< Tilbake til oversikten

Hvilket smør skal man velge?

Petra71 sa for siden:

Hvilket alternativ velger dere når det er umulig å få tak i vanlig meierismør?
Utsolgt over alt her, og jeg har ikke peiling på hva jeg bør kjøpe :eek:

TrillTrall sa for siden:

Vi bruker ikke annet enn en eller annen form for meierismør (setersmør, rørossmør - whatever) eller bremykt. Til steking kan du bruke matolje så lenge. Er det helt tomt for alle typer smør?

Det var det forresten på Rema her, damen så på Lille Gubben med store øyne og sa:"Det er helt tomt for alt! Selv det kjempedyre røros-smøret er utsolgt!" :)

Yonah sa for siden:

Har de fløte da? Om de har det, så er det gjort p¨å minutter å lage eget smør. Har de ikke fløte, så har de kanskje rømme, det funker like bra.

Jeg vet ikke om alle merkene på smør, men husk at smør er smør og er laget av fløte eller rømme og ikke noe annet.

Til steking kan du bruke delfiafett eller den mere fine cocosaen. Kaldpressede oljer går også bra.

Yrla sa for siden:

Om du liker klarnet smør finnes det (ghee) i utenlandsk sjapper. Stek i raps eller olivenolje hvis du ikke vil ha ghee.

Charlott sa for siden:

Jeg er klin gæern og steker i margarin ;)

Petra71 sa for siden:

Du e nå tullatt ja hehe :eek: :D

Charlott sa for siden:

Hehe, sprett sprø!
Men, folk har overlevd margarinen i årevis, dette er bare for en (forhåpentligvis!) kortkort periode, og da gidder jeg rett og slett ikke å styre så mye med det ;)

Bruker heller litt mindre og venter med lengsel på at meierismøret skal stå på sin faste plass i butikkhylla igjen :love:

Petra71 sa for siden:

Jeg har ikke funnet no alternativ egentlig, bor på liten plass med lite utvalg :(
Også jeg som akkurat har tømt kjøleskapet for Melange da :p
kanskje jeg også ender der for en kort periode :eek:

Yonah sa for siden:

De har da vel noe slags olje på butikken? Vår lokale butikk er kjempeliten, men de har da et slag kaldpresset olivenolje.. Og delfiafett har de fleste butikker, også vår lille lokale. Man trenger jo ikke gå på melange bare fordi butikken har dårlig utvalg. Defliafett er et godt valg fordi det er nøytralt med tanke på omega 3 og omega 6.

Yrla sa for siden:

Det er vel margariner som er sunnere enn andre og? Den derre hjertegod eller hva det var, kanskje ikke så verst? Jeg står over selv, altså, bruker hvetekimolje mens jeg venter og steker i rapsolje eller ghee.

Yonah sa for siden:

Fortsatt fremstilt på samme måte som vanlig margarin, den er bare tilsatt litt andre ting som liksom skal være hjertegode. Jeg har ikke det minste tro på at vita hjertegod er noe vesentlig mere hjertegod en melange..

nellie sa for siden:

Jeg steker ikke så ille mye nå, men skulle jeg gjort det ville jeg brukt enten ingenting/litt vann eller margarin. Orker ikke bli heeelt hysterisk her heller. Nå om dagen blir veldig mye ovnsbakt, pga denna smørmangelen.

blucher sa for siden:

Jeg har følgende prioriteringsrekkefølge på steking:

• meierismør
  • bremykt flytende
  • bremykt smør
  • rapsolje
  • olivenolje
  • cocosa (har ikke prøvd ennå)

Problemet med smørmangel, er i grunnen mest hva jeg skal ha på frokostomeletten min hvis det blir helt smørtomt her - avhengig og angst

Supera sa for siden:

Smørmangelen har ikke kommet til oss enda som jeg har fått med meg. Jeg har hatt null problemer med å få tak i smør...

Lillemy71 sa for siden:

Hamstre og begynne å selge på nett da :D:D:D Ellers kommer jeg nedover dersom smørmangelen slår ut her også :_punk:

Supera sa for siden:

:lol: Ja, kanskje det. En gang måtte jeg faktisk kjøpe rørossmør fordi de var utsolgt for meierismør, men det var fortsatt smør. Og en gang måtte jeg kjøpe 250 gramspakke fordi de var utsolgt for 500g. Men jeg har alltid fått tak i smør på butikken i bygda mi. :snill:

Peppa Gris sa for siden:

Her går det i melange så lenge. Overlever nok det og.

Yrla sa for siden:

Mamma skal se om hun får tak i noen pakker i Danmark i helgen.Det er visst tollsats, 25 kr pr kg smør. Ikke rart det ikke er importert ennå. Hun fikk også vite at på Spar skal de få inn smør fredag.

Lillemy71 sa for siden:

Folk er gærne, er overbevist at en del av de kjerringene som hamstere på smør kommer til å ha svære lager til langt på nyåret, selv etter julebakst og jul. Man trenger ikke 5 kg smør selv om man skal lage 7 slag, ihvertfall i følge tanta mi som er et bakegeni.

Det er jo helt klart at av ulike gunner er smørproduksjonen mindre i år enn normalt og forbruket har gått opp. Men takket være hysterimeldinger i pressa, hamstrer jo folk også helt hysterisk.

Husker for en god del år tilbake hvor det ble varslet at en streik i transportbransjen tror jeg det var, som kunne bli langvarig og gi bl.a. brødmangel. Folk hamstra jo brød som gærne og fyllte frysere med årsforbruk av brød. Huska jeg kom på butikken og det eneste som var igjen var noen få halvsteikte, frosne brød. Tok to sånne jeg og noen dager var streiken avblåst. Folk sleit jo med frossent brød i lange tider etterpå :D Samme er det med smør, hadde bare folk vært litt nøkterne og ikke hamstret hadde det ikke vært noe problem tror jeg.

Peppa Gris sa for siden:

Jeg blir litt flau av å lese toppoppslag i avisa om smørmangel. Herreminhatt, vi har det bra godt i dette landet.

TrillTrall sa for siden:

Ifølge Lille Gubben inneholder Vita hjertego' palmeolje... Hvor ille er egentlig palmeoljen i seg selv?

Man hugger jo ned regnskog og annen urskog i lange baner for å plante palmer for utvinning av palmeolje og det er jo ikke akkurat miljøvennlig. Nok en grunn til å ligge unna Vita.

Yrla sa for siden:

Palmeolje er så sunn som hvor pent den er behandlet , tenker jeg.

Yrla sa for siden:

Ja, vi har det godt, men det er så underlig at det skal finnes mangel på noe i Norge. Sikkert derfor det står så mye om det. Minner om krig også. Og Tine forventer man skal stille opp med alskens vi vil ha. De er jo så store. Nå blir det mindre osteproduksjon for å lage smør isteden hos Tine, om jeg ikke har nevnt det allerede. Å lage smør klarer vi, ost er verre.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.