Jeg har vært veldig usikker på det med kokosfett. Jeg har lest at siden det er så mye mettet fett, så er det ikke så farlig å kjøpe billigere varianter. Men etter å ha lest hos Gunnar Lindgren, så holder jeg meg til økologisk og den med smak. Jeg bruker i kaffe/te mm... Hjemmesiden hans, som jeg synes er klønete å finne frem på :o
Fra nyhetsbrevet hans om bl.a. kokosfett - se det røde på det tredje vedlegget om fremstillingen:
Det har vel ikke noe annet med hverandre å gjøre enn at begge inneholder en relativt stor mengde mettet fett, og dermed er begge deler nevnt i forbindelsen med artikkelen - og med kolesterolskrekk i bakgrunnen.
Begge deler blir produsert lite miljøvennlig - i alle fall en del av produksjonen, men det er heldigvis gode alternativer for oss som gjerne spiser det :)
I artikkelen hevdes det at herdet vegetabilsk fett er sunnere enn palmeolje, ut i fra antagelsen om at umettet er bedre enn mettet.
Dette skjønner jeg ikke, fordi:
Når man herder fett, gjør man jo umettede fettsyrer mer mettet, fordi doble karbonbindinger brytes opp, og får hydrogenatomer påført.
I denne prossessen kan det lett dannes transfett.
Mener de noe annet med "herding"? Jeg lurer også på om tilsetning av palmeolje er et tiltak for å slippe å få så mye transfett i margarin og kjeks, i artikkelen sto det jo at palmeolje ikke trenger å herdes.
Dessuten advarte artikkelen mot kokosolje som var herdet, mens den lenger nede snakket pent om andre vegetabilske oljer som var herdet. Ikke så logisk.
Kokosolje inneholder er stor andel mettet fett, så der kan herdingen gjøre mindre skade enn i en olje med mye flerumettet fett. Så, jeg vil anta at herdet solsikkeolje osv er verre enn herdet kokosolje.
Min kollega så på meg som om jeg drakk gammel frityrolje når jeg fortalte at det var 1 ss Cocosa i energibaren min... forøvrig samme kar som dytter i seg tre boller til frokost, sjokolade frem til lunch og ikke trener. ;)
Jeg definerte at dette var kokosolje, for jeg er egentlig ganske så snill og forståelsesfull og forventer ikke at alle skal vite hva Cocosa, JBK og Fiberhusk er for no. Han bare sa sa at "pamleolje er fa'li, det tetter igjen blodårene dine og du kommer til å havne på hjerteavdelingen". Han er snill som dagen er lang, da. Godeste gutten på kontoret. Allikevel tror jeg at jeg lever litt sunnere.
Kanskje litt avsporing men jeg leste (har ikke sett videoen siden det krever innmelding selv om det er gratis) på Fb siden til ei slektning i usa at forskere har visst funnet ut at ketoner i kokosolje hindrer og hjelper mot alzheimer.
Palmeolje holder man seg unna fordi produksjonen er ytterst miljøfiendtlig, de hogger ned regnskog i stor stil for å lage palmeoljeplantasjer. Sånn helt uavhengig av sunt eller usunt.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.