Hvor mye bær/frukt spiser dere om dagen?
Kjenner at jeg savner frukt en del. Har ikke spist annet enn en klementin og en håndfull druer siden jeg startet på lavkarbo i april. Men har spist litt bær (mest bringebær).
Ødelegger man om man spiser et eple i ny og ne, og har sure epler mindre karber enn søte epler?
Om ikkje akkurat eple, så saknar også eg å ete litt frukt, som t.d melon, og bær. Tenkjer at dette kan vere ok sånn av og til? Det spørs vel kor streng ein skal vere på kbh. Eg har laga is av fløyte og bringebær nokre gongar, søta med stevia, veldig godt, men bør kanskje ikkje etast for ofte?
Hvor streng du må være spørs litt på hvor raskt og hvor bra kroppen din responderer på x-antall karbs når du har vent den av med store doser.
Personlig tror jeg ofte dette kan være litt sånn "tro mot metode" tenkning mer enn at det er ødeleggende.
Dvs. jeg ville spist både eple og melon en og annen gangen uten å ha dårlig samvittighet for akkurat det. Helt ærlig så har jueg liten tro på at om du snubler over et eple en dag og spiser det opp, så skal det gi deg den helt store skjelven.... ;)
Men "an apple a day keeps the doctor away" vil kanskje være å overdrive, men prøv det da vel, du ser raskt om det fungerer. Lavkarbo betyr jo ikke å unngå ABSOLUTT ALT som er godt, men ha et begrenset inntak av karbs over tid. Man skal jo leve med dette resten av livet også.
Det finnes mange som eter et eple om dagen og lever lavkarbo UTEN å ha problemer med akkurat det da. Selv ser jeg frem til å spise en melon eller to til sommeren i Florida og jeg lever etter lavkarboprinsipper. Slanket bort 10,5kg og har et generelt veldig aktivt treningsliv.
Jeg spiser mye bær. Hver dag spiser jeg bringebær, jordbær, bjørnebær eller blåbær. Da stort sett sammen med krem. Som en snacks utpå kvelden, har gjerne hakkede valnøtter eller mandler i.
Noen gangerspiser jeg raspet eple på havregrøten min.
For meg funker det :)
Du må nesten bare prøve deg frem.
I ukedagene blir det som regel en banan og ett eple om dagen. I tillegg tar jeg i blant en skål yoghurt naturell med litt blåbær og en teskje Splenda. I helgene blir det som regel mindre frukt. Utover dette er jeg veldig forsktig med karbohydratene, så jeg ligger vel på 50-70 i ukene og 20-30 i helgene. Fungerer for meg, har tatt av i snitt 750 gram pr uke siden august...
Eg spiser ett eple, eller en klementin, om dagen (nesten kvar dag). Puttar det gjerne oppi litt creme fraiche sammen med litt nøtter :)
Bær brukar eg også litt av, no om vinteren går det i frosne bær som eg lagar syltetøy av (søta med tagatesse).
Om sommaren er eg ikkje redd for å kose meg med jordbær, blåbær og bringebær, enten sjølplukka eller kjøpt.
Litt kos må eg ha innimellom, for det er tross alt ett kosthold eg skal leve med resten av livet - og for meg er det ikkje naturlig å kutte alt 'søtt'.
Men eg er mest glad i den gode lavkarbomaten :ja:
Sånn tenker jeg også. Dette skal for meg være en livsstil, ikke en kur. Da må jeg ogdå kunne leve med det.
Jeg kan leve uten søtsaker, kaker og industriprodusert mat. Men å leve helt uten bær og frukt er for meg urealistisk. Kanskje jeg ikke går så fort ned i vekt som jeg hadde gjort uten, men som sagt så skal det være en livsstil og ikke en diett, og da kan det ikke være for ekstremt. Det langsiktige er for meg det viktigste.
Hva med fruktsalat? Hvor ille er det f.eks. å spise en fruktsalat bestående av et eple, en appelsin, en banan, en-to kiwi og druer med vaniljekesam fordelt på f.eks. en helg eller kanskje alt på en gang? Er det veldig dumt og jeg kunne likegodt stappet i meg samme mengde smågodt?
Med egenkomponert som kostholdsfilosofi er det umulig og si om fruktsalat går innenfor ditt inntak av kh i løpet av en dag :)
JEG ville heller blandet forskjellige bær, litt frukt av og til om du har høyere toleranse for frukt er strengt tatt ikke noe problem, men det er jo avhengig av om du skal ned mye i vekt, HAR du vektnedgang eller ikke, er du utålmodig, og blir du lett "hekta" på søtt...
Hehe, ja, sant det. Beklager det.. Spiser lavkarbo hovedsakelig for det fantastisk herlig stabile blodsukkeret og for å slippe å bli et desperat matvrak med konstant sult. Får vel prøve meg frem med frukten. Er vel uansett ikke det verste man kan skeie ut med.
Hva heter den siden man kan sjekke karbohydrater i matvarer igjen?
Ja det er mindre karber i surt eple enn søtt (dessverre:)).
Jeg spiser bær en sjelden gang. Druer og bana er ikke så lurt, veldig mye sukker i.Grapefrukt og rabarbra har minst, bringebær og jordbær har også lite. Blåbær også, tror jeg. Tror det er sunt å få i seg litt bær, tror de er mer tettpakket med de små viktige næringsstoffene enn frukt. Jeg synes frø og nøtter pluss bær er viktig i tillegg til grønnsaker på lavkarbo man skal leve med resten av livet, for å få i seg alle de sunne stoffene vi trenger. Jeg tåler ikke frukt, får vondt i magen.
Jeg spiser litt frukt/bær hver dag, men aldri alene.
Spiser jeg litt frukt alene, stiger blodsukkeret mitt utover kvelden, men spiser jeg samme mengde frukt/bær sammen med fett, så skjer det av en eller annen grunn ingen stigning av betydning.
De senere ukene har jeg laget smoothie som nattmat. Jeg bruker litt forskjellig av frukt/bær, egg, fløte og biola. Mine 2 dl med smoothie sklir rett ned, fyller magen og blodsukkeret er stabilt.
Jeg syns ikke det blir det samme å stappe i seg en neve smågodt... Ja, i en fase der man skal leve lavkarbo så bør man tenke litt på mengden frukt man inntar (og det du skisserer her syns jeg er litt mye om det bare er til én person!), men en sjelden gang iblant så tror jeg ikke det gjør noe. Husk at det er det som gjøres i det lange løp som betyr noe, ikke hva du gjør en helg. Og en neve smågodt kan kanskje ha samme mengde kh, men det finnes ingenting naturlig eller næringsrikt i smågodt slik det er i frukt og bær;)
Absolutt helt enig i at det er for mye til en person, men jeg er bare en.. Og liker ikke å kaste mat. Får satse på en gang i blant, og hvis jeg skulle angre (sannsynligvis ikke, men..), så får jeg heller tenke at jeg sikkert har fått i meg en del næringsrike vitaminer med på kjøpet :)
nei det gjør dem ikke. for dem heter ikke blodappelsiner lenger, det var aaaaltfor voldelig og ekkelt. røde appelsiner heter dem nå.... (gjorde hvertfall det her i byen ifjor.. fikk en del kommentarer rundt lunsjbordet på jobben får man si :p)
La inn yoghurtmiksen min på diett.no, og kom ut med ca 23g karbo pr skål:eek:. Like mye som en banan det jo! Så nå er det slutt på yoghurten en stund, vekttapet har også vært mindre enn forventet den tiden jeg har spist yoghurt. Så da velger jeg å tro det er en sammenheng her, selv om jeg også har begyntt å trene i samme periode. Man burde egentlig ikke begynne med mer enn en ny ting om gangen, slik at man kan følge med på virkningene av det..
Jeg skal bort i kveld, på "kosekveld" hos en kollega - og jeg skal ta med meg litt bær og vaniljekesam i en boks just in case hun fyrer opp med en fantastisk dessert :D
Jeg har den siste uken spist 100 g bringebær i smoothie nesten hver dag, og det har ikke hatt noe å si for vekten, jeg går fremdeles nedover. Men så er det jo bare 3 g karber i disse 100 grammene med bringebær da ;)
100 g frosne bringebær
1 ss udo's choice
1 ss cocosa
1 dl kremfløte
1 egg
Smaker som snop :D
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.