Fylt paprika kan serveres som et tilbehør, men også som et et måltid i seg selv. Et godt et også! :)
Til 4 fylte paprika: Kjøttdeig 4 paprika 1 løk 1 chili 1 fedd hvitløk 1 ss tomatpurè 2 ss seterrømme/ tyrkisk yoghurt/ creme fraiche
Ost
Salt, pepper og eventuelt annet krydder - jeg brukte basilikum og koriander
Det var bra du spurte, for nå oppdaget jeg at selveste fremgangsmåten ikke var blitt med. Den er nå oppdatert på bloggen, og er som følger:
Start med å rense paprikaen og sett disse i en ildfast form. Stek kjøttdeigen, og ha deretter i parika, løk, chili, hvitløk, og tomatpurè. Stek til løken blir blank. Bland inn seterrømmen og smak til med krydder. Fyll paprikaen med blandingen, og topp med ost.
Er dette en god rett for noen som prøver å venne seg til paprika-smaken? Jeg "liker" i utgangspunktet ikke paprika, mye fordi ingen andre i familien spiste det da jeg var liten, så da ble jeg aldri vant med smaken. Prøver å gjøre noe med det nå; putter endel småbiter av paprika i salaten min når jeg spiser det, men er fortsatt ikke helt paprika-venn. Ovnsbakte grønnsaker er ofte smaksmessig overlegne i forhold til å spise de samme grønnsakene råe, så jeg bør vel bare prøve ;p Men er det noe særlig forskjell i smaken på ovnsbakt vs rå paprika?
Stekt paprika blir mye mildere i smaken enn fersk, og med fyll blir det litt som å gjemme de i salaten slik du forsøker nå :) Du kan jo også for eksempel forsøke de søte paprikanene, de lange.. Har en oppskrift her, så kan du se hvilken jeg mener :)
jeg må være rar jeg da, kan ikke fordra stekt paprika, den må være rå :p prøvd fyllt paprika et par ganger, men ender opp med å bare spise fyllet og ønske jeg ikke stekte paprikaen...
Steketid? Det morsomme med paprika er jo at man kan fylle med alle mulige ting. Fikk lyst til å teste med en grønn en, med løk, cottage cheese, urter, champignong og kyllingpålegg,jeg.
Start med å rense paprikaen og sett disse i en ildfast form. Stek kjøttdeigen, og ha deretter i parika, løk, chili, hvitløk, og tomatpurè. Stek til løken blir blank. Bland inn seterrømmen og smak til med krydder. Fyll paprikaen med blandingen, og topp med ost.
Sett i ovnen på 200 grader i cirka 20 - 30 minutter :eek:
Er det ikke fint å ha noen som minner deg på at sånne gode ting fins? Det er noen favoritter som går i glemmeboka noen ganger, men da er det jo ekstra stas når man kommer på det igjen :D
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.