Ligget rundt 70,3-70,2 kg siste 4 ukene. Stabilt mao og bare litt unna målet på under 70 kg.
Har vært der og daglige rutiner vært de samme, treningsmengder de samme, mat likeså.
Ligger på rundt 60-100 kh daglig, noe mer på dager med trening.
Siste uka blitt mer karbo pga arbeidsforholdene på jobben. Det har vært mer brød og la oss si ikke karbovennlig mat, men mat som fremdeles kan karakteriseres som sunn.
ut fra beregning på diett.no har jeg i snitt spist 20-30 gram karbo mer pr dag denne siste uken.
Dette ga et løft, endelig gikk jeg ned 1,3 kilo på 7 dager igjen etter som sagt å ha stått bom stille i over en måned.
Fettprosent nå er på 24,3 med ca 55,6% vann i kroppen. BMI vet jeg ikke, men er nå 68,9 kg på 170cm.
Så for meg ser det nå ut til at jeg må ligge på rundt 100-150 gram kh daglig for å gå ned rundt 1 kilo pr uke. Har hatt en mistanke om dette tidligere også, fordi de uker jeg har spist mer kh enn hva mitt program tilsa, så har jeg fått økt vektnedgang, men jeg har liksom fornektet dette fordi det har ikke stemt i mitt hode....
Så hvis du sliter med stillstand over lang tid så er det verdt å prøve øke dosen med kh daglig for å se om det hjelper på. Men da må du som meg ikke være slavisk opptatt av at du MÅ ligge under et visst nivå. Kan jo hende det fungerer for akkurat deg også. :D
Dette er ganske interressant. Vet det har vært diskutert (mulig ikke i egen tråd, men som avsporing i andre tråder) tidligere. Det må jo være verdt en forsøk hvis noen har langvarige platåer.
Men, så må vi jo legge til at du ikker på nåværende tidspunkt er overvektig, og siden lavkarbo er vektregulerende, så kan jo det også være årsaken til at du har stått stille. De fleste erfarer at de får stillstand/stopp i vektnedgang når de ikke lenger har mye som skal av.
Lurer derfor på om du har opplevd det samme på et tidspunkt da du var overvektig ?
Kroppene er så ulike, så noen må opp litt mens andre må ned :smile: Selv går jeg mest ned når jeg ligger på rundt 30kg pr dag, men trives bedre på 50, så da ligger jeg ca der. Da kan jeg spise litt klementiner også ;)
Ja, jeg har opplevd det da jeg var overvektig også, men da fornektet jeg det liksom, fordi man var så fokusert på antall gram kh osv. Både her inne og i artikler på nett, i de bøker jeg leste var fokuset på antall kh under et visst nivå.
Derfor overså jeg muligheten for at det kan finnes en nedre grense for når man får en optimal vektnedgang.
Klabert, jeg gikk jo ned på lavt antall gram kh også, men den nedgangen doblet seg når jeg inntok mer kh, men jeg tok ikke hensyn til dette fordi jeg fulgte et fast program....hadde jeg heller observert og lyttet til kroppen kunne jeg kanskje gått ned raskere?
Er man overvektig, så er min oppfatning og erfaring at da går man ned over tid så lenge man reduserer antall gr kh i sitt kosthold.
Men for de som skal bli kvitt de siste kiloene og har opplevd stillstand i lengre tid (jeg stod stille i 1 mnd), så kan det være verdt å prøve å øke kh dosen pr dag med kanskje 10-20-30 gram over en 3 ukers periode?
Mange opplever at kroppen får en kickstart ved å øke karboinntaket i korte perioder. Om man fortsetter på samme nivå over tid begynner kroppen å samle vann, noe som øker vekta ogg bremser forbrenningen for mange.
Har følelsen av at det er dette mange erfarer. Har man mye som skal bort, er det mest effektivt å ligge lavt og jevt i kh. Når man begynner å krangle med de siste få kiloene, må man endre på "normalkosten". Dvs, kankje øke kh, minske på kalorier, kutte ut søtning, melkeprodukter etc.
Vi er jo alle forskjellige, så hva som må til her er selvfølgelig individuelt.
Skal sjekke ut dette nå jeg da. Skal ligge jevnt på 100-150 kh daglig, 3-4 sone 3/sone 4 treningsøkter pr uke, samt godt med vanninntak.
Sjekke ut om jeg kan holde vekten rundt 70kg pluss minus et par kilo. Min BMI er nå på 23,8 og jeg karakteriseres av kollegaer og venner som meget veltrent
Jeg går fortest og jevnest ned med mellom 50-70 karbohydrater enn med mindre.. Så høyt som 100 kan jeg ikke gå til daglig, men. Virker nesten som at kroppen min trenger de karbohydratene for å holde forbrenningen på topp. Helt greit for meg.:)
Opplever heller at ketose gir meg enorme vannsamlinger i tide og utide..
Joda, Hypah...du har observert og erfart det mange av oss har opplevd.
Men som en sa lenger oppe her...du må bare bruke kh-boosting i kortere perioder inntil du har nådd målvekt. Når en sørger for at kroppen får litt variasjon i kh-inntaket etter lengre perioder med stabilt kh-inntak vil kroppen skifte modus og du får et løft, både mentalt og fysisk....
Når en har mye fett å ta av og ikke har metabolske syndrom eller annen dritt...går en ned i vekt på en behagelig måte med lavkarbo/LCHF...
Når en nærmer seg målvekt, eller når platåer skal en for det første ta det med ro psykisk - så kan en unne seg en kh-boost og skifte gir på sett og vis...;)
Når det gjelder det psykiske; en har jo bevist at en greier å gå ned i vekt ved å skifte til lavkarbo/LCHF og da er det ikke feil å fortsette med det....så den tanken skal en bare begrave. Platåer er bare en tenkepause for kroppen...det må være tillatt. Det kan dessuten være sunt å ikke gå så kjapt ned i vekt. (Egen erfaring. Gikk for fort ned).. Men, om platået varer og varer kan en rive seg utav det ved å ta et kh-boost og prøve å endre på rutiner..... Kroppen kan også bli matlei og kjede seg......:D
Når en har få kg igjen til målvekt kan en begynne å leke seg med eksperimentering med forskjellig kh-inntak som du selv er inne på...:)
Jeg har eksperimentert med mye rart nå etter at jeg har blitt normalvektig og har fått et nytt liv fysisk...Det er så gøy å se/kjenne hvordan forskjellig matinntak virker på kropp og sinn. Har gjennom dette året ++ lært meg selv å kjenne på nytt igjen etter å ha gått omkring i en smertefull ikketilstand i årevis gjennom å bo i en kropp jeg ikke trivdes med og spise mat jeg ikke hadde godt av..:o
Lykke til med eksperimenteringen din Hypah!!! Venter å få en rapport når du har kommet til en slags konklusjon....;)
Vet ikke om jeg klarer konkludere, synes det du sier passer veldig bra for det jeg opplever. Skal se om det fungerer greit å ligge jevnt høyere på kh inntak et par uker nå. Jeg bør nok ikke gå ned så mye mer nå sett ift hvordan jeg føler meg.
Men viktig for andre som leser her nå da, at jeg har nådd min idealvekt, typisk den samme som for 15-20 år siden da jeg var aktiv idrettsutøver. Den eksperimentering jeg skal ut på nå vil si at jeg skal unne meg flere kh og se om jeg klarer holde vekten vha aktivitet og jevn trening.
Så fra å spise 1 brødskive om dagen, kan jeg nå spise 3, ikke være livredd for ris og pasta, men fremdeles velge andre alternativer hvis det finnes.
Og ja, tror jeg skal unne meg en øl og ostepop på lørdager :-)
Jupp, gikk opp 1,3 kg på en uke, hehe. Så er tilbake der jeg var for 2 uker siden. Tror kanskje kroppen min skal være rundt 70kg den. Fikk ikke trent veldig bra i forrige uke heller, så det har nok en effekt. Min kropp er lagd for å være i bevegelse :-)
Men jeg er happy jeg. Gjør at jeg nå finner mine limesverdier og det er på tide etter snart 4 mnd på lavkarbo.
Btw, er nå nede i str 46-48 i herreklær og som ekspertene sier: "Du som er så slank bør bruke slimfit istedetfor vanlige klær".
Vekten er ikke alt, man krymper også i omkrets selv om vekten står stille.
Det er tydelig at mange er utålmodige og vil gjøre endringer når de når et platå. Men et platå kan brytes uten at en forandrer noe, om man venter. Noen må vente et halvt år, plutselig går de ned i vekt igjen. Om noe har funka en stund er det sannsynlig at det virker videre også, selv om kroppen tar en pustepause.Å gjøre mange endringer kan gjøre det forvirende for en selv å vite hva som faktisk funker. Vi vet lavkarbo funker,og lav GI, så ....stick to it. Men jeg mener også at vi er forskjellige når det gjelder hvor mye vi tåler av karbohydrater, og ikke minst hvilke matvarer vi tåler. Jeg vil i samme slengen si at det er gjort undersøkelser med fiskeinntak, at dette gir mer vektnedgang enn annen proteinrik mat som kjøtt og ost. Hvem kan unngå å vektnedgang av fisk og grønnsaker, hey?:)
Skulle jeg bare spist fisk og grønnsaker hadde jeg ikke bare omkommet av sult, men antakelig også kjedsomhet i matveien etterhvert.......
Men er nå ikke lengre på slankeren, da blir jeg antakelig i kategorien undervektig og DET er utrivelig og stygt.
Så, 4 mnd med masse systematisk trening og kontrollert spising=minus 10 kg og mål oppnådd. Nå skal det holdes vedlike og det blir ikke noe problem så lenge jeg holder meg i bevegelse 2-4 ganger i uka med kardio og styrketrening.
Og der var jeg på 68,9 kg ja. Like mye som for 2 uker siden, bare avbrutt av en uke i mellom hvor jeg gikk opp til 70.3....
Så hva skjedde egentlig siste uken da? Egentlig ikke noe spess ift den uka da jeg gikk opp 1,4kg, men den siste uken trente jeg godt.
Fikk til en god intervalløkt, samt 2 langturer, blir vel egentlig 2 intervaller og 2 langturer på mer enn 10km hver.
Oppsummering: Tror jeg har funnet min verdi og hvordan jeg skal holde den der.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.