< Tilbake til oversikten

Vær så snill, del

Gange sa for siden:

Hei

Me er mange som er på lavkarbo.

Når det er mangel på ei vare er det utruleg egoistisk å hamstra.

Eg var i butikken idag, på lavkarbo eg også, og såg etter smør. Rett forran meg var det ei dame som helte det siste brettet med meierismør i handlekorga si. Det var sikker 13-14 pakker. Eg spurte om eg kunne få ein, men ho sa nei, ho er på lavkarbo. Det sa eg at eg også var, men ho brydde seg ikkje.

Det er utruleg egoistisk å hamstra når det er mangel på ei vare. Tenk på det, det er fleire i liknande situasjon, og når du går og plukker med deg alt til deg sjølv, ja då vert det mindre til andre...

Furine sa for siden:

Au... Uting denne hamstringa. Eg kjøper ein pakke no og då, fordi eg mislikar å plutseleg stå utan smør når butikkane er stengde, men 13-14 pakkar er enormt?! :eek:

Dietta sa for siden:

Huff da - det var voldsomt til hamstring :mad: Her hadde de gått av dato lenge før vi hadde brukt de opp.....
Jeg har 3 pakker meierismør i kjøleskapet, men de har jeg ikke dårlig samvittighet for. De er kjøpt inn på forskjellige tidsrom, og kan ikke kalles hamstring. (Synes jeg da..)

Bøtt sa for siden:

Er folk blitt sprø :eek::cool: av alt fettet:lol:(smøret)

Engledans sa for siden:

Huffameg....er helt enig med deg. Her er det en pakke med smør i kjøleskapet, og den er kjøpt i sverige....har hamstra fløte og Cf/rømme da.....men fra sverige de og:D:D
De som hamstrer så jævli må da ha store kjøleskap til alle smørpakkene?:rolleyes:

Aline sa for siden:

Jøss, hva skal man med så mye, da? Er det mulig å bruke det opp før det kommer mer i butikkene?

målløs

Yonah sa for siden:

Akkurat det synes jeg er tankeløst og frekt av dama. Vi spiser forholdsvis mye smør, vi er 5 stykk som spiser smør her hjemme, men 13-14 pakker er smør til uti februar og innen den tid har kanskje flere kyr fått kalvet og satt i gang med melkeproduksjonen også. Når du spør om å få EN pakke og hun sier nei, da er hun rett og slett ikke noe medmenneske, men ei hurpe, for hun har hamstret for mange måneder, eller så har hun misforstått lavakrbo helt og tror hun kan leve på smør alene.

shailene sa for siden:

At man er på lavkarbo er da virkelig ikke noe argument for å hamstre smør uansett, er ikke akkurat som at VI har noe mer krav på det smøret enn andre.. :rolleyes:

blucher sa for siden:

Jøsses, så tankeløst og ganske frekt!
Jeg har alltid spist meierismør uansett lavkarbo eller ei. Synes ikke det går så mye mer nå heller, for jeg spiser jo ikke brød, bruker smøret bare til steking og oppå omeletten til frokost.
Jeg har ca. 1/4 halvkilospakke igjen i smørbutten, en påbegynt bordpakning med setersmør og en uåpnet halvkilospakning med vanlig meierismør i kjøleskapet nå. Regner med at det skal holde en god stund, men det spørs jo litt om jeg skal bake noe til jul eller ikke... Vi får se. Jeg gidder ikke hamstre til meg flere pakker før jeg har begynt på den som nå er uåpnet, i alle fall!

Mariann S sa for siden:

Herre min hatt :eek:
So mykje smør er det no ingen som treng, verken til lavkarbomat eller julebakst....
Eg innrømmer gjerne at eg kjøper 2 i slengen, men det får no vere måte på :rolleyes:

Aline sa for siden:

Hun gikk sikkert ikke på lavkarbo engang, bare slang det ut så vi skulle få mere skylda...

Rin sa for siden:

Synes også den automatiske koblingen lavkarbo-smørhamstring er litt absurd. Jeg bruker i alle fall ikke abnormale mengder smør - til å steke i, og en gang i blant i spesifikke typer matretter, men man skulle jo tro alle lchf'ere spiste 500g meierismør med fløte på til middag. Siste uka har jeg faktisk brukt null smør, helt tilfeldig, siden jeg har vært på et asiatisk mat-kick med mye wok og oljer og greier...

ToreH sa for siden:

Den dama har nok misforstått lavkarbo fullstendig i likhet med ca halvparten av andre som "sier de er på lavkarbo"....
Men, det å irritere seg for at han før deg i køen kjøper alt nytter ikke. Vil jeg har 15 pakker smør så kjøper jeg det. Vi som kunde har frihet til å velge. Butikken kan dog sette begrensninger, men det har de tydeligvis ikke gjort.

Aline sa for siden:

Dagens samfunn i et nøtteskall??

nellie sa for siden:

Ja, man KAN jo velge å kun tenke på seg selv og hamstre inn. Også kan man velge å bruke fornuften litt og tenke på at andre og kjøpe det man trenger.. Vanskelig det der altså.

ToreH sa for siden:

Nei, demokrati kalles det. Og de fleste av oss har selv valgt det. Klart, 15 pakker smør høres for dumt ut, men om man tar 3-4 eller 15 spiller i prinsipp ikke noen rolle. Men hadde dama bak meg spurt om hun fikk en, så hadde jeg selvsagt gitt henne en så fremt jeg ikke faktisk trengte 15 selv til konfirmasjon, julebakst etc etc...

Yonah sa for siden:

Om du tar 15 eller 4 pakker spiller stor rolle. Men du velger jo selv om du vil være egoistisk og kun opptatt av deg selv eller dele av din godhet og glede mange andre. Om du tar 4 pakker( som i for seg er mye, når vi VET at det snart kommer smør) og ikke 15, så betyr det jo at vi andre som bare kjøper en og en pakke får tak i også.
Du er kanskje den typen som parkerer midt i mellom to parkeringsplasser når det er de to siste og låser den fine bilen din og låser og går med et smil om munnen mens gamlemor som er dårlig til bens må finne seg i å finne en parkeringsplass 500 m unna?

Det ER LOV å tenke på andre, å ta hensyn til andre kan glede andre mye! Tenk hvilken glede det er å ta hensyn til andre!

ToreH sa for siden:

Handler kun 3-4 ganger pr mnd fordi det er billigere, det betyr at den gangen jeg handler til storfamilien så bruker jeg rundt 2-2500,- hver gang og det vil unektelig se ut som jeg kjøper halve butikken. Særlig for en som handler hver dag ja.

Når det gjelder parkering så bruker jeg parkere der det er ledig plass, men det er tydeligvis feil det også... ;)

Vi må ikke bli sure her inne fordi andre har andre handlevaner enn deg. Tidligere handlet vi inn 1 gang pr mnd med unntak av ferskvarer. Da måpte stort sett alle i kassen og ble irritert fordi vi handlet så mye slik at de måtte vente.....vi lever i en rar verden....:)

TrillTrall sa for siden:

Og jeg som nesten syntes det var i overkant da jeg kjøpte de 5 siste meierismørpakkene på Rimi... :o Jeg tenkte å kjøpe 4 (både jeg og Lille Gubben skulle ha, to husstander), men tok like godt med den siste som sto igjen også.

Vi baker litt nå før jul og bruker kun smør (og bremykt) og det er ikke noe stort problem å få unna 2 kg smør, selv om vi ikke er så veldig lavkarbo-sentrert i matveien. :)

lucifine sa for siden:

I min butikk, som er en bitteliten butikk så har vi kun gått tom for smør en gang. Heldige oss. Merker at det har vært litt hamstringstendenser også hos oss de siste dagene. Yey for oss som sliter med omsetningen for jeg har bestillt godt med smør (og bremykt). Kom de som trenger smør!

BenteR sa for siden:

Jeg kjøper to til tre pakker i slengen vanligvis, men vi er en familie med fem voksne.
Mengdemessig går det ikke mer nå enn før, men margarinen og Vita er byttet ut med smør.
Jeg baker forøvrig ganske ofte, minst en gang i uka + vi spiser CC-vafler til lunsj stort sett daglig.

index sa for siden:

Kjøpte smør he rom dagen jeg også. Men jeg kjøpte bare den ene pakken, selv om hylla var full. Skjønner ikke helt hva som skal til for at jeg skal få behov for flere kilo smør på en gang..

Klara sa for siden:

Nei, det kalles ikke demokrati, det kalles egoisme.

Og jo, det spiller en rolle om man plukker med seg 4 eller 14 pakker :rolleyes:

Helt utrolig, altså! Både at (mange?) tror at man MÅ gafle smør på lavkarbo, er så frekke at de ikke deler, og at smør oppfattes som den eneste fettkilden...

Men det sier jeg dere: Ikke spre informasjon om at avocado, nøtter, laks, rømme, creme fraiche, fløte, oljer, makrell, kjøtt, majones, egg og ost er gode fettkilder, for da kjøper de opp alt av dette også :eek:

Peppa Gris sa for siden:

Jeg synes nesten det er flaut å være lavkarber for tiden..

shailene sa for siden:

Er det... :o

Aline sa for siden:

Ja :ja:

Det er ikke så mange som vet om hvordan jeg spiser (jobber i egen bedrift uten ansatte ;)) så når noen nevner smørkrisa og lavkarbo, så spør jeg om ikke all denne hoddymuffinskakebakingen med smørkrem ikke har noe med saken å gjøre også, kanskje?
Og da blir det ikke tatt som at jeg forsvarer meg for noe :p

Selvom mange lavkarbere ikke hamstrer og mauler smør, så gjelder det nok ikke alle ...

Peppa Gris sa for siden:

Nå som jeg ikke spiser så mye fett er ofte smør fettkilden min. Likevel klarer jeg meg strålende fint uten. Jeg har aldri i hele mitt liv spist smør med skje, tømt ekstra smør over maten eller andre skrekksomme ting enkelte lavkarbere kommer på, så jeg har sikkert ikke rett til å uttale meg. LIkevel vil jeg bare si at det får da til helsikken være måte på, Norge går nok rundt uten smør og jeg tviler stort på at noen dauer av denne o store grusome smørkrisa. Rull inn folkens. Det ordner seg nok.

Yrla sa for siden:

Oj, håper dama var smellfeit;) Neida, jeg ville gått til kassa og bedt kassadama om å få en av divaens pakker.

Cherry sa for siden:

Men, hva bruker du FJORTEN pakker smør til da? (hun er sikkert her inne vettu)

Har jeg en så varer den i sikkert 14 dager.

senorita sa for siden:

Jeg skjønner ikke krisa jeg.. Det går jo an å bruke margarin i krisetider vel.. er jo ikke som at man dauer av det :P

Bønna200 sa for siden:

Det var da voldsomt til smørhandling:eek:

Jeg går på lavkarbo, men bruker nesten ikke smør. Er ikke spesielt glad i det, så bruker andre fettkilder istedet.

Og det kan vel alle gjøre i krisetider?

krokodillen sa for siden:

Ha! Cupcakes har skylda. Tenkte jeg det ikke. Damen med de fjorten smørpakkene har sikkert fått dilla, og skulle hjem og bake 1672 stykker. Torde ikke si det, og skyldte på lavkarbo siden hun hadde sett det på forsida av VG nesten 1672 ganger, det også.

Eller ikke. Uansett. Dårlig oppførsel, at hun går på lavkarbo er en dårlig unnskyldning, og 14 smørpakker er veldig, veldig mye. Det hadde dessuten fylt halve kjøleskapet vårt. Hamstring, nei takk.

JenJen sa for siden:

Det er da ingen her inne (i denne tråden i allefall) som vet nøyaktig hva hun skulle ha dette smøret til? For alt vi vet handler hun også for andre som ikke kommer seg på butikken selv, gamle foreldre/naboer/andre som trenger litt hjelp, kanskje hun skal bake både for seg selv og andre i tillegg.
Jeg handler ikke så mye smør selv siden jeg ikke trenger det, men om noen gjør det så tenker jeg at de har vel sine grunner til det da. Det å stoppe noen og be om å få en av varene i handlevogna til en annen syns jeg forresten er ganske frekt.
Det er ingen som dør av smørmangel.

(Syns forøvrig butikkene godt kunne satt ei maksgrense på smør, men det er opp til butikkene å styre den biten dessverre.)

Zillah sa for siden:

Eeeeeeewwwwwwwwwwwwwww margarin :eek: Aldri.

Slår eit slag for det fine kvite kokosfettet, eg!
Og så har eg ein bolle med ribbefett i kjøleskapet som eg også kan steike i. Men kanskje ikkje like bra til eggemjølks-kakao og hollandaisesaus, da...

Dietta sa for siden:

Å kjære, ikke at jeg er gammel nok til å huske krigen - men tanken på rasjoneringskort på smør i Norge i 2011 er ganske vittig......

Yrla sa for siden:

Ja, men hadde det ikke vært for grådigperene som kun tenker på seg selv....

Vibeke-67 sa for siden:

Det samme tenker jeg, hva i alle dager er det med folk? Vi klarer oss jo utmerket godt uten smør i en periode?
Nå har mange folk her inne snakket om hvor lite smør man egentlig bruker på lavkarbo, og da skjønner ikke jeg helt problemet. Kanskje vi må tåle å bruke margarin eller la være å bruke smør/margarin som en fettkilde i noen måneder. So what?

Yrla sa for siden:

På Spar jeg bor må man spørre, da får du e'n pakke pr kunde fra lageret. Selv om butikken vanligvis er svært lite besøkt, og spesielt midt på dagen, var jeg den 19nde som hadde spurt etter smør på 30 min. Bremykt hadde de fremme.

Huldr sa for siden:

Siden vi snakker om å dele, så kan jeg dele med mine med-Grünerløkkaboere at de har smør på Rema i Thv Meyers gate i dag! Var der for under en time siden, og de hadde en del av både Kviteseid, vanlig Tinesmør og vanlig bordpakning. Men som butikksjefen sa - "ikke nok". Så løp og kjøp - med måte! ;)

ToreH sa for siden:

Kanskje vi bør innføre rasjonering på tynnribbe også??? Var tomt i butikken i dag ila et par timer. De aller fleste rasker med seg 5-6 pakker ifølge butikksjefen. Men skal man sutre av den grunn? Får vel bare vente til de får inn ny forsyning da, kanskje...eller velge annen ribbe.

Å bli sur fordi kvinnen eller mannen foran deg tar de 5-6 siste pakkene med ribbe er da ikke egoistisk i det hele tatt. Jeg regner med at de som tar mat, samme hva det er for noe har bruk for det.

Btw, så kostet tynnribben 29,90,- pr kg og det er visstnok billig.

Jesus, makan til snurte brukere her inne på forumet over "little details" er jammen ikke daglig kost... ;)

Hva er det neste? Mangel på rømme/creme fraiche og skal man da ikke få ta med seg 10-20 bokser heller da?

Eller mangel på egg? Setter til livs 24-30 egg i uka og siden eg handler 1 gang pr mnd, så rasker jeg med meg 8-10, helst 12-14 pakker når jeg handler. Klart det er stusselig for han bak når jeg tar de siste pakkene, men jeg gidder da ikke løpe og handle hver dag heller da. Uøkonomisk er det også.

Hilsen en som er superegoistisk og tør innrømme det.... ;)

PS! Jeg gir forøvrig ikke ei krone til veldedighet heller siden jeg betaler skatt. :eek:

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.