< Tilbake til oversikten

SMS-innlegg i VG i dag

nellie sa for siden:

Så DER fikk vi DEN, rett i fleisen.

Lemen sa for siden:

:lol:

nellie sa for siden:

Det er ikke morsomt at hun er en fortvilet mor altså..:nei: Men ellers var det jo litt festlig..:lol: I feel the hate.

Borealis sa for siden:

Hvorfor tror de at vi eter kilosvis med smør?

Frokost: 200 gram smør & 1 pk bacon.
Lunsj: 300 gram smør og litt persille.
Middag: 3 nakkekoteletter & 1/2 kg smør
Dessert: smør med litt kanel & splenda
Kvelds: Det som måtte være igjen av smør og bacon i kjøleskapet

:eek:

Señora sa for siden:

Tror mer på at det er julebakerne som snapper smøret i butikkene nå. Hørte ei som hadde kjøpt 10 pakker smør til julebaksten siden det var smørmangel ...

nellie sa for siden:

Tror nok også noen lavkarbere hamstrer noe veldig, men det er nok ikke bare oss.
Men man skulle jo tro at når man hørte om at det var smørmangel og man virkelig trengte smør, av medisinske årsaker, så burde man være den første til å hamstre litt.. Hvertfall hvis man SER lavkarbofantaster fylle opp kurven da.

Peppa Gris sa for siden:

Hvilke medisinske årsaker er de snakk om? Kommer ikke på en eneste en som krever smør?

Señora sa for siden:

Jeg lurer også på hvilke medisinske årsaker som krever smør.

Aline sa for siden:

Ja, hm... eneste jeg kan komme på er epilepsi? muligens? Men man trenger jo ikke smør for å spise ketogent...

Når har mangelen for alvor kommet til Bergen.. Jeg tror at baketrenden som har herjet en god stund har endel av skylden. Cupcakes med smørkrem anyone?

nellie sa for siden:

Tviler sterkt på at det er snakk om noe slags form for lavkarbo.:)

Aline sa for siden:

Kan være damen ikke vet at det er lavkarbo? Nei, ikke vet jeg!

Bestemamma sa for siden:

Jeg føler ingen skyld...skulle hamstre, men da var det tomt allerede.....:p

Tror ikke folk vet nok om lavkarbo-kosthold ennå....her trengs mer opplysning;)

Dietta sa for siden:

Nei nå må du gi deg !!!!!
Dette er da minst 1/2 kg for lite :p

Kanutten sa for siden:

:lol:

Den siste halvkiloen med smør har man i gløggen, teen eller kaffen. :ja:

Huldr sa for siden:

Jeg leste at smørforbruket har gått opp med 7% fra i fjor, mens smørproduksjonen er på 70% av det normale. Det tilsier vel ikke at det burde være tomt i butikkene, bare folk kunne la være med den idiotiske og egoistiske hamstringa. Men jeg tror ikke lavkarbofolk er verre til å hamstre enn andre ...

Kanskje noen burde få smør på resept? :D

Kanutten sa for siden:

HVis smørproduksjonen er bare 70% av normalen og forbruket har økt med 7% så sier det seg selv at det blir for lite UTEN at folk hamstrer. For jeg kan ikke tenke meg at det ble kastet 30% smør..

Samtidig er det jo litt nostalgisk! Folk lager julekaker og mange av de gamle oppskriftene krever smør og ikke margarin. Gamle kaketradisjoner med datidens ingredienser lever videre!!

Huldr sa for siden:

Nei, det gjør det nok ikke. Det er jo ikke sånn at 100% av smøret har blitt solgt tidligere, dessuten kan de lagre det noen måneder. Det har hendt meg flere ganger at smøret jeg kjøpte har vært dårlig fordi det har stått for lenge i hyllene (uten å ha gått ut på dato vel å merke). Hvor mye som kastes vet jeg ikke, men det er noen skummelt store matberg som kastes hvert år. Og om normalproduksjonen gjelder årstotal eller hva sto det ikke. Høstproduksjonen er jo som regel lavere enn ellers i året, ikke bare i år. Det hadde vært interessant å vite tallene her :ja:

Men ja, det er litt fint :). Både det at folk begynner å få øynene opp for ekte råvarer, og at vi ser at det faktisk er naturlige svingninger i matvareproduksjon. Greit i vår bortskjemte tid ...

Dolsi sa for siden:

Man kan vel si at lavkarbere spiser smør av medisinske årsaker også. Man skal jo ned i vekt og spiser skikkelig smør pga det er mindre karber i det :D

Yonah sa for siden:

Vi spiser IKKE smør pga færre karber, det er ikke noe særlig mere karber i den oljeblandingen kalt margarin. Men smør et et ubehandlet fettslag og passer bedre for kroppen enn den harde oljeblandingen som er oppvarmet og tilsatt farge mm.
Og smør tilfører ikke mere omega 6 som bidrar til enda større skjevhet på omega 3 og 6.

lucifine sa for siden:

Det har tidligere blitt dumpet store mengder smør i utlandet (Russland, bla). Vi burde ikke oppleve smørmangel nå men det er en del faktorerer som har spillt inn samtidig tror jeg. Vi LK folk blir stadig flere, julebaksttiden, de eldre, færre melkebønder/lav leveringsprosent, undervurdering fra produsent, tidligere (dumping) avtaler som må oppholdes...?

Det er bare så enkelt å sile ut en folkgruppe og gi dem (oss) hele skylden for noe som åpenbart ikke er vår feil.

nellie sa for siden:

Jeg har lagt merke til at eldre oftere har helfete produkter, skikkelig smør osv i handlekurven sin.. Kanskje hun heller burde skrevet:

Carisma sa for siden:

Men hva er egentlig hamstring? Min mor pleier å kjøpe ti-tolv bordpakninger om gangen, for å ha på lager og slippe å huske på når det er tomt.
Selv bruker jeg halvkilos pakningene til vanlig, og to av de er ikke uvanlig å plukke med i butikken (ikke hver gang da, men dere skjønner tegninga). For en GR familie ville jo dette vært hysterisk mye smør. Og når jeg nå da kjøpte fire bordpakninger, som tilsvarer mitt normale forbruk, vil jo mange se på det som hamstring....

nellie sa for siden:

Hamstring er når man hører at det begynner å bli tomt for noe og løper ut og kjøper opp mye mer enn man hadde gjort ellers. Når man VET at det er fler som vil ha, men som ikke kommer til å få bl.a fordi at noen får helt panikk og kjøper opp hele butikken.

Kjersti1982 sa for siden:

Jeg vil ikke ha skylda for det. Har knapt nok brukt to pakker de 7 ukene jeg har drevet med lavkarbo. Mest fordi jeg ikke får tak i det :p Nei skyld heller på de eldre og de flittig julebakst-husmødrene :p

Er ikke det vi driver med også medisinsk? Vi spiser vel også smør fordi det er mer gunstig for kroppen vår og helsa vår enn margarin.

Chamomilla sa for siden:

Jeg sitter og lurer fælt på om den mammaen så at det sto skrevet i panna på de som skulle ha hamstret at de tilhører kategorien lavkarbere. Synes det på oss - på utsiden også? :p Ja - for vi kommer jo i alle størrelser vi også av forskjellige årsaker. Er det en spesiell utstråling, eller er det kanskje noen andre varer innkjøpt samtidig som røper oss? Mangel på kombinasjonen sukker og smør i handlevogna kanskje... Kun smør - ikke sukker - da mååå det være en lavkarber som skal henges ut?

Men jeg kjøpte altså 4 små pakker setersmør i dag fordi det var utsolgt for vanlig meierismør. Det er bare det at jeg som flere andre her inne uansett ville kjøpt den mengden og har gjort det i flere år. Vi bruker en god del smør og jeg fyller stadig på (så sant det er tilgjengelig fremover da) slik at vi har minst et par pakker liggende klar i kjøleskapet til enhver tid.

Carisma sa for siden:

Ja, men det jeg mener er at noen vil jo si at jeg hamstrer når jeg kjøper fire bordpakninger, men for meg er jo det normalt forbruk. Må jeg gå rundt med et skilt som forklarer det liksom? :rolleyes:

Aline sa for siden:

Men nå blir det importert smør :D

Photobscura sa for siden:

Angående medisinske årsaker: Min far har i alle år kun brukt meierismør i stedet for margarin på grunn av astma og betennelser, faktisk. Dette fikk han anbefalt av legen sin for mange år siden, og mener det kjennes på kroppen om han får i seg mye margarin.
Jeg husker fortsatt boksen med smør som sto i skapet som ingen fikk røre. :D
Nå har foreldrene mine lagt om til lavkarbo, så nå er margarinet for lengst ute av huset.

Jeg var i fem butikker i går -ikke noe smør. Var også innom tre innvandrerbutikker, også tomt. Ikke ghee en gang.
Så jeg kjøpte to bokser fløte og lagde mitt eget smør! Haha!

Kula sa for siden:

Hvis man først skal plassere skyld i denne saken, er det greit å ikke rette baker for smed.

Uten importrestriksjoner og en toll på nesten 25 kroner pr kilo, ville dette vært et ikke-problem. En vanlig norsk familie betaler titusenvis av kroner pr år for mye for maten i Norge. Alle som har vært på harrytur over svenskegrensen ser hva maten egentlig burde ha kostet. Norsk landbruk mottar mer enn 10 milliarder kroner i støtte fra det offentlige pr år, i tillegg til at vi har verdens dyreste mat. Vi betaler med andre ord for maten både via skatteseddelen og i butikken.

I tillegg fører altså Norges landbrukspolitikk til at butikkene har tomme smørhyller i uke etter uke...

Yonah sa for siden:

Du får det nesten til å høre ut som om bøndene tjener godt du... De fleste bønder jeg kjenner tjener bare litt mere enn de jeg kjenner som er arbeidsledig og går på dagpenger.. De fleste jobber også 12-16 timers dager( så timesbetalingen er latterlig) og kona/mannen må ha en jobb ved siden av.. Jeg tror det er noen mellom Ola Bonde og butikken som tjener på jobben bøndene sliter for.

Carisma sa for siden:

Det ble vel bare understreket i går da bøndene gikk ut og sa at de hhar mer enn nok melk, men de får ikke lov til å levere den. Noen tjener store penger på å sitte og kontrollere dette. I tillegg har tine alt for mye makt, og at de i tillegg fikk ta over finden er jo hårreisende!

babydoll sa for siden:

Er det bare jeg som reagerer på at smørpakkene har blitt mindre i det siste, men prisen er den samme?

Yonah sa for siden:

Det er ikke helt ukjent at bønder slår ut melk i november og desmeber fordi de har levert kvota og får ikke levere mere, det er altså ikke deres skyld, men firkantete regler . Vet vi har vært og hentet hos folk når jeg var yngre og separatoren til naboen gikk rundt til alle naboene så folk fikk separert melk og fløte..

At mat er dyrt i Norge sammenlignet med andre land, sammenfaller vel ganske logisk med at nordmenn tjener mer enn f.eks. svensker.
Med det sagt så koster smøret omtrent akkurat det samme i Sverige. I hvert fall gjorde det dét da jeg var i Charlottenberg for noen uker siden.

Carisma sa for siden:

ja, det var nettopp det jeg mente. Noen et eller annet annet sted tjener på å lage mest mulig firkantede regler.

smgj sa for siden:

... og det at staten har tillatt dannelsen av et stort monopol... :(

Jeg har ikke noe imot å betale for et godt utvalg av god mat, men vi har faktisk et skikkelig labert utvalg av meieriprodukter som følge av dette. Det var f.eks nesten bare gul smakløs ost å få før det ble åpnet for mer osteimport (og KONKURRANSE!). For Tine lønner det seg jo å ha få, store produksjonslinjer, og det kan de ha når det ikke er mulig å konkurrere med dem uansett... For ikke å snakke om samarbeidet mellom matgrossistene og storprodusentene.... (Har en mann med en fot i bransjen... og det er ikke mye "valg" for butikkene innefor en kjede, altså.)

Hadde ønsket flere meierier og flere produkter på markedet. Tror det hadde kommet bøndene til gode også. Og nei, de er ikke de som tjener på dette...

Tirililltove sa for siden:

Det er jo faktisk TINE sitt ansvar dette .

Det virker som lavkarbo har skylda for alt galt i verden nå. :(

Lurer på hvem som får skylda når det er for lite ribbe til jul, skjer jo årlig det skremselsteknikk også.

Det er allerede skrevet og vært i tv om lite pinnekjøtt, pga regn og dårlig for?

Nei la julehysteriet være og spar ribba til oss lavkarbere, det er nemlig bra for helsa vår!!!!!! Og ikke stjel smøret "vårt" til Kaker fy dere på høykarbo!!!!

Kula sa for siden:

Nja... Prisen for en vare gjenspeiler så mye mer enn lønnsnivået i det enkelte land. Hvis importert biff selges i Sverige tar den svenske forhandleren ca halvparten av prisen den norske forhandleren tar. I den kalkylen ligger mye mer enn lønnskostnader til vedkommende som sitter i kassa. Butikkens husleie og strømkostnader er f.eks. høyere sentralt i Stockholm enn selv på Grünerløkka.

Forøvrig er den svenske "offisielle" prisen på smør SEK 50,- pr kg. Tilsvarende norsk er vel ca 60 NOK. Ca 25% lavere pris m.a.o.

Bare for ordens skyld; jeg har ingenting i mot bønder. De fleste er hardtarbeidende ærlige mennesker. Det er norsk landbrukspolitikk jeg mener har vesentlige mangler.

Beatrixie sa for siden:

Pakkene med meierismør er vel de samme som de alltid har vært, 250 og 500 gr?

Forresten følte jeg meg veldig slem da jeg tok de 3 siste bordpakningene med meierismør på kiwi igår,muhahaha

Sanney sa for siden:

min kiwi fikk smør idag. bordpakninger, but still :D jeg hadde egentlig ikke tenkt å gå innom butikken på vei hjem, men det stod en tine-lastebil utenfor... (ps, jeg kjøpte bare to, mange igjen ennå :p)

Aline sa for siden:

Smørmangel kommentar i ba.no :nei: farlig å la folk tenke selv :rolleyes:

Carisma sa for siden:

Nope, bordpakningene var 300g før, nå er de 250g. Samme pris som før....

Ja, det var et reflektert og velformulert innlegg som jeg absolutt ville tatt på alvor. :rolleyes:

Aline sa for siden:

Likte spesielt godt "lavkarbohysteri fra myndighetene" :lol:

Opheliia sa for siden:

Vi måtte kjøpe margarin i dag.......

Tror jeg må besøke de nærmeste matbutikkene i morgen for å hamstre smør:p

Kjersti1982 sa for siden:

Måtte røske med meg 5 bordpakninger med meierismør i stad. Når jeg først falt over det liksom. Da har jeg til over jul i allefall :D

Huldr sa for siden:

Det du kan gjøre er jo å ikke kjøpe så mye smør om gangen som du ville gjort om det var fulle hyller. Det er lov å tenke litt på andre også :)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.