< Tilbake til oversikten

Lavkarbodietter kan gi humørsvingninger

helene1234 sa for siden:

I forberedelse til en heimkunnskapstime (eller Mat og Helse som det heter nå) fant jeg denne artikkelen, hvor det hevdes at lavkarbo gir dårlig humør...?? 5omdagen.com/tema/helse/hjerne-snacks/ (side 2)
Synes dette høres skikkelig rart ut..!!
Input, anyone?
PS er lærer, ikke elev

Nerthus sa for siden:

Hm, klarer ikke se at artikkelen sier at lavkarbodiett gir dårlig humør jeg, kan du sitere?

Finner bare denne setningen

Og den sier jo at HØYKARBO gir humørsvingninger?

Dietta sa for siden:

He, he. Flere enn meg som trenger briller her :p
Det står faktisk på side 2 i artikkelen, men jeg har i hvert fall aldri merket noe til det. Heller det motsatte ;)

Nerthus sa for siden:

Side 2? Den så jeg ikke gitt ;)

Kilden til påstanden er en studie som beskriver "Long-term effects of a very low-carbohydrate diet and a low-fat diet on mood and cognitive function"
Så både lavkarbo og lavfett påvirkninger på humør og kognitive funksjoner? Eller menes en lavkarbo OG lavfettdiett? Orker ikke lese opprinnelsen til studien akkurat nå :)

Det er jo helt vanlig at man blir litt surrete i overgangen til lavkarbo. Noen fungerer også dårligere på svært lavt kh-inntak, det er jo derfor bla Ketolyse anbefaler at man holder seg til rundt 15-20 g kh pr dag og ikke spiser mye mindre. Må nok lese abstrakten til studien før jeg helt forstår hva de har forsket på og over hvor lang tid :)

Personlig har jeg aldri vært så mentalt stabil som etter at jeg la om. Jeg var ekstremt plaget med humørsvingninger og depresjoner, men det er faktisk vekke gitt... :)

Simba1 sa for siden:

CONCLUSIONS:

Over 1 year, there was a favorable effect of an energy-restricted LF diet compared with an isocaloric LC diet on mood state and affect in overweight and obese individuals. Both diets had similar effects on working memory and speed of processing

Men for det første, så synes jeg kaloriinntak på 1433-1672 kcal for 50år-gamle menn med en BMI på 33.7, i 1 år er altfor lavt!:eek: For det andre er dette den amerikanske stat som nettopp kom fram til at pizza er en grønsak:D Ville IKKE tatt denne forskningen for god fisk

Simba1 sa for siden:

I tilleg står det ikke noe om fordelingen i næringstoffer/matvarer på noen av diettene, eller kcal på lavkalorikuren (kun lavkarbodietten). Skal noe mer info til for at det skal gå hjem hos meg. Dett synes som et forsøk på å lete frem gode argumenter MOT lavkarbo, men jeg kjøpte den IKKE;)

Simba1 sa for siden:

Det var vel en kaloribegrenset lavkarbo/høyfett-diett vs lavkalori....
Men...altså....hvis ikke jeg er helt på bærtur (begynner tross alt bli sent) så står det en annen studie som konkludere med at det IKKE var forskjell i humør...og det på samme side:rolleyes:
www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17823420

Arrester meg hvis jeg tar feil:p

shailene sa for siden:

Hvem har sponset denne forskningen, mon tro? Bare det at det står på "Opplysningskontoret for frukt og grønt" sin side gjør meg litt småskeptisk.. Virker som alle disse "opplysningskontorene" prøver å virke fryktelig statlige og upartiske, mens de egentlig ikke er annet enn reklamefronter for industrien de støtter.

F.eks. kan jo en del positiv lavkarboforskning spores tilbake til kjøttindustrien. Og annen forskning spores til f.eks. de som tjener på å selge frokostblandinger fulle karbo og sukker, "ny forskning viser" tross alt at det er SÅ viktig med masse karbo, særlig om morgenen.. Osv, osv. Kanskje med avtaler om at forskningen kun skal publiseres hvis den setter sponsoren i et positivt lys, som også kan føre til svakheter ved metodene brukt, for å få et mer positivt og forutsigbart resultat.. Tror det er til dels derfor forskning har så ufattelig mye motsigende resultater.

ToreH sa for siden:

Vel, ikke direkte uenig Shailene, du har noen gode poenger, men nå må ikke vi som går på lavkarbo erklære fullstendig unntakstilstand heller da. Snur vi på dette så kommer det nok et par andre motiver frem. Bla inntjeningen til enkeltpersoner som forfekter lavkarbo som det eneste riktige. De tjener ufattelige, ja ufattelioge summer akkurat nå på denne bølgen.

Så helt objektiv er vel ingen av partene og vi vet at statens forskning på ernæring fungerer bra for "normerte gjennomsnittbefolkningen" i Norge. problemet med "obesity", sykelig fedme/kraftig overvekt er ikke nødvendigvis Statens skyld......At jeg ble feit er IKKE statens ernæringsråd sin skyld. Den er MIN, det er jeg og kun jeg som er skyld i at jeg ble overvektig. Jeg vil selvsagt prøve å legge skylden over på andre, men i bunn og grunn er det jeg som har tatt de valg som gjorde meg "kledelig lubben".

Jeg spiste uregelmessig, mye ferdigmat/hurtigmat, mye småspising av godis", alt for mye ris og pasta fordi det var lettvint, brød erstattet gjerne middagen og lunsjen fordi det er mer lettvint enn å lage egen mat.
Det var jeg som ikke gadd trene regelmessig, det var jeg som kjørte bil fremfor å gå. Det var fremdeles jeg som småspiste snop, drops, potetgull, brus etc i hverdagen, ingen som tvang meg til dette and so it goes on and on

Hadde jeg fulgt rådene jeg fikk som ung toppidrettsutøver så ville jeg spist mer grønt, mer kjøtt, fisk og rene produkter, spist normale mengder med kornprodukter, drukket mer vann, kuttet ned på kaffen, ølet, spist normale mengder med pasta og ris, ikke nugatti og sirup på loff hver dag. Og sist men ikke minst, kjørt mindre bil, trent regelmessig og minst 3 ganger i uka and so it goes on and on....og jeg ville fremdeles vært sunnere, slankere og bedre trent enn hva jeg var :D

Hadde jeg bare hatt viljestyrke den gangen til å fortsette å følge de rådene jeg fikk, ja da hadde jeg nok ikke vært på dette forumet tror jeg ;)

Men for de som faller utenfor "normkategorien" så må man se på andre alternativer som forhåpentligvis fungerer, eksvis lavkarbodiett. Der er jeg enig, staten har ikke tilbydt noe alternativ for de som faller utenfor "normen". men dette er ikke unikt for kosthold, vi ser det samme i skoleverket. Er du utenfor "normen" i den ene eller andre retningen så får du ikke tilrettelagt undervisningen. De smarte blir altså IKKE smartere og de "dumme" blir IKKE smartere, men de som er innenfor "normen", ja der skal vi alle helst være :)

Men det er kanskje bare slik det er å leve i et velferdssamfunn? Et valg må man vel ta.

PS! Jeg er forresten svært imponert over min evne til å FULLSTENDIG spore av ift hva som er emnet for tråden!!!
Beklager, nå skal jeg holde kjeft....

shailene sa for siden:

Ja, har jo noen poeng du også. En vil nok komme langt med å spise sånn som staten anbefaler, særlig hvis kostholdet er dårlig i utgangspunktet. Er ikke direkte i mot disse rådene heller da, for dem de funker for er jo det fint og flott. Statlig forskning er nok mer upartisk enn mye annen forskning også.

Men Opplysningskontorene for egg og kjøtt, frukt og grønt, brød og korn, fisk, etc. er privatstyrte og finansiert av de som direkte eller indirekte tjener penger på at folk følger rådene som gis gjennom disse "kontorene".. Er dette som gjør meg noe skeptisk, til at rådene vi finner der alltid er 100% upartiske og uten tanke på evt. økonomisk gevinst..

Dette med forskning innen ernæring ligger det jo utrolig mye penger i da.. Selv om det burde vært det, er det vel neppe et krav at man må ha skyhøye moraler og foretrekke å jobbe for lommerusk for å få jobbe som forsker. Mange som er ute etter å selge noe, enten det er mat eller hudkrem, som bruker forskning for å kunne hevde at produktet deres er "sunt" og bra for ditt og datt. Og som i alle yrker er det jo alltid noen forskere som er mer opptatt av gode penger enn god arbeidsmoral, hvis en må velge.. Så blir disse forskningsprosjektene videre brukt som henvisning av andre som forfekter samme kosthold, enten de tjener på at folk spiser sånn og sånn eller ikke.

Men ja, finnes jo grenser på hvor skeptisk man skal være til alt.. Var ikke meningen å bli helt konspirasjonsteoretiker her, syns bare noe av forskning burde taes med en klype salt, alt etter hvor pengene kommer fra og hvem som vil kunne tjene penger på resultatet.

Dolsi sa for siden:

Vil si det sånn at alle slankekurer kan gi humørsvingninger. Det er jo sånn at når man legger om kosten så må man forsake mye, man kan jo bli grinete av mindre. :)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.