< Tilbake til oversikten

Ketolyse - hvor mye fett?

jojomesteren sa for siden:

Beklager at jeg stiller dette spørmålet som det sikkert finnes svar på her inne - men jeg har lett en stund uten å finne det helt konkret.:o

Hvor stor andel av energien bør komme fra fett når man spiser etter ketolysekuren? (Står bare at det skal være mye...:confused:) Jeg ligger på mellom 60 og 70%, og syns det er kvalmende mye. Er på inntil 15 kh om dagen.

Noen som kan hjelpe, gjerne med kildehenvisning?;)

Gerd sa for siden:

har du sjekket ketolyseboka. Vet det står der.
I uganspunktet trenger man ikke tenke på annet enn karber når man spiser etter ketolysekurens prinsipper. Man skal spise seg mett og spise når man er sulten. Blir man fort sulten igjen etter et måltid, så kan det indikere på for lite fett :ja:
I overgangen er det normalt å kjenne seg sulten.

Kitt sa for siden:

Det sies at den perfekte fordelingen er 75% fett, 20% protein og 5% karbohydrater!

Og det står maaaaaaaange steder her inne, men tror vel egentlig ikke vi har blitt enige om hvor det kom fra i utgangspunktet! Tror nemlig ikke det står så klart i boka! (Lånt bort, så får ikke sjekket)

sylwester sa for siden:

Når jeg beggynte med lavkarbo surra jeg mye med %-andeler i forhold til gramvekt og energi. Siden fett har mere energi/gram så skal man ikke spise 75g fett for 25g annet. Ganske mye mindre faktisk.

Spiser du 44g fett (4ss olje) og 26g protein (120g rå kyllingfilet) sammen med 7g karbohydrater (250g+ med salat 50% grønn salat og resten tomat, paprika, ...) så er det i gramvekt 57% fett i gram, men 75% fett i kalorier,, ( 449/(449+(26+7)*4) = 0,75 == 75% fett i forhold til protein/karber :)

Hvis man skulle forstått 75% som forhold i gramvekt ville jo jeg måtte ha 9ss olivenolje i salaten istedenfor 4ss. Tror ikke salaten ville klart å akkumulere så mye olje :eek:

jojomesteren sa for siden:

Sylvwester, ja! Åpenbart at det er forskjell på gram om energi! 1 g fett gir 9 kcal, 1 g karbohydrat eller protein gir 4 kcal. Så det er mer enn dobbelt så mye energi i fett per vektenhet - viktig forskjell det..:o

Men jeg legger inn maten i diett.no, gidder ikke å regne ut alt selv:p, så da tror jeg det blir riktig. Har lest ganske nøye i boka til Torkil Andersen, finner ikke en anbefaling der :confused:.

Hmm. Gerd: Det er nok riktig at jeg er mer sulten enn det beskrives at man skal bli, men har tenk at det er overgangsfasen. Hvor lenge varer den mon tro:confused:?

Hvis jeg skal få 75% av energien fra fett, Kitt, så kommer jeg til å være vanvittig kvalm! Klarer dere virkelig det:eek:?

Men jeg bør kanskje prøve å øke litt? 63 % de siste dagene....

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.