Hei, jeg har gått på lavkarbo siden 3.september i år og det går helt supert:), men jeg tror nok hormonene mine er litt på bærtur:(.
Fra 11 til 14års alderen, slet jeg med kviser under armene. Etter å ha kuttet ut barbering og deodorant i flere mnd uten bedring, antok legen min at dette kom fordi jeg var i puberteten og at hormonene mine ikke var helt stabile. Han sa dette kom til å gå over, men det tok pokkern meg 4 år før det skjedde!
Nå er jeg 22 år, og siden september har kvisene kommet tilbake! Jeg har igjen kuttet ut å barbere meg + bruke deodorant i noen uker bare for å teste. Og ingenting skjer.
Hvordan får man hormonene i balanse igjen?
Jeg er litt desperat da jeg har kjøpt en nydelig ermløs-kjole til nyttår som ikke matcher kvisene så godt, hehe.
Høres ut som hårsekkbetennelse eller soppinfeksjon, syns nå jeg.. Er mye som ser ut som kviser, men ikke er det! Lurer på hvor mye peiling legen din har når det gjelder hudtilstander.. Lett for at de antar at det "bare" er kviser og hormoner i ubalanse når de ser kviselignende tilstander hos tenåringer, uten å vurdere andre mulige årsaker. Å få kviser under armene, er jo ikke vanlig.
Kanskje balansen går seg til av seg selv med tiden?
Kanskje du mangler noe vit/min etter at du la om kostholdet? Som a-vit, e-vit, b6 eller sink. Eller kanskje du skulle prøve å spise anti-betennelsesoljer som omega3 fra fisk og alger istedenfor omega 6 om du spiser det?
Kanskje det er utrensning fra høykarbo-livet du hadde?
Vet ikke.
Selv om det er kvisefyll i dem, trenger det ikke være kviser altså. Hva det "er" kommer an på hvilken baktere evt. sopp det kommer av. Kan jo sikkert være vanlige kviser, men kan også være andre ting. Har du prøvd å smøre med Basiron eller noe produkter med melkesyre?
Ville bedt om henvisning til hudlege hvis det ikke går over av seg selv.. Høres jo ganske plagsomt ut. Follikulitt (hårsekkbetennelse) og enkelte soppinfeksjoner kan også se veldig ut som vanlige kviser, ikke alltid leger ser forskjell engang.. Hvis det er en lett form for follikulitt kan du kanskje behandle det selv, med f.eks. glykolsyre eller melkesyre så talgkanalene holder seg åpne, pluss å la vær å barbere/klø/skrubbe til huden har roet seg. Virker ikke det må det kanskje antibiotikakrem til, eller soppdrepende krem hvis det er forårsaket av sopp. Prøv gjerne Basiron i første omgang da, det har vanligvis veldig rask virkning på kviser, virker ikke det er det antakeligvis noe annet du har. Men bruk det kun om natta og sov i hvit skjorte, for det bleker alt av stoffer.
Tusen takk for alle tips!
Jeg googlet bilder av Follikulitt, og det kan ligne litt. bare at jeg har mye mildere plager. Og de ser mer kvisete, enn røde områder. Skal få spurt fastlegen;)
Litt av grunnen til at jeg antar at det har med kostholdet å gjøre, er at jeg i ca.5-6 dager (ferie) skeiet ut med litt høykarbo mat hver dag, og da forsvant utslettet.
Jeg spiser en del fisk, kjøtt, salat og drikker en del lettbrus.
Jeg startet med lavkarbo fordi jeg fant ut at jeg har gluten intoleranse, og de fleste LK oppskriftene er uten gluten, samtidig som jeg ville ned i vekt og bli mer bevisst på hva jeg putter i meg. Fikk i meg mye sukker før. Spiser fortsatt sjokolade en gang i uken, og føler jeg har en mindre streng diett (litt sukker og stivelse er ikke mega krise så lenge det er i små mengder).
Fordi jeg har hvetemel intoleranse går jeg på fibertilskudd, men utenom det må jeg ærlig innrømme at jeg ikke har tenkt stort på a-vit, e-vit, b6 eller sink.
Jeg går til en akupunktør, så skal jammen spørre hun også :)
Allergier og intoleranser kan jo lett slå ut som kviser og utslett, så du kan jo være inne på noe der også. Men rart at plagene forsvant når du gikk over til høykarbo mat da, er jo motsatt for de fleste. Mange som reagerer med kviser hvis de får i seg melkeprodukter eller sukker, det er det eneste jeg kommer på.. Kanskje du spiser mer melkeprodukter på lavkarbo enn ellers? Men hør med legen din du, evt. be om henvisning hvis h*n fortsatt mener det "bare" er kviser som går over av seg selv ;)
Det har jeg faktisk ikke tenkt på! For det går i en god del h-melk og rømme, og det er produkter jeg knapt rørte før.
Skal på ordentlig utredning i januar, så da får jeg svar på alle intoleransene mine.
Jeg så på det programmet "Pinlige sykdommer" Var en fyr der som hadde hatt kviser i hodet i mange år, og når han da ble behandlet for sopp ble han plutselig frisk. Ville nok sjekket med en annen lege, sånn tilfelle.
Jeg har krem for sopp i underlivet liggende hjemme (canesten), så smørte litt på i går for å se om det kunne ha noe effekt.
OG DET HADDE DET! Roet seg nesten helt ned! Det klør fortsatt litt, og er fortsatt rødt, men i en mye mindre grad :)
Håper det ikke bare er tilfeldig, men at dette kanskje er løsningen.
...om jeg bare hadde testet ut dette når jeg var yngre
Men fortsatt veldig nysgjerrig på hva i kostholdet mitt som er den utløsende faktoren
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.