< Tilbake til oversikten

Jordskokksalat

LaLa77 sa for siden:

Jeg er egentlig veldig glad i hjemmelagd potetsalat, spesielt til grillmat. Siden dette ikke er et alternativ lenger, har jeg nå testet, blandet og mikset og kommet opp med et alternativ som utrolig nok er like godt.

Dette er til ca 4 pers

900g jordskokk
2dl rømme
2dl majones
1 løk
ca 0,5 dl hvitvinseddik
ca 1 ts sukrin/ annet søtningsmiddel
Pepper
Salt

Skrell og skjær jordskokkene i passende biter.
Kokes til de er møre.
Et lite tips her er å ha litt syre i kokevannet, da blir de ikke brune.
Hell av vann når de er ferdig, og la de avkjøles.

Finhakk løken, og ha den opp i en bolle sammen med rømme, majones, eddik sukrin, salt og pepper. Her er det viktig å smake underveis.

Bland "sausen" sammen med jordskokkene når de er ferdig.

Kan med fordel lages noen timer før den skal spises, da dette blir best hvis den får stå litt og la smakene sette seg.

Photobscura sa for siden:

Mhm! Høres godt ut! Har aldri vært fullfornøyd med verken blomkål eller squash, selv om det er greit. Potetsalat er vel den eneste sammenhengen jeg liker poteter i ... :o
Men, med syre, tenker du da på sitron eller eddik? Ikke LSD, vel? Enn om det sikkert hadde blitt en interessant grillfest ut av det. :cool:

gamlebyen sa for siden:

Dette er en fantastisk god salat til grillmat. Og den er enda bedre i dag!

LaLa77 sa for siden:

Hmmm, LSD hadde nok skapt det morsomste resultater :D
Neida, du kan bruke både sitron eller eddik. Jeg pleier å ha i eddik, tett og slett fordi den allerede er fremme når jeg lager denne salaten.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.