< Tilbake til oversikten

Ramlet ut av ketose - hvorfor tror du?

poitre sa for siden:

Hei! Helt ny her, så bær over med evt. nybegynnerfeil, etc...;)

Har spist lavkarbo i omtrent en måned nå, og trives godt med det. Kjøpte stix forrige uke for å teste om jeg var i ketose, og det var jeg absolutt. I helgen var jeg på julebord, og ramlet selvfølgelig ut, ikke noe å lure på der. Var derfor fornøyd når jeg i går kveld sjekket og så at jeg var tilbake i ketose. MEN, nå i dag er jeg plutselig ikke det igjen. Ingen krise overhodet, kommer nok raskt inn igjen, er bare nysgjerrig på å finne ut hva jeg har spist som åpenbart har vært litt "feil". Kan jo være greit å vite.

Spørsmålet er om det er mest sannsynlig at det er noe fra middagen i går kveld (hadde utslag på stix ca 4 timer etter dette måltidet), eller frokosten i dag (hadde ikke utslag på stix nå ca 6 timer etter dette.) Hvor lang tid tar det egentlig fra man spiser noe "feil", til dette gir utslag på stix og kroppen detter ut av ketose?

Må bare gjenta at jeg ikke ser noe dramatikk i dette, og er ikke alt for opptatt av disse stixene, ønsker bare å bedre lære kroppen min å kjenne iforhold til hva jeg bør holde meg unna på denne dietten. :)

TrillTrall sa for siden:

Man skal måle ca. 2 timer etter dagens siste måltid for et så nøyaktig resultat som mulig. Så resultatet du fikk midt på dagen i dag skal du ikke bry deg om. :)

nellie sa for siden:

Du må nesten skrive hva du har spist. Blir som å finne nåla å begynne å ramse opp ting du kan ha spist.. Du skal forresten bare bruke sticken 2 timer etter siste måltid, på kvelden. Så kan like godt være derfor.

Rin sa for siden:

Kan tilføye at stixen ikke er en "fasit" på om du har gjort noe feil eller ikke - ketonmengden i urin kan påvirkes av så mangt. Kanskje du rett og slett har forbrent mesteparten, eller drukket så mye væske at utslag svekkes. Er man hunkjønn er det også greit å være obs på at menstruasjon kan klusse til stix-utslag.

poitre sa for siden:

Ok, det med 2 timer visste jeg ikke!

Til middag spiste jeg en thaigryte jeg lagde som inneholdt:
svinekjøtt, scampi, brokkoli, sopp, løk, sukkererter, vannkastanjer, bambusskudd, hvitløk, lime, kokkosmelk, soyasaus, sesamfrø, chilli...

Spiste to ruter 70% sjokolade senere på kvelden.

Til frokost i dag spiste jeg 1 skive fedonbrød med masse meierismør, eggerøre av 2 egg og fløte, 2 skiver kokt skinke, 2 skiver gulost, 2 biter kryddersild (?), majones, agurk og tomat. Til frokosten drikker jeg alltid en stoooor kopp kaffe med ca 1dl h-melk og en dæsj fløte.

Hva tror dere? ;)))

poitre sa for siden:

Takk for råd, ikke noe av dette som er tilfellet akkurat i dag, men veldig greit å være klar over senere! ;)

&lt;insert_scary_name_here&gt; sa for siden:

Slapp av, og se det an. Som de har skrevet ovenfor her - du skal teste på kvelden etter middag, og det er mange ting som kan forstyrre målingen. Når jeg drikker veldig mye vann på kort tid får jeg ikke utslag på stix'n bl.a. Det kan også være at kroppen forbrenner alle ketonene, og da får du heller ikke utslag.

nellie sa for siden:

Har du tella over hvor mye karbohydrater du har fått i deg?

poitre sa for siden:

Ja, hvert av måltidene inneholder ca 15 g karbo. Pleier å ligge på ca 50 g per dag.

&lt;insert_scary_name_here&gt; sa for siden:

En ting til - har sett litt på frokosten din. Hvis jeg var deg ville jeg regnet litt på karboinnholdet ditt, den inneholder ganske mye. Næringsinnholdet i egg varierer litt, men si det er 1 gr. der, i melk er det 4,6 gr. pr. del. Du oppgir ikke hvor mye fløte du har i eggerøren, men si det er en halv dl., så utgjør det omtrent 1,5 gr. Du har også litt i kaffen din, da kommer du kanskje opp i en dl. til sammen, altså 2,9 gr. Fedonbrødet inneholder så mye som 18,2 gr. pr. 100, en brødskiver veier vel gjerne mellom 30 og 50 gr., så i beste fall får du i deg rundt 6 gr. der og.

Totalt har du da kommet opp i 14,5 gr. karbohydrater, og da har jeg ikke regnet med majones, tomat og agurk! Det er ganske så mye karbohydrater bare i en frokost. Nå skriver du forsåvidt ikke hvor mange karber du prøver å holde deg innenfor pr. dag, men om denne frokosten er representativ, kan det være du må jobbe deg litt nedover for å holde deg i ketose, noen må være under 15 gr. pr. dag, mens andre kan spise rundt 50-60 gr. pr. dag.

nellie sa for siden:

Okei. Da ligger du nok i grenseland og er innom ketose litt sånn av og på. Kan nok ikke regne med å få utslag rett etter et måltid:)

poitre sa for siden:

Høres ut som det kan stemme ja. Har opplevd mange positive effekter av dette kostholdet, som mer stabilt energinivå og mindre sult, men foreløpig ikke den jeg selvfølgelig ønsker aller mest, nemlig vektnedgang.
Må vel prøve å redusere ytterligere på karbo, og være flinkere til å telle kh (bruker diett.no innimellom). Har tidligere sverget til lavkalori, men ettersom jeg blir sååå sulten og lei på det, tenkte jeg at lavkarbo kanskje kunne være en bedre løsning. Noe det er, om jeg nå bare begynner å gå ned i vekt. Har ca 10 kg som skal av.

poitre sa for siden:

Stemmer ganske godt dette med tallene jeg selv fikk etter å ha lagt det inn på diett.no. Har nok ligget på ca. 15 g per måltid (3 om dagen) hittil. Om jeg bare reduserer med 5 g per måltid i første omgang, kan jeg jo se om det gir effekt. ;)

nellie sa for siden:

Man må ikke være i ketose for å få mye utbytte av dette kostholdet. Hvis du er fornøyd hittill, hvorfor skal du endre på noe?

nellie sa for siden:

Åja, den berømte vetknedgangen:p Det KAN jo hende det hjelper å kutte litt da=)

poitre sa for siden:

Ja, hadde jo vært greit å få med seg den også;) Kommer til å være superstreng i en uke nå, og se om det fører med seg noe nedgang på vekta...håper det!!

(nå har jeg laget meg ticker også, skal tenke på den når jeg står der foran fedonbrødboksen og fyser) :o

Bestemamma sa for siden:

Jeg har aldri målbare ketoner i urinen utpå dagen...bare om kvelden målt to timer etter mat...... og om morgenen som følge av nattlig faste.....:p

Ta det ikke så tungt med den ketosen...kroppen trenger tid til å omstille seg....spis som du gjør...det ser helt fint ut.....:D

Har du ikke begynt å gå ned om to måneder, eller får reduserte målinger på målebåndet....kan du begynne å se på om du ikke bør kutte brødet....:rolleyes:

poitre sa for siden:

Takk skal du ha Bestemamma, håper virkelig jeg ser noe nedgang neste uke...:)

Carisma sa for siden:

De aller fleste vil være i ketose etter en lang natts søvn, selv om de spiser høykarbo også.

Bestemamma sa for siden:

Ja, det var det jeg mente, takk for presiseringen...:D

bente82 sa for siden:

Jeg har også kommet ut av ketose selv om jeg var i ketose igjen i går etter utskeielser i helgen. Har gått ned snart 20 kg men med alt som skjer før jul ser jeg desverre at det blir mer utskeielser enn planlagt. Gleder meg til januar og ingen utskeielser.

poitre sa for siden:

Akkurat det som skjedde her i gården også. Men regner med det er normalt at kroppen "surrer" litt etter å pluselig få masse karbo den ikke er vant med lenger. (i mitt tilfelle både potet, brød og en goood del alkohol...:o)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.