< Tilbake til oversikten

Nøttetopper (med tagatose)

Gerd sa for siden:

Nøttetopper
(totalt 32 karber i hele røra, jeg lagde 50 små topper)

200g malte hasselnøtter
50g tagatose (søtningsmiddel kjøpt på funksjonellmat.no )
3 egg (str. m)

Røres sammen til en tykk klissete røre.

Settes på bakepapirkledd stekeplate enten med 2 te-skjeer, eller bruk sprøytepose med litt stort hull.

Stekes midt i ovnen på 150 grader, ca 20 minutt. (skal være tørre)
(Disse smakte helt som mammas med melis i, samme søtsmaken og seige)

[img]http://forum.lavkarbo.no/picture.php?pictureid=3191&amp;albumid=318&amp;dl=1322145781&amp;thumb=1[/img]

TrillTrall sa for siden:

Er tagatose flytende eller i pulverform? Fås det på vanlige helsekoster også?

Gerd sa for siden:

Strøsukker :)

Vet ikke om du får det på helsekost. her hadde de ikke hørt om det en gang......

Camomilla sa for siden:

Jeg har også spurt etter tagatesse på min lokale helsekost (Life, tror jeg det er), men de ville avvente interessen før de tok det inn. Må jo si at det virker lovende med alle de positive erfaringene som er høstet rundt forbi - gleder meg til prøve. Jeg bestilte min pakke fra funksjonellmat.no, som Gerd linker til i oppskriften :)

Rin sa for siden:

Jeg fant det i hylla på en Sunkost (tagatesse). :cool:

Tiki sa for siden:

Samme her. I Oslo. Nøttetopper med sukrin prøvde jeg i fjor, ble ikke å godt, så gleder meg til å prøve denne. :)

Bik sa for siden:

Åh....disse skal jeg lage til jul :)

LindaN sa for siden:

Jeg har også funnet det på Sunkost (selv i trauste Hedmark!):D
De hadde akkurat fått det inn og var spent på responsen. Jeg brukte det i hjemmelaget sjokolade i går, fiungerte veldig bra! :)
Dessuten kan det visst karameliseres, så da blir det karamellpudding til jul. ;)

TrillTrall sa for siden:

Aha! Da skal jeg stikke innom Sunkosten her i løpet av helgen og høre, kjenner jeg dama der rett så bestiller hun til meg om de ikke har inne tenker jeg. :)

Disse nøttetoppene kan jo dyppes i smeltet mørk eller sukkerfri sjokolade også... :sikle:

TrineG sa for siden:

Kan de fryses ? fikk lyst å lage de nå :)

Dietta sa for siden:

Det tror jeg helt sikkert :) Jeg hadde i hvert fall tatt sjansen på det.

Gerd sa for siden:

Jepp :D

Dietta sa for siden:

Gerd, tror du det er tagatosen som har gjort disse seige ? (Her er det jo ikke noe tragant). Jeg er ikke så veldig glad i hasselnøtter, men tenkte at hvis jeg bruker mandler i stedet, så blir det kanskje litt forenklede kransekaker ;) Og de er jo absolutt best når de er litt seige

Gerd sa for siden:

Ja, det er nok tagatosen som gir seigheten :ja:

Dietta sa for siden:

Takk for svar :D Ganske spennende med tagatose. Kan virke som det er et søtningsmiddel som vil gi større muligheter innen baking. Både da med seigheten, karamellisering etc. Skal ikke bake særlig til jul, men hvis jeg ikke lager noe er jeg redd gubben ender opp på karbokjør, for han er så glad i marsipan og litt godis i jula ;)

Edit: Tor det kan bli spennende å prøve tagatose i noe ala brownies også, for å få fram den seigheten jeg liker så godt...

TrineG sa for siden:

Supert !:D

trude.lutt sa for siden:

Oppskriften på karamellpudding?!?! JA TAKK! Det beste jeg vet:D

Gerd sa for siden:

Sjekk ev. i oppskriftforumet. Eller spør der.
Dumt å legge den oppskrifta inne her i tråden for nøttetopper ;)

Bik sa for siden:

Ble litt flytende denne røra. Brukte du store egg, eller gjør jeg noe feil. Måtte ha i mer nøtter.
Kanskje det skulle være bare eggehviten??

Gerd sa for siden:

Hele egg :ja: Str medium. Røra mi ble sånn ala tannpasta :)

Bik sa for siden:

Ok. Hadde store egg, så det var nok derfor. Hadde i litt mer nøtter og de ble supre. Og kjempegode :)
Måtte prøvesmake på tre stk ;)

Gerd sa for siden:

ja, det kan utgjøre en del det. Takk for at du sa fra, har notert det i oppskrifta :)

Ja disse er gode.... Og min 1. runde er snart bortevekk :cool:

Chamomilla sa for siden:

Så enkel oppskrift! Har en stor pose mandler som jeg malte opp sist jeg hadde kverna på kjøkkenmaskina montert. Skal testes med mandler når jeg har hentet ladning med tagatose mm på posten. :D Tåler dessverre ikke hasselnøtter.

Rin sa for siden:

Står i ovnen nå! - Skjønt, jeg hadde 3 stoore egg, 250g hasselnøtter, og ca 60g tagatesse - og smakstilsetning med en skje kanel og en skje ingefær. :cool: Det ble ikke en helt fast røre akkurat, men jeg klarte jo å sette topper på plata med skje, så krysser fingrene for at det går greit!

Dietta sa for siden:

Spennende. La oss få rapport når du har tatt en smaksprøve..... ;)

Rin sa for siden:

Rapporterer at det ble veldig godt! :)

Dietta sa for siden:

Så flott. Skal prøve meg på disse på lørdag, bare bruke mandler i stedet :)

Bik sa for siden:

Putta de i en kakeboks, og det var ikke så lurt. Ble myke :o. Burde ha putta de i fryseren. De smaker godt allikevel :), men kakete konsistens.

Gerd sa for siden:

ta av lokket, legg heller litt bakepapir løst over. Så tørker de igjen :ja:

Bik sa for siden:

Takk for tipset. Det skal jeg gjøre :)

Dietta sa for siden:

Har bakt disse nå, med 60 gram hasselnøtter og 140 gram mandler. Det ble veldig bra - gode og seige :D
Men vi er tydeligvis litt mer storspiste her i familien, for jeg fikk bare 25 stykker, mot Gerds 50. Synes ikke de ble for store heller :eek:

Tiki sa for siden:

Jeg og mannen likte de også veldig godt. Brukte kun gasse nøtter da, og jeg fikk også 25 av røra.;)

Dietta sa for siden:

He, he. Ja godt det ikke bare var oss :p

Gerd sa for siden:

Den første runda jeg lagde så laga jeg de små.
Nå sist laga jeg de i normal størrelse og fikk 26 stk :ja:

Shamu sa for siden:

Har fryktelig lyst til å lage disse, men jeg får ikke tak i tagatesse hverken i Stavanger eller Flekkefjord.
Er det mulig å lage med blanding av Sukrin og Natreen? Eventuelt hvor mye vil du anbefale?

Gerd sa for siden:

Usikker på blandingsforholdet. :ja:
Men søk i googlefeltet oppe her, på nøttetopper/nøttekaker, så ligger det nok oppskrifter på det uten tagatesse :)

Tiki sa for siden:

Disse er topp. Lager tredje posjon nå. Flau.

Chamomilla sa for siden:

Jeg synes det ble en bismak med tagatessen, trodde jeg fulgte oppskriften. Kanskje prøve igjen med mindre. Mannen merket det ikke og han merker f.eks godt om det er sukrin i stedet for sukker i noe. Ungene smakte de som nybakte, men har ikke vist interesse siden. Tror de har egen nese for om det brukes vanlig eller kunstig søtning....

Ennah79 sa for siden:

Hvordan oppbevares de, Gerd - og må nøttene være malte, eller kan de knuses med kjevle? Har ikke noe å male nøttene med, regner med at det må eget kjøkkenutstyr til slikt. Går det evt ann å kjøpe ferdigmalte?

Ennah79 sa for siden:

150 grader varmluft eller over/undervarme?

Gerd sa for siden:

Malte nøtter ja :ja:
Oppbevares i en boks, enten med lokk eller litt tørkepapir over viss de blir våte i tett boks.

Stekes med over/undervarme.
:)

Ennah79 sa for siden:

OMG! Du er helten min idag, Gerd! Disse skal det definitivt lages flere av! Fikk 25 ut av deigen - må jo ha vært mikrosmå når du klarte å få 50!

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.