På denne siste dagen i november er det på tide å tenke på at i morgen er det ny måned og nye muligheter!
Noen som henger med videre i treningsutfordringen? Kommende måned inneholder kanskje den største utfordringen, for hvem har vel tid til å prioritere trening før og under julehøytiden? :o.
Fikk hjelp til å sette opp et program nå, ut fra mine behov, da er det enklere. Og så har jeg satt meg fore å klare å løpe en runde jeg aldri klarte på ungdomsskolen. (og så tok jeg tiden, så kan jeg se framgang etter hvert håper jeg...)
Fremgangen kommer, bare husk at du ikke må trene på for høy intensitet for ofte. De rolige øktene SKAL være ROLIGE og motsatt skal de harde øktene være på grensen til uutholdelige. DA vil du få fremgang, særlig du som ikke har så veldig mye ekstra å dra på.
Har du prøvd kompresjonstøy? Kan anbefale det, sjekk ut på xxl.no treningstøy fra 2XU (2 times You). Dette kan ha en god effekt for restitusjon og stølhet, særlig for løpetrening og sykling. Du får bruke det de dagene du ikke føler deg så feit ;) hehe.
I dag var det Jillian tid. Bast metabolism, burn fat eller noe i den duren. Cardio trening stort sett. Styrke er ikke tingen i dag.
1/12: 35 min Jillian
20 min core / bekkenbunn
4908 skritt
2/12: 20 min tredemølle
70 min styrke (må ha blitt mange og lange pauser, men da tok jeg vel godt i på vekter i hvert fall...)
10 min tøyning
20min core / bekkenbunn
3/12: 50 min Jillian
10min bekkenbunn
bowling (kanskje ikke mest trening, men et godt mål på at jeg er blitt sterkere, +2kg på kule og holdt 2 runder uten problem...)
Og Hypah, sliter litt foreløpig med å skille høy og lav intensitet , i hvert fall innen løping. 14:45 på 2km er kanskje ikke imponerende generelt, men jeg var ganske kaputt en stund. I tillegg må jeg jobbe med den psykiske delen i å ta meg helt ut i harde økter / styrke trening. Sliter med å presse meg når det begynner å bli ubehagelig... Jillian sine videoer har jeg veldig positiv erfaring med hittil, hadde aldri vært der jeg er uten. Å trene korte økter jevnlig, gjør det enklere for meg å finne motivasjon. Tenker "det er BARE 20/30 min" og mister jeg motet under veis, så driver jeg nærmest nedtelling. Det er lett å vite hvor mye som er igjen, da alt er circuit basert.
VSB: Slapp av, ikke stress. Farten og intensiteten kommer etterhvert. Mye av det å presse seg sitter inne i hodet, det kan ofte være greit å lure hjernen litt. Eksvis skal du løpe 2 km på 15 minutter så si til deg selv at etter 2 km så skal du stoppe. Men cluet er at når du har løpt 2 km, ja så bare fortsetter du i la oss si 100m til. Du vil greie det garantert fordi hjernen "blir lurt". Hvis du klarer lure deg selv slik hver gang du løper, ja så har du tilslutt løpt 3 km osv osv.
Denne teknikken er faktisk brukt av eliteløpere, fordi de har det vondt de også og trenger lure seg selv inniblant :-)
Hva med å prøve ut denne økten en dag:
Oppvarming: 10-15 minutter i romaskinen, hensikt å bli varm i kroppen. ikke stress eller tyn, men jevnt tempo. Skal kjenne svetten komme godt mot slutten. Ikke gå over 75-80% i puls.
Hoveddel: 37 minutter på mølle hvor du deler inn økten. 5 min rask gange varier litt på stigningen underveis. Deretter skal du løpe sammenhengende i 4 minutter på relativt høyt intensitetsnivå, du skal være skikkelig andpusten og egentlig ikke klare 1 sekund mer. Deretter skal du gå roooolig i 4 minutter, klarer du ikke gå, så stå da rolig og få pusten tilbake. Etter denne pausen så er det på igjen med 4 minutter løping hvor du blir skikkelig andpusten. Ny pause på 4 minutter før du gjennomfører det siste draget på 4 minutter med løping. Da er du ferdig! Nå skal du bare gå rolig og få hvilepuls igjen i en 5-10 minutter. bare husk en ting, du må ikke "gunne på" så mye på første draget at du ikke klarer gjennomføre det siste. På den annen side, er du ikke sliten etter siste draget, ja da har du mer å gå på på de foregående.... Pulsen bør være mellom 84-92% av maks for deg vil jeg tro. Ikke push så mye over par og 90% iallefall. Vent med det til det har gått et par tre uker er mitt råd.
En slik økt tror jeg vil passe bra for deg som en ren kardioøkt hvor du får trent aerob kapasitet OG ikke minst evnen til å presse deg litt rent psykisk.
hvis du klarer gjennomføre EN, ja kun ÉN slik økt i uken, så er det kjempebra. Jeg er overbevist om at med den andre Jillian eller styrketreningen din IKKE vil lide av en slik økt. Denne økten er kvalitetstreningen din, den som øker din kapasitet.
Hadde vært moro om du gjennomførte denne og ga tilbakemelding her på hvordan du følte det.
Ja du vil sikkert spy, kanskje tilogmed bli dårlig og kvalm et par timer etterpå, men dette er normalt. Det betyr bare at du har gitt det du hadde og belønningen vil komme om et par uker!
Dette er å periodisere i praksis....men VSB, ikke noe mer Jillian eller styrketrening på de dagene du tar denne økten ok?
Ser ut til at tråden avsporer litt nå... Men til deg Hypah, ble anbefalt å kjøre lengre tid på lavere intensitet ut fra hvilket nivå jeg er på, så jeg tror jeg følger råd fra de som kjenner meg best. Dessuten, utfordringen med denne typen intervall på nåværende tidspunkt, er at jeg ikke klarer å presse så hardt. Jeg må arbeide med det psykiske. Angående å lure hjernen, så er det vel i stor grad det jeg gjør for å kunne klare det jeg gjør nå, bare "en" circuit til, bare 2 min til osv og så setter jeg et nytt mål etter det. Slik jeg har kommet meg gjennom 60min spinning, Jillian og 2km på tredemølle, så der er jeg nok god.
vet ikke hvem som har gitt deg et slikt råd, men dette strider temmelig radikalt mot det å øke kapasitet...selv for de som aldri har hverken løpt, trent syklet eller løftet en kg i hele sitt liv...
Les litt om Ulrik Wisløff (Forsker ved NTNU) om hans studier og erfaringer. Underbygges av den gemene hop av idrettsfysiologer. Særlig for deg som trener såpass mye allerede.
2. des: Spinningintervall 60 min. Hvorav 32 min var i terskelsonen 84-93%. Sinnsykt bra økt og fikk virkelig pushet meg. Kjørte tngre gir enn vanlig og det kjentes godt.
4.des: Pån igjen med løpeintervaller. 4x4 på mølle.Nøyaktig 45 min treningstid. Smertet godt siden sist, men formen er god. Måtte drite underveis, så fikk et 2 min opphold i en pause....jaja, det var vel strengt tatt helt sikkert mer info enn hva dere ville ha kanskje ;-) haha
5. des: Rolig løpetur ute i snø og 4 minusgrader. Fantastisk herlig. Rolig tempo, føltes som jeg kunne fortsatt i flere mil. Godfølelsen er på vei. Løp i 60 min. Vet det er litt kort tid, men må ta det rolig i begynnelsen for å gjøre beina vant til lengre distanser.
vil oxo bli m her :D
for vanlig trener jeg 3 til 4 ganger i uka ....
idag skal jeg til zumba time 55 min :D GØYYYYYYYYY
håper at jeg klarer å trene 4 ganger i denne uka uten å bli syk.. siden 2 ungene mine er syke og virusen her hos oss :D
Full hvile dag i går. Var ganske sliten etter påkjenninger mentalt (og da sovner jeg rett og slett...) I dag er jeg i gang på helsestudio igjen og overrasker meg selv med løping: 5KM, kan den tredemølla vise riktig lurer jeg?
2/12: 20 min tredemølle
70 min styrke (må ha blitt mange og lange pauser, men da tok jeg vel godt i på vekter i hvert fall...)
10 min tøyning
20min core / bekkenbunn
6375 skritt
3/12: 50 min Jillian
10min bekkenbunn
bowling (kanskje ikke mest trening, men et godt mål på at jeg er blitt sterkere, +2kg på kule og holdt 2 runder uten problem...)
Tenker det var greit å holde seg til lavintensitet som gåturer jeg, når kroppen ikke samarbeider og psykiske påkjenninger i tillegg (ja, kanskje, det psykiske har jeg egentlig taklet greit ved å få ut med trening nå i det siste). I dag er jeg tilbake, men det var tungt. Morgentrening (ikke min beste side) og første dag etter 3 dagers pause... Tenkte ta med ungene på klattring, men da blir det bare litt buldring på slutten for meg. Aktivitet i det minste da.
7/12: 20 min core/bekkenbunn
10789 skritt
8/12: 7618 skritt
10/12: 35 min Jillian
Haha, samme her også. Etter 2. intervalldraget måtte jeg veldig på dass, magen vrengte seg nesten i løpetightsen. Og en utdreti mann i trange tights er ikke et pent syn...
Så måtte gi meg med løping og da blei det 35 min med slyngetrening (Redcord istedetfor).
Utrolig bra den slyngetreningen, den trener muskler jeg ikke visste jeg hadde i mave og ryggregionen.
Klattring, etter mye om og men, låste meg ute, og naboen var borte, men det ordnet seg, så jeg rakk det. Selv om lysten egentlig var å bli hjemme etter alt styret, men det er noe med det som er gøy... Satte ny rekord i den store veggen også, litt til så skal jeg nå toppen der og!
13/12: 35 min Jillian
10 min bekkenbunn
10035 skritt
14/12: 30min tredemølle
35 min styrke
5 min uttøyning
13915 skritt
15/12: 35 min (effektiv, minus pauser) klattring
15.des: Intervall på mølle. 12x2 terskelpuls, 12x2 sub terskel. Testet ut nytt program, totalt 40 min inkl oppvarming. Formen begynner komme, moro.
17.des: Bakkeintervall, langdrag 40 min 85-90% av Vo2 max opp et fjell, før jeg returnerte og løp ned igjen. Meget bra økt, god styrketrening for beina også.
Totalt 1 t 10min løpetur, ca 12km blei det vel.
Formen begynner virkelig komme kjenner jeg nå.
Kan jeg komme med noen stygge F.... Det var ikke gøy i dag med trening, kunne sendt noen stygge ord over atlanteren, men godt det er overstått. Sykt barn her, så da blir det video hjemme da...
18/12: 50min Jillian (boost metabolism/banish fat)
19/12: 35 min Jillian
18.des: Rolig langtur, sub 80% av VO2max. 16km løpetur ute langs øde vei med hodelykt. 8 minusgrader og herlig løpetur. Kroppen fungerer utmerket og de 16km føltes lett,, føltes som jeg kunne løpt det dobbelte, men begynte føle sulten og "ramma" kalle mot slutten. Hadde ikke mer enn 1t30min til disp heller. Avsluttet inne med lett styrke for mave og rygg/hofteregion i 15 minutter.
19.des: Klatretrening i klatrevegg. Bruke muskler jeg ikke ante jeg hadde! :)
20.des: Løping 16km rolig langtur ute i 2-3 minusgrader. Fantastisk herlig tur. Kroppen er lett. Har begynt 100 dagers program mot maratondistanse. Skal bli moro å løpe dette. Programmet er lagt opp til at jeg skal løpe inn til en tid på sub 3t15min. Noen som blir med? Lindermor?Med dine 3000 treningsminutter hver måned så må du vel være i superform nå snart? :)
Ehh..takk for invitasjonen! Joda. Formen er god, men noen maratonløpeform tror jeg neppe jeg har inne. Jeg løper knap i det hele tatt. En runde som jeg har gått i raskt tempo i månedsvis og som tar ca 60 minutter med rask gange har jeg såvidt forsøkt å løpe og det har gått greit, men noen løper er jeg neppe. Jeg tror ikke knærne mine vil bli det heller.
Min trening har fokus variasjon mellom lett stryrke, yoga og kondisjon. Det er denne variasjonen som er blant mine motivasjonsfaktorer. Jeg tror neppe jeg blir en maratonløper, men skal aldri si aldri! Kommer uansett ikke til å forsøke å finne ut av det før vi nærmer oss vår igjen så jeg eventuelt kan løpe trygt ute....
Du har kontroll på treninga ihvertfall, og det er jo en måte å kontrollere vekta på det og da. En fattig trøst kanskje, men det fungerer for meg. Trening altså, for å kontrollere vekta....:)
Ja, tror det er trening som endelig har fått vekta i riktig retning her. Fettet har nok smeltet bort i løpet av høsten, men først de siste ukene det har syntes på vekta. Ganske fornøyd selv, om jeg får lov å skryte, har ALDRI vært noen treningsfrik og er nok nesten i min livs beste form nå...
Ja, godt spørsmål, en som er for opptatt av trening??? Er vel noe man sier uten å tenke så mye over betydningen...
Fikk x-box spill med Jillian Michaels til sånn motion sensor til jul. Testet nå, men tror jeg svetter mest over å skjønne hele systemet foreløpig. Er ingen datanerd eller spill.... heller, hvis jeg kan fortsette terminologien:D
...jeg gleder meg veldig til trening i morgen! :D. Jeg tåler dårlig å ha late dager, kjenner jeg. Kroppen vil ikke det. Den må nok ha sin daglige dose i variert intensitet. Helt treningsfri vil den ihvertfall ikke ha....det kjenner jeg veldig godt her jeg sitter i kveld og har ikke beveget mitt legeme nevneverdig unntatt ut av sengen og til sofa og litt matlaging de siste to døgn.
Sånn vil ikke denne kroppen ha det. Den protesterer ganske kraftig.
26.des: Hviledag i dag. Beina trengte det. Slyngetreningen i går kjennes godt og det betyr jeg har trent bra.
Treningsfrik er en som er for opptatt av trening? Hørtes akkurat like beskrivende ut som kostholdsfrik. En som er for opptatt av hva hun døtter i seg.
Jaja, da er jeg begge deler. Veldig opptatt av trening og veldig opptatt av kosthold. Tenk da på Lindermor da! Hun er iallefall en fanatisk treningsfrik med over 3000 treningminutter pr mnd. Det er altså mer enn de fleste eliteutøvere det.... :D Hehehe, men jeg tror nok hun ser på det som veldig positivt.
Skal innrømme at ordet treningsfrik og kostholdsfrik nok er mer negativt ladet for meg enn positivt ladet....sånn på generelt grunnlag....men her inne er det jo bare bra!:D
Sykdom og smerter kan behandles med medisiner. Fedme, slapphet og utrenthet kan sjelden behandles med en eske piller....
Trening, trening og atter trening er det eneste som fungerer etter min mening. Synd på de som ikke klarer trene og må leve med alternativet, som ikke er noe alternativ...:(
Er vel enig i det. Og det er vel i det øyeblikket jeg funderer på meg selv, om trening blir FOR viktig, at ordet fallt meg inn...
Forøvrig sier kroppen bom stopp nå, tett nese, sår hals og muligens litt feber... Så her blir det sofa og tykkt pledd for andre dag (og sikkert senga om ikke lenge igjen).
Skikkelig tempoøkt som fikk muskler godt skjult til å virke. Kjennes at en slik fartsøkt er godt for beina. Avsluttes med 20 min styrketrening i slynge, mage, rygg, hofte.
28.des: 55 min RLT (rolig langtur) i sone 1. Puls mellom 60-72% av max HR.
Herlig vær ute, nysnø og 2 minus. Med nye Asics Gel Noosa Tri6, så var det bare herlig i dag å løpe ute. Litt stiv etter gårsdagens tempoøkt. Avsluttet med 20 min styrke for mave, rygg og hofter.
29.des:
Tredemølle, 15 min oppvarming sone 1, 20 min hurtig løping sone 3 etterfulgt av 10x1min intervalldrag i sone 4 med 1 min pause mellom hvert drag. 10 min nedjogging i sone 1. Totalt 65 minutter på mølla. Ca 11km distanse.
Etterfulgt av 20 min corestyrketrening mave, rygg, hofte.
En meget god økt, det var godt å få restituert med gårsdagens rolige langtur. I morgen er det 90 minutter rolig langtur, restitusjon etter dagens harde økt.
Her går det dårlig for tiden. Først forkjølelse og når jeg så pusher meg i gang i dag, da ender jeg med kink i ryggen:mad: Tok nok i litt for hardt og ivrig...
23/12: 35min Jillian
-10min bekkenbunn
Kink i ryggen? Da bør du nok gå til en kiropraktor for et par behandlinger. Det løser som regel opp nok til at smerte forsvinner, så er det å iverksette stabiliseringstrening av mage og ryggmuskulatur. Jeg har selv nukleus prolaps mellom L4 og L5 som holdes i sjakk av stabiliseringsmuskulatur og besøk til kiron ca 1 gang pr halvår. ;)
Jeg kan faktisk ikke trene stabiliseringsmuskulaturen spesifikt, da låser det seg noe voldsomt. På ryggskole lærte jeg at de som får mye låsninger i bla rygg, ofte har en muskulatur som er "på" hele tiden, og dermed vil spesifikk trening av denne muskulaturen bare gjøre vondt verre (altså, man kan ikke skade seg, men få mer vondt i en periode).
Kiropraktikk og fysio har aldri hjulpet mot dette. Allsidig aktivitet som samtidig trener støttemuskulatur funger bra (avstive rygg/mage for å unngå feil teknikk feks). Rask gange med lange skritt (vi snakker ganske så raskt altså) er det eneste som holder det i sjakk :) Sammen med forsiktig tøying. Naturlige bevegelser i stor grad altså.
Kjenner andre som får kjempehjelp av kiropraktikk, så man må nesten prøve og finne utav selv hva som passer for en :)
Årest siste dag og også dagens siste treningsdag i denne desember. Tusen takk for treningsfølge igjennom måneden! Jeg ønsker alle et riktig godt nytt treningsår og håper vi følges videre inn i 2012. :heia:
Ryggen er bedre etter en løpetur i dag, kaldt men klart vær. Ikke så ofte dette skjer, men får vel nevne det når jeg skal til legen. Bevegelse er som oftest det som hjelper meg. De DVD-ene jeg bruker inneholder dessuten mye core-øvelser, planken i alle varianter bl.a. Så over langen bør det bidra til styrke.
30/12: 25 min Jillian
40min sykkel
31/12: 45 min løpetur, alternering løping og gange. Holder ca. samme tempo som jenta på 9 år, så sosial tur.
Siste oppdatering på skritt, passert målet med god margin.
30/12: 25 min Jillian
40min sykkel
-2591 skritt
31/12: 45 min løpetur, alternering løping og gange. Holder ca. samme tempo som jenta på 9 år, så sosial tur.
rokkering
10 min Jillian, spill
10 min bekkenbunn
10 min tøying
4415 skritt
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.