< Tilbake til oversikten

Tagatesse (tagatose, isomalt)

Echo sa for siden:

Jeg har sett flere oppskrifter med dette søtningsstoffet og har gått til innkjøp av en kilo Tagatesse. Jeg var veldig spent og prøvde ut en oppskrift på brente mandler. Det ble overraskende bra resultat, karamelliserte fint og greier. Jeg kjente at jeg ble litt skeptisk for dette virker nesten for godt til å være sant. Og det tror jeg nesten at det er... Jeg har sett enkelte steder at det er 0 karbohydrater i det, andre steder står det at det gir lav blodsukkerstigning og andre steder finner jeg at folk med diabetes kan reagere på det.
På pakken min står det faktisk at det er 2 karbohydrater pr 2,5 gram. Karbohydratene er oppgitt til 79,8 pr 100 gram, hvorav 39,9 er tagatose og resten er antagelig isomalt (39,9). Glykemisk indeks er oppgitt å være 7,5. Dette henger ikke helt sammen for meg? Syns den informasjonen jeg finner om tagatose og isomalt er litt ullen og greier ikke helt å bestemme meg for hva jeg tror. Et raskt søk på isomalt ga meg masse negativ informasjon. En av tingene jeg fant en del om, var utslett/sår i munnen og det fikk jeg etter å ha smakt på den første mandelen. Er det noen som vet litt mer enn meg og kan forklare meg hvordan man kommer til 0 karbohydrater på dette produktet?

Bestemamma sa for siden:

Nei, det har ikke 0 karbohydrater...det har ca 80 karbohydrater...hvorav ca 40 er reelle karbohydrater mens 40 er sukkeralkoholer og 20 er fiber....

Echo sa for siden:

Så da trekker man bare fra 20% som er fiber da? Fatter ikke hvordan man kan skrive at det hele utgjør 0 i reelle karbohydrater da. Har skjønt/lest at noen av karbohydratene ikke blir opptatt i tarmen. Mener det var noe med inulin? Ser på disse produktene som blir lagd med stoffet, de har jo også lite karbohydrater oppgitt.

shailene sa for siden:

Hva er hva da? Isomalt som er de reelle karbohydratene? Får man isåfall kjøpt tagatose som ikke er tilsatt isomalt eller noe annet rart?

Bestemamma sa for siden:

Nei, de reelle karbohydratene er ca 40 og de er fra melkesukkeret som tagatosen er laget av ...Sukkeralkoholene(isomalt og pittelitt sukralose) er ca 40 og inulinen er 20 (kalles her fiber) Når jeg sier reelle karbohydrater mener jeg de karbohydratene som vi kan legge på oss av......Altså de karbohydratene som kroppen tar opp uten problemer....
Tror ikke en får kjøpt tagatose uten isomalt....

På min pakke Tagatesse står det på en påklistret lapp på norsk i tillegg til andre språk:
Ingredienser: Tagatose (39,9 %), isomalt, kostfiber (inulin og oligosakkarider), sukralose (0,02 %).

På utenlandsk står det:
Energie............ ... ....175 kcal
Protein.................. ....0,0g
Karbohydrat...............79,8g
Av dette Tagatose......39,9g
Av dette Polyoler........39,9g
Fett...........................0,0g
fibras alementarias.......20,1g
Natrium.......................0,0g

Opplysningene er oppdelt, så en må lese over hele pakken. I tillegg er mye av skriften hvit mot sølvfarget bakgrunn og derfor vanskelig å lese....

Kitsu sa for siden:

Er svært usikker på om de 40g kh fra tagatosen skal alle regnes med, siden ren tagatose skal ha 2 i GI og svært liten påvirkning på blodsukker. Det er jo ikke laktose, men isomerisert galaktose, og gir 1.5kcal per gram, ikke 4 som sukker.

Tagatessen har høyere GI, men tror kanskje det er isomalten som drar opp.

Bik sa for siden:

Sukrin har jo også karbohydrater, men det påvirker ikke blodsukkeret. Blir jo det samme med tagatesse?
Jeg har brukt tagatesse en god stund nå, og det påvirker ikke vekta eller ketosen. Har heller ikke merket noe til sår eller utslett.

Mariann S sa for siden:

Har brukt tagatesse ei stund, og har ikkje merka noke negativt med den.
Har ikkje fått sår i munnen og ikkje oppblåst mage.
Om eg spiser noke med sukker i, merkar eg veldig godt blodsukkerstigning
og ubehag. Har ikkje merka noke sånt når eg har søta kake med tagatesse.

Aline sa for siden:

Også er tagatesse visstnok dobbelt så søtt som sukker, så om du skal erstatte sukker i en oppskrift vil du få en fjerdedel av de opprinnelige karbene. Men i form av lav gi.

ninaPCOliv sa for siden:

I følge min diætist så har Tagatesse en GI på 3. Og påvirker ikke blodsukkeret særlig meget. JEg har fået ok for det. Men det kan desværre ikke købes i Danmark endnu.

Skal lige høre jer eksperter om Tagatose og isomalt er det samme???

Kitsu sa for siden:

Er ikke nei. Virker som om isomalten er brukt som fyllmasse i tagatessen.

tess81 sa for siden:

hmmm, intressangt, men det er jo bare å følge med å se hva som skjer med enn.....mi reagerer jo alle forskjellige på ting...så da er det bare å teste om man stopper opp vektnedgang, får sår osv og om man gjør det så er det jo bare å lavær å spise det og om man ikke merker noe så er det bare å bruke det...uannsett så er det jo ikke noe man skal bruke ofte, tenker jeg da...og ikke mye av heller...:rolleyes:

Echo sa for siden:

Jeg syns i hvertfall at det er litt vanskelig å forstå seg på den tagatessen. Det hadde vært helt supert dersom jeg kan bruke den, kanskje jeg ikke får blemmer i munn dersom jeg bruker den i noe annet enn de mandlene.

Jeg har i hvertfall en kilo tagatesse som jeg får prøve å eksperimentere med, men jeg syns jeg merker at jeg får større søtsug etter å ha spist noen av de brente mandlene. Det merker jeg ingen ting til med f.eks sukrin.

Skal bli spennende å høre hva slags erfaringer flere har.:)

aslaug sa for siden:

hvor har de det og hva koster det?:D

arnakristin sa for siden:

Hei,
Jeg har akkurat kjøpt 500 g Tagatesse (importør: funksjonellmat.no) hos min lokale Spar butikk og den kosten i overkant av 80 kroner.

Bik sa for siden:

De her den også hos allergimat.no

Mariann S sa for siden:

Eg betalar 75 kr på min lokale helsekost.

Kvakk sa for siden:

Hvordan er det med diabetes og Tagatesse?

Er det risiko for dia2?

Gir det utslag på blodsukker for dia1?

nysgjerrig

sylwester sa for siden:

Slik jeg ser det er det lite vits i å bruke Tagatesse som eneste søtning. Som mye annet strøsukker er det bulket for å få et visst volum slik at 1ss av dette tilsvarer 2ss sukker. Hverken isomalt eller tagatose er søtere enn sukker så Tagatesse er i realiteten Splenda med annen bulking enn maltodextrin.

Hadde jeg kjøpt dette ville jeg brukt det til å ha på Creme Bruleen og brukt andre søtningsmiddel til alt annet siden det alltid innebærer (mye) karberi søtningsmiddel som er bulket.

Inulin er heller ikke fiber for alle. Dvs. enkelte klarer faktisk å fortære det og for de så burde det stått under karbohydrater istedenfor fiber. Jeg tror det er omvendt proposjonalt med hvor stor trompet du blir av det.

Yrla sa for siden:

Jeg tror de har regnet det ned så mye de kan for å gjøre produktet mest mulig salgbart. Jeg tror jeg spurte de om det en gang og de bekreftet det jeg sier.

Det som forvirrer meg er hvorfor det oppgis kalorier på noe som ikke kroppen opptar.

isomalts påvirkning:inchem.org/documents/jecfa/jecmono/v20je14.htm

Yrla sa for siden:

Nei, det er trygt.

VSB sa for siden:

Jeg bruker tagatesse der jeg trenger karamellisering eller seighet, det gir ikke sukrin.

Paris sa for siden:

Hvordan er det igrunn med dette no? Kan vi bruke tagatesse feks å bake med?

streber sa for siden:

Paris,-JEG synes tagatesse er genialt å bake med , hverken jeg eller gjester har hatt noen problemer med dette. Jeg blander det gjerne med sukrinmelis som har 0 karber. Og om du kan bruke det eller ikke bestemmer du jo selv;)

Lavkarboforlivet sa for siden:

Tagatesse er.for MEG helt greit å bruke, og der er faktisk min favoritt i baking! Har ingen problemer med verken sår, økt søtsug eller lignende. Så jeg er veldig fan av det, men å spørre andre om hvordan dette påvirker kroppen er egentlig nytteløst. Her er vi forskjellige, og man må nesten finne det ut selv. Men i utgangspunktet har tagatesse veldig lav GI :)

Paris sa for siden:

Hehe. Ja det skjønner en. Men eg tenkte bare siden det er 40 karber så er jo det mye mer enn jeg tillater meg fra andre tilg. Blir ikke helt klok på dette tagatesse!

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.