detter gjelder respekt og jeg skjønner deg veldig godt Iset. Det er utrolig vondt å ikke bli hørt på og ikke bli respektert...
Muskat kom med en veldig fin synsvinkel å ta med seg i forståelsen av det store bildet. for det gjelder både hva som er deres handlingsmotiv (som i bunn og grunn er kjærlighet og at de vil hennes beste,- og det at du gjør så mye riktig at de ønsker å representere noe litt annet,- kansje litt som opposisjon?) og det gjelder det at du ønsker å bli respektert. I tillegg til at du ønsker å bli respektert som jeg går ut fra er ganske emosjonellt, så tror jeg det ligger enda en emosjonell side ved det hele som er all den kunnskapen du innehar om hva som er til det beste for barnet ditt, og at du også vil det aller beste for barnet ditt, og når det kolliderer med hva besteforeldrene mener er det beste og at de heller ikke respekterer det.... da oppstår det masse verdikonflikter og følelser og det er ikke rart situasjonen låser seg....
Det lureste du kan gjøre er å gjøre som planen din var fra begynnelsen av å sitte deg ned og snakke med dem og kommunisere. Spørsmålet bir vel om du egentlig klarer nå gjennom? Det er mange mennesker som aldri vil forstå dette med kosthold uansett hvor masse vi forklarer,- for mat, det er jo bare det vi putter i munnen, og det skal smake god,- ingeting annet.
Kansje løsningen blir at du trenger å overse deres oppførsel? Kansje du bare må være knallhard og bli veldig sint og ta med deg jenten og gå dersom du ønsker nå gjennom? Kansje det hjelper å bare kommunisere mer med dem? Kansje du trenger ha mindre kontakt med dem? Kansje du kan gi litt mer slipp på kontrollen over hva hun får i seg men ikke kan se på det og heller sende mannen på besøk til dem og du være hjemme? Bare noen handlingsalternativ å tenke på. Du må se på hva som blir det som veier tyngst for deg,- det å bli respektert, eller det at du faktisk ikke vil at barnet skal få tilført snop og annet sukker. Kansje svaret er begge?
Føler med deg! :klem:
mofe sa for siden:
Iset - du har fått veldig mange gode svar her - og jeg støtter deg fullt ut...! Ville bare si det :klem:
Iset sa for siden:
Tusen takk for flott svar, Lise. :klem:
Nå gikk faktisk mannen på besøk til dem og tok med seg Camilla. De skal spise middag der, og jeg har endel å gjøre her i huset så jeg ble hjemme.
Jeg fikk ham til å love dyrt og hellig at han skulle snakke med dem og si fra om de gav henne noe hun ikke skal ha. Det er helligdag og mange koser seg ja, men jeg syns at når Camilla bare er 1,5 år og faktisk elsker frukt mer enn snop, så kan de heller gi det!! Hun vet jo ikke hva godteri er sånn sett siden hun er så liten.
Hun maser aldri om snop fordi hun ikke vet hva det egentlig er. Men frukt, det ELSKER hun, spesielt druer, bananer og epler. Og hun elsker cherrytomater og agurk, det er noe av det beste hun får. Hun spiser nesten en hel agurk hver dag.
Å bli respektert veier jo selvfølgelig en hel del, men det at barnet mitt skal ha et sterkt og godt grunnlag når det gjelder kostholdet, iallefall så lenge hun er liten og vi som foreldre velger det hun skal spise, veier tyngst - uten tvil!
Jeg vet hva sukker gjør med kroppen, og jeg vil ikke ødelegge hennes helse med for mye søppelmat. Mange tror barn tåler mye mer enn oss når det gjelder slik mat, men det gjør de faktisk ikke. Barn reagerer jo MER hormonelt på sukker enn oss voksne! Og siden vi har diabetes og slikt i familien, samt sterke "overvektsgener", så vil jeg overhodet ikke videreføre dette til mine barn (derfor skal jeg også ned i vekt før jeg blir gravid igjen!) :)
Albertine sa for siden:
magdalena sa for siden:
Du har fått mye støtte her Iset,og jeg håper mannen din får snakka de til "fornuft"..Barn vet jo ikke hva godteri er,før vi voksne introduserer de for det.Og ganen trives jo best med søtt,og da er sirkelen i gang.:klem:
Iset sa for siden:
Aline sa for siden:
det punktet med at barn ikke vet hva snop er når de er så små synes jeg er så utrolig viktig :ja:
ingen barn ber om snop før de har fått det av noen først...! og hva er vitsen med å gi godterier til små barn for å være SNILL?? hm.. skjønner ikke det, jeg..
ellers så vil jeg også si at jeg støtter deg, iset :ja:
boble sa for siden:
Merkelig oppførsel fra vennligsinnede besteforedre,syns jeg..Får liksom en sånn"vi hadde det så skralt når vi vokste opp"-feeling.?? Det kan virke som om de mener at kos og søtt går hånd i hånd.
Sånn var det sikkert før,men i dagens Norge har vi alle valg,og når foreldre velger en vei,så burde folk respektere dette.
Vet ikke hva du skal gjøre når du tydelig har sagt ifra,jeg. ..Har de respekt for leger,a?
Du kan jo ta en spansk en og si at du har fått streng beskjed fra lege om at ungen må kutte ut sukker??
Sleipt,men..
jeg har forresten en svigermor som overkjører meg en del,og med åra har jeg trukket meg vekk fra henne. Det blir så slitsomt.en sånn episode med blisete har jeg og vært borte i .Hun lot ungene sitte løst i bagajerommet på stasjonsvognen sin,hun. Hva slags bestemor er det som gjør sånt ,a? Bestemødre slak være hysterisk opptatt av ungenes sikkerhet og ve og vel,de. Ikke la de slenge rundt. Det er klart ungene liker det,men trygghet kommer først. Basta!!
[color=#4169e1][/color]
Føler med deg,og ønsker lykke til!!
Iset sa for siden:
Boble: herregud at det går an! Ja det er flere besteforeldre (altså den generasjonen) som ikke tenker trygghet når de kjører bil. De må da forstå at verden har forandret seg og at trafikken er tusen ganger mer aggressiv nå enn da de var unge!!! :eek:
cathrine sa for siden:
Det ser ut til at det er ganske mange av oss jentene her som har hatt små "hvem-har-rett" kamper med svigermødre...Det er rart det der..at de liksom må bevise at de vet mer/bedre!!! Kanskje det har noe å gjøre med at jenter oftest går hjem til mammaene sine, mens gutta går til kjærestene sine..Og da blir det sjalusi, også blir det liksom en sånn "maktkamp":krangle: mellom mor/svigermor og kjæreste/svigerdatter !
(Hmmm...dette var jo ikke noe "svar" til deg da,Iset...men bare litt tanker rundt problemstillingen...)
HP sa for siden:
Ikke meningen å torpedere teorien din Cathrine, men denne kostholdskonflikten har jeg faktisk med min mor. Svigermor er ikke noe problem å få aksept hos. :)
Muskat sa for siden:
HP, dette kan kanskje komme som et sjokk for deg, men DIN MOR ER DIN KONES SVIGERMOR!
Muskat
HP sa for siden:
Men det er jeg som er vanskelig :snill:
Muskat sa for siden:
Ingen er vanskelig helt alene.
:)
HP sa for siden:
Men det er nå det jeg blir fortalt da ;)
Nille sa for siden:
Ja, nå vet jeg iallefall hva slags bestemor jeg IKKE skal være ! :D
Jeg tror heller jeg blir omvendt jeg..... jenta drikker allerede bare vann (fikk ved en feiltakelse fatt i en annes unges tåteflaske med saft i - skulle sett det ansiktet hun satte opp - IKKE godt nei !). Og siden min svigerdatter er leder i barnehage MED fokus på rett kosthold for barn, - så regner jeg ikke med at det er noe problem på denne siden.....:)
cathrine sa for siden:
Jeg ser nå at jeg kan virke som sånn "bedre-viter"....Det er jeg IKKE altså!!! Kom bare med en tanke som har svirra i hodet på meg..Også er det meg i et nøtteskall da, og prate før jeg tenker...:cool:
Det er klart det ikke er alle som er "sånn"...Mange har jo et kjempe fint forhold til svigermødre.
Og jeg tror at de fleste her inne som er svigermødre og besteforeldre er akkurat sånn som svigerforeldre/ besteforeldre skal være!
:)
Og HP; har du ikke lært at du aldri må tro på ALT du blir fortalt...:p ?
Zoë sa for siden:
Ser du har fått mange gode svar her, Iset.
Jeg vil også gjerne si at jeg støtter deg fullt og helt. Jeg sliter med både foreldre og svigerforeldre når det gjelder syn på kosthold. Svigermor synes synd på lillegutt som ikke får brunost, så når hun kommer på besøk har hun med seg brødskive med brunost til han (....! ), og mine foreldre propper han så stappfull av sukker som overhodet mulig hver gang de ser han....
og om de ikke sier det rett ut, så er det tydelig at de mener at jeg er hysterisk.
Og hysterisk er en betegnelse jeg er motstander av - det er en nedlatende hersketeknikk å klistre en slik merkelapp på andre. En sier med det at den andre oppfører seg latterlig. Det er et billig poeng. Men billige poeng må kanskje disse "håpløse" foreldre/svigerforeldre ty til - for det er vel ikke så lett å komme med fornuftige begrunnelser for at rødbrus, kake, sukkerbiter og sjokolade er et bedre alternativ enn frukt og annen fornuftig snacks....?!
MEN å ikke sikre lillegutt i bil ville vært helt utenkelig for besteforeldrene her i gården - HELDIGVIS!
Dine svigerforeldre må kanskje få forklart med store bokstaver at trafikkbildet er et ganske annet nå enn da vi var små....
Det er sikkert lurt å si rett ut at om de kjører med barnebarnet sitt usikret i bil på en vei der trafikken går raskt, og de kræsjer, så vil hun dø. Rett og slett.
Jeg synes det er prisverdig at du er så bevisst på å gi datteren din gode kostvaner. Du får trøste deg med at om du ikke får svigers helt med på lag, så er det hverdagskostholdet som er viktig. Og det sørger jo du for er godt på en helt utmerket måte. :)
Iset sa for siden:
Tusen takk dere. :klemmer:
Muskat sa for siden:
Må bare si at hvis det er noe svigermor skal skjemme gutten bort med, så er det jammen bra at det er ei brødskive med brunost! Kanskje ikke det aller sunneste pålegget, men i mange år var det en viktig jernkilde i det norske kostholdet, og brunosten er fremdeles tilsatt jern. Brunpsten skjæres i tynne skiver, og selv om det er karamellisert melkesukker, så er det ikke spesielt mye av det. Karamelliseringsprosessen kan også være med på å sette ned den glykemiske indeksen. Jeg har aldri sett studier på brunost, men lignende prosesser fører til (litt) lavere GI (eks toastet brød). Med mindre gutten har melkeallergi, så ville jeg si tusen takk og være glad for at han har noe såpass sunt å dele med bestemor som den spesielle, fine tingen han får når hun er på besøk.
Muskat, som LIKER tanken på grovbrød med brunost som bestikkelse
Summer sa for siden:
Det er bare brunostprodukter for barn som er tilsatt jern. Vanlig brunost er ikke jernberiket lengre.
Muskat sa for siden:
Tror du kan velge? Har i alle fall sett brunost med tilsatt jern. Det er i alle fall et poeng å ta opp med svigermor :)
Iset sa for siden:
Hmm Lindberg sier jo at å legge brunost på skiva er akkurat som å legge en plate melkesjokolade oppå...?
Summer sa for siden:
www.dagbladet.no/dinside/2003/08/15/376020.html
Jeg ville ikke valgt å spise det, og vil ikke servere det til poden..
Når det gjelder å dytte på ungene karbohydrater, så er det et klart poeng Muskat har angående at det er bedre med en grovbrødskive med brunost heler enn kjeks og snop. Sånn hvis vi skal se etter det beste i situasjonen.
Men personlig finner jeg det irriterende at noen skal putte på andres unger mat som ikke er godt for dem fordi de selv synes det smaker godt,- og på tross av foreldrenes ønsker...
For meg er det like frustrerende om poden blir grinete og i ulage i magen pga at han har fått et ubalansert måltid med bare karbohydrater som feks. loffskive med syltetøy, eller om det er på kaker... Poden har det ikke bra uansett, og jeg får en ekstra belastning jeg ikke har bedt om...
Iset sa for siden:
Heelt enig!!
Skorpia sa for siden:
På tide å svare vel.??? Ser jeg har fått masse kjeft for å ha gått over streken. Så nå kommer det. Ber så mye om unnskyldning ISET for jeg har tydligvis vært ufin. Husker ikke helt episoden for jeg har ikke vært å sjekka. (tør ikke)
Mum 4 2 sa for siden:
Jeg støtter deg også fullt og helt. Sliter med det samme selv (ikke bilsetet da), men kostholdet (de forer han med snop, og vil han ikke ha mat så får han masse gode alternativer). Blir så innmari irritert enkelte ganger at jeg holder på å hoppe ut av mitt gode skinn. Saken blir jo ikke bedre av at vi er nesten naboer heller da......
Jeg har ennå ikke kommet til en løsning ang. hvordan ta opp kampen, men har lest masse gode forslag her inne. Takk til alle dere som har svart Iset og som har gitt meg masse inspirasjon til hvordan jeg kan gå fram.
205gti16v sa for siden:
Jobber i barnehage og ser og hører møkje rart. Det er nok ein del som er i samme båt som deg.
Du må stå på for dette er skamviktigt.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.