spiller vel ingen rolle hva man spiser hvis man holder seg på rett karbonivå? (Tanker hvis man bare tenker vektnedgang og ikke mer dypt) Holder meg på ca 15 pr dag, men er ikke flink nok til å spise grønt men vekten går ned ca 1 kilo pr uke og jeg er i ketose :)
Hører mange snakker om vektoppgang når man spiser litt mer karbo :( . Blir litt skremt av dette..
Ser på ketose som en "slankekur" ikke noe vedvarende over veldig lang tid. Fortsatt planer om lavkarbo. Hadde vært gøy å fått erfaring fra noen som har vært gjennom opptrappingen uten at alle kiloene renner på.
Det spiller en rolle hvor karbene kommer fra mtp bla blodsukkerstigning :)
Om du går tilbake til å spise som du har gjort tidligere, er det også naturlig å gå ut fra at du vil havne på tidligere igjen vekt også :)
Vil tro mange av oss ikke så for seg å spise lavkarbo etter endt "slanking", men så mange av oss trives så godt på dette kostholdet at vi bare fortsetter :D Hvor akkurat du kan/bør/må ligge for å ikke gå opp igjen, vil du vite mer om etterhvert som du blir bedre kjent med kostholdet og vet hvordan din kropp reagerer på ulike ting :)
I teorien skal det ikke ha så mye å si hvor karbene kommer fra, så lenge de er greit fordelt gjennom dagen og "innpakket" i fett og protein som de skal være.. Men mange som opplever vektstopp hvis de spiser for mye melkeprodukter, lavkarbobrød og lavkarbogodis, eller hvor det er du får de karbene dine fra. Ned 1 kilo i uka er jo bra da, men prøv å få i deg litt grønnsaker uansett ;)
Å øke på karbene er ikke farlig så lenge du øker litt og litt (legg på 5-10g daglig per uke, f.eks.), da ser du hvor mye kroppen tåler før vekta går oppover, og sult- og "må ha"-følelsen kommer tilbake.. Å gå rett fra lavkarbo til høykarbo derimot, vil en sannsynligvis gå opp i vekt hvis man ikke passer veldig godt på og har selvdisiplin fra en annen verden. Er nok vel så mange som opplever større nedgang med litt mer karber når en kommer litt ned i vekt, som de som opplever vektoppgang.
Etter jeg økte på karbene fra 20g til ca det dobbelte, har jeg faktisk opplevd større vektnedgang, men vet at jeg hvis jeg øker veldig mye mer kommer vekta til å stoppe opp og den ubehagelige, falske sultfølelsen jeg får av karber kommer tilbake. Derfor er planen å holde meg på dette nivået livet ut, med mer rom for utskeielser når jeg når målvekta :)
Dette stemmer ikke, det har veldig mye å si hvor karbene kommer fra. Noen av de tas veldig lett opp i kroppen, og gir rask blodsukkerstigning. Dette igjen gir insulinutskillelse, som fører til fettlagring.
Andre tas sakte opp i kroppen, gir lav eller ingen blodsukkerstigning og insulinutskillelse, og stimulerer derfor heller ikke fettlagringen.
Når du ønsker å ligge så lavt som 15g karbohydrater pr dag bør de fleste av disse komme fra grønnsaker som vokser over bakken. Og det bør være grønnsaker til hvert måltid.
3-4g karbo vil nok ikke ha så forferdelig stor påvirkning på blodsukkeret uansett, når det spises i kombinasjon med flere hundre kalorier fett og protein.
Går du ned, så virker det for deg :) Men det kan stoppe opp og da må du smøre deg med litt tålmodighet og se hva du kan endre på.
De fleste (?) vil etter endt slanking tåle litt mer karber, men ikke et høykarbokosthold. Og hva du velger å spise som ferdigslanket blir kanskje ikke det samme som meg :)
Jeg blir ekstremt lett fysen på sjokolade og snop, og det tror jeg ikke går over selvom jeg skulle bli slank, så jeg må nok holde meg på den smale sti :)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.