Hei, har nå gått på lavkarbo siden januar men spist hva jeg vil i helgene. Har gått ned 20 kg.
Ønsker og gå ned 5 kg til og ser nå at dette er ikke så lett...veier meg hver fredag morgen og denne fredagen var jeg sikker på at jeg hadde gått ned opp til 1 til 2 kg for siste uke blant annet fordi jeg har trent enda mer intensivt samt at jeg se på ansiktet mitt at jeg nå begynner og bli mer markert. Stor var overaskelsen når jeg så jeg hadde gått opp 1.2 kg....senere på dagen kommenterer en kompis at han ser jeg har gått ned enda mer og kommeterer også at lårene mine begynner og få muskler (glad i trange bukser :) )
Så det jeg lurer på er om jeg går ned men øker i vekt pga at jeg begynner og få bra med muskler på lår og legger....jeg ser jo selv av overkroppen og ansiktet er blitt smalere...bør jeg kaste vekta nå eller? forvirrende..noen med samme opplevelse ?
(jeg skal ikke slutte med lavkarbo. Skal spise sånn resten av livet nå)
Vannmengden i kroppen varierer og gir utslag på vekta. Ja muskler veier mer enn fett. Jeg bruker å kjenne etter med fingerne i underhuden hvor mye fett jeg har,jeg. Klyper i fettet. Men tall, det er noe med de som fasinerer, ikke sant?;)Ville ikke kasta vekta men brukt den med tanken om musklenes vekt og vannets variasjon i bakhodet.Ved hardtrening er det noen som binder mye vann etterpå. Kanskje det har med betennelsestilstand å gjøre? Vet ikke.
Muskler vil gi deg vektøkning uten at du ser feitere ut. Så jepp, erstatter du fett med muskler så kan du gå opp i vekt, men det betyr jo ikke at du ser feit ut. De aller fleste som trener jevnlig vil jo etterhvert finne idealvekten sin, men etterhvert som muskelmassen øker vil vekten vise en pil oppover. Men det betyr jo ikke at du er blitt tjukk :)
Flere ganger jeg har blitt veldig overrasket når jeg leser vekta på skikkelig veltrente folk, for de ser jo så utrolig mye slankere ut enn vekta skulle tilsi :eek:
Men å bygge muskler tar tid da. Du kan ikke forvente stor nok muskelvekst på 1 uke, til at det vil gjøre noe utslag på vekta, her er det snakk om måneder med trening. Hard trening gjør at musklene hovner opp og blir fulle av vann, som gjør at de ser mye mer markerte ut og veier mer. Puss at plutselig opptrapping av treninga stresser kroppen, som gjør at den lagrer enda mer vann pga. stresshormonene. Så det er nok disse to faktorene som har gjort at vekta di har gått litt opp, men du kan glede deg til vannet plutselig slipper og du får se resultatet av treninga på vekta også :)
Jeg mener alt som øker kortisol, adrenalin og aldosteron produksjon. Så vil tro psykisk stress også kan ha noe samme effekt. Er nok vannet i musklene som kommer direkte pga. belastning som gjør mest utslag på vekta da.
Alt som stimulerer binyrene til overproduksjon, enten i form av psykisk eller fysisk stress eller ytre påvirkninger som gjør at binyrene jobber på høygir, gjør at kroppen binder vann.
Vekttrening samler vann i muskler, men det er jo en ønsket effekt på mange måter....anabole steroider har også samme effekt...
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.