< Tilbake til oversikten

Ovnsstekt ribberull med bilde

Kanutten sa for siden:

• tynnribbe

• urter og ev svisker

• bomullstråd

• Skjær først ruter i svoren. Ikke skrå ruter, da blir den vanskeligere å skjære opp.

• Snu deretter ribba oppned og skjær et lag av hele ribba nesten helt av.

• Løft opp denne flapen og ha urter og ev svisker på ribba. Legg ned flappen og ny runde med urter og ev svisker.

• Lag en pølselignende sak med svoren vendt ut.

• Surr bomullstråd rundt ribba slik at rullen holder sammen.

Stekes til den er ferdig. :p

Jeg stekte min i 150 grader i ca 2 timer. Grill på slutten for sprø svor.

Dette ble knallgodt!!! :sikle:

Serveres med bernaisesaus, salat og fløtegratinert sellerirot. På det siste bildet ser det veldig gult ut, men det er det altså ikke. :p

Dietta sa for siden:

Ååååååååååååååå :sikle::hungry::sikle:

LineJM sa for siden:

Det både så og hørtes godt ut. Takk for oppskrift. :)

Echo sa for siden:

Det så utrolig deilig ut! Når du skriver med svoren vendende ut, så blir det rullet litt inni også, ikke sant? Eller skal jeg skjære den helt av og så bruke den til å pakke inn hele rullen også, som et slags trekk?
Hvilke urter brukte du? De er ferske eller?

Dette må prøves. Gleder meg:D

Kanutten sa for siden:

Det ble ikke rullet noe svor inni. Kjøttlaget under svoren ble delt opp i to lag, men fremdeles hengslet på en side. Eventuelt kan du lage to "dører" mot hverandre hvor kjøttlaget blir hengslet på to sider. Æhhh, den var vanskelig å forklare.

Jeg hadde frisk estragon og hvitløk oppi min. Eldstepoden sa at det var den beste middagen han noensinne hadde spist. :p

Echo sa for siden:

Takk, jeg tror jeg forstår hvordan jeg skal få det til. Planlegger en svensketur nå så da skal jeg få tak i en ribbe og forhåpentligvis litt estragon.

Kanutten sa for siden:

Jeg har fått beskjed om å lage stekt ribberull igjen i løpet av uken. Da skal jeg fylle den med stekt sopp og bacon. Servert med soppsaus tilsatt rømme.

En annen gang skal jeg kutte av hele det nedre kjøttlaget, kutte det i terninger, surre det litt på stekepanna sammen med egg(!) og purre for så å legge fyllet tilbake.

Det er bare fantasien som setter grenser.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.