Tenkte jeg skulle bake noen kjeks, men ble litt stuss over det som beskrives som hjemmelaget mandelmel.Hun skriver at hun kjører det i kjøkkenmaskin til det blir finmalt? jeg har ikke kjøkkenmaskin,kun sånn god gammel mandelkvern....
Hva er best å bruke...mandelkvernede eller mandelmel fra butikk?
Evt finnes det fettete mandelmel også, men du vil kanskje ikke vente ei uke på det. Jeg pleide å denge løs på mandler ol med ei skjevle eller noe annet hardtslående. Må pakkes inn i 2-3 plastposer da.
Mer om peanøttkjeksene : synes tipset i boka om avkjøling i kjøleskap for å få dem sprø funket dårlig. Disse ble derimot mye bedre av å få tørke helt i ovnen - satte de inn i ovnen på ca 120 grader i en time. da ble de "sandkaketørre" og gode :-)
jeg har laget fudgen og synes den var heilt grei, ikke åååå kjempe god men heilt grei- men tror ikke e lager den igjen-da ska jeg isåfall lage den med tagatesse..hmmm ja kanskje e ska det:rolleyes:
ellers har jeg lagget rømmevaflene (men brukte da 2ss tagatesse istedet for sukrin) og de blei KJEMPE GODE...kommer deffentlig te å lage de MANGE GANGER TE. men kanskje litt mindre tagatesse i for de blei veldig søte..... :ja:
Ser dere har diskutert kvernede mandler kontra hakka mandler.
Dette blir ikke det samme, i alle fall ikke om du skal lage kransekaker.
Hakker du mandlene da så blir ikke kransekake seig. Og jeg pleier å lage topper isteden for ringer. Den ene gangen jeg hakket mandlene ble det store flak som fløyt utover bakepapiret.
Det skjer et eller annet med mandlene, regner med det er fettet når de blir kvernet.
Så det kommer helt an på hva du skal lage.
Cecilie har jo skrevet veldig tydelig hvordan mandlene er til den enkelte oppskrift.
Jeg har forrøvrig laget muffinsene m/cocosmel, m/sjokolade inni og de var super gode:)
Helt enig, det er stor forskjell på kvernede og hakkede mandler.kan ikke sammenlignes engang. I denne oppskrifta skulle det være både hakkene og kvernede. kvernede som mel erstatning, og hakkede mandler og nøtter for å få noe å tygge på.
Har tenkt å prøve de muffinsene og etterhvert.Har egentlig mye planer med den boka:D
Ja jeg har også prøvd muffins med sjokolade i, og både ungene og jeg likte de! Har også bakt "brød til begjær", og det likte jeg veldig godt! Det er fortsatt godt etter noen dager, sææærlig etter en tur i brødristeren :D
Har en gutt som har sett gjennom denne boka, og har en lang ønskeliste på alt jeg må prøve! ...så da er det bare å sette igang:p
Ække så glad i brød jeg...men lurer på de solsikkerundstykkene.Der skal det være CC,kan jeg bruke CF, eller må jeg bruke CC tro?CC får det til å vrenge i magen min......og jeg har mye svensk CF som BØR brukes opp snart.;)
Tror kanskje at CC er tykkere i konsistensen en CF, så det blir mulignes litt forskjell i konsistensen. Men - jeg hadde i hvert fall tatt sjansen. Hvor galt kan det bli liksom ? ;) Gidder ikke å hente boka for å se på oppskriften (er ¨å vei ut døra), men hvis deigen blir veldig rennende så man du kanskje prøve å tilsette litt fiberhusk (eller litt mer fiberhusk hvis det er det i oppskriften allerede). Lykke til - og la oss få høre hvordan det går hvis du prøver :)
ok, da kan jeg prøve og se hvordan det blir:D
CC skal jo moses uansett så.....
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.