< Tilbake til oversikten

Syltet gresskar?

halkatlala sa for siden:

nå er det snart jul og jeg må sette igang å sylte gresskar. skal sylte gresskar til julemarkedet på skalen til dattera mi og det gjør jeg sånn som jeg alteid har gjort det før. men jeg har lyst på sylta gresskar uten sukker også-til meg selv. har noen prøvd dette før og ble det bra? evt hva slags søtning brukte dere og hvor mye?

Nerthus sa for siden:

bumper denne - lurer også på det samme siden jeg er veldig glad i syltet gresskar :)

halkatlala sa for siden:

nå har jeg fått tak i tagatose og skal prøve å sylte på torsdag. prøver først halparten så mye tagatose som jeg ville brukt sukker og så smaker jeg meg frem derfra med bare en og en bit.
etter forige runde med gresskarsylting til julemarkedet på skolen beholdt jeg 3 glass selv og de er nå oppspist, så nå MÅ jeg klare å lage lavkarbo gresskar. har jo fått totalt oppheng, jo. kan visst spises til absolutt alt :rulleøyne
ps. har ikke spist opp alle 3 glassene alene altså- fått god hjelp av faren min...

Nerthus sa for siden:

Venter i spenning :)

halkatlala sa for siden:

sånn. da var det gjort og jeg ble kjempefornøyd. hadde nok først i litt lite søtning, men smakte til og det ble bra (derfor ca mål på tagatesse)

litt over 1 kg renset gresskar
5 dl eddik
ca 400 gr tagatesse
1 stor bit ingefær, hel ( var det jeg hadde-kunne sikkert hatt i mer)

gresskar skjæres i terninger og forvelles ca 2 min. la renne godt av mens du koker opp eddik tagatesse og ingefær. la så bitene koke til de er møre- ta de opp og la laken koke inn 10- 15 min. ha så bitene oppi laken igjen å gi de et oppkok før du tar de over i glass og fyller opp med lake.

Nerthus sa for siden:

Høres knallgodt ut - kan jeg bruke annen søtning, eller har tagatessen et praktisk poeng også utenom smak? :)

halkatlala sa for siden:

vet ikke, jeg bare synes at splenda smaker emment og sukrin iser og svir i halsen, derfor brukte jeg tagatesse. jeg vil tro du kan bruke hva som helst innen søtningsmidler bare de tåler varme. kanskje laken blir litt tynnere med annen søtning? tagatesse karamelliserer seg sånn som sukker.

Nerthus sa for siden:

Ah, smart...tenkte flytende natreen jeg, det bruker jeg jo i alt ;) Tagatesse - bestilles eller kjøpes på helsekost?

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.