En god stavmikser med multifunksjon er mitt viktigste verktøy. Jeg sliter ut en i året, så det passer å ønske seg til jul...
Mandolinjern står på min liste i år
Fikk forøvrig skaldeman sin kokebok i fjor, den er inspirerende om enn litt tynn. Bakeglede med lavkarbo har jeg selv gitt bort i gave.
Jeg synes Hexeberg sine kokebøker er inspirerende å bla i. Jeg har den som heter 100 oppskrifter.
Nå vet jeg ikke hva slags prisklasse de kommer til å kjøpe til deg for, men jeg har altså ønsket meg en kaffekvern fordi mamma fortalte hvor mye de hadde å handle for til oss. Og kaffekvern ønsker jeg meg til å male linfrø mm.
Ellers er brauns stavmikser den beste. Jeg liker min godt og den varer lenge i motsetning til den dyre fra phillips som delene røk litt etter litt på og tilslutt etter 1 år brant motoren( og jeg brukte den KUN til ting den skulle brukes til).
Jeg synes det er kjempevanskelig å ønske meg ting til jul, for jeg synes ikke det er så mye vi egentlig trenger, at vi ikke har råd til å kjøpe alt vi vil er så, men vi overlever jo uten en masse ting som andre har. Så da synes jeg det blir kjempevanskelig å ønske seg noe, for jeg er jo fornøyd med det vi har.
La meg få tipse om den ultimate stavmikser, nemlig bamix! Den har vært ute av salg i Norge i mange år, men er nå tilbake :) Fås med tilbehør som bla frø/nøtteknuser ;)
Pappa sin gamle holdt i 35 år før den begynte og slite litt :)
Hører alle skryter av braun stavmikseren, men den vi hadde tok kvelden etter bare noen mnd. Alle drivakslingene eller hva man kaller de, røk... Dårligste jeg har hatt hvertfall. Og det var den dyre versjonen, ikke en av de billigere.
Hva slags stavmiksere er det egentlig dere har som ikke holder mer enn et år? Min har holdt i 6 år nå ...Men ja, enig i at stavmikser er et bra ønske. Eggekoker er bra.
Min gamle braun multi et eller annet holdt i over 5 år med daglig bruk. Men den phillipsen jeg kjøpe som hadde en liten hakkebolle, vanlig stavmikserkniv og visp røk litt etter litt, vispen røk etter 6 mndr eller mindre.. Også begynte den å bråke noe skikkelig, den bråkte så det sang i ørene før motoren bran opp etter 1 år.. Den brukte jeg i grunn sjeldnere enn braunen.
Så kjøpte jeg meg en ny braun for et drøyt år siden og den går like bra som den gamle. Det er en sånn med hakkebolle, visp og stavmikserkvin til 598 eller så på Clas Ohlson.
Jeg har en braun, kun selve stavmikseren (knivdelen). Er svært fornøyd med den, men skulle gjerne hatt en med litt flere funksjoner. Da går jeg nok for Braun da også. Har en håndmikser fra Phillips som er drøye året, og den føler jeg er i ferd med å ta kvelden. Bråker i hvert fall noe infernalsk :o
Jeg har hatt den braun som nevnt, med to hakkeboller og isknuser (sambogadget :rolleyes:). Etter det har jeg vært igjennom noen wilfa'er. Det er bollen jeg bruker mest, 2-3 ganger om dagen i snitt. Selve stavmikseren ikke mer en en gang i mnd eller så. Hakker nøtter, lager smoothie, kutter urter, knuser baconcrisp, lager tomatsaus. Nå skal jeg jo i tillegg lage babymaten med den, intil videre har jeg kjøpt en magic bullet på europris til den biten.
Jeg skal IKKE ha ny stavmikser, så jeg trenger ikke flere tips der.
Jeg har masse "kjøkkenduppeditter" ellers som jeg ikke bruker så ofte, så jeg er nokså godt utstyrt også på det området. Kaffekvern til maling av frø kunne imidlertid være aktuelt. Maler den "alt" - mandler nøtter mm?
Jeg har ingen kostnadsramme pr nå (innen rimelighetens grenser) - min familie pleier å legge sammen til gaver (flere sammen + jul/bursdag), så det blir litt ut av det.
Også tilbake til kokebøker: Er Hexeberg sine bøker å få tak i i en vanlig bokhandel? Flere kokeboktips?
Ellers tenker jeg at det nederst på ønskeelista kommer til å stå: Gode oster (som alternativ til konfekteske o.l.)
Min Braun stavmixer kjøpte jeg for å lage egen babymat til sønnen.Han og stavmixeren er nå 17 år.:D funker fint enda;)
Ang bok, så fikk jeg Fristende Lavkarbo i posten i dag.........sier ikke mer jeg.....men gjett om jeg skal bake mye godt.....:D
Ja, de får du på vanlige bokhandler. Jeg har den som heter 100 oppskrifter, og den er bra, men jeg tror den egner seg best for de som er ny i lavkarbogamet, for det er ganske mange enkle og fundamentale oppskrifter der.
Kaker, muffins, cookies,is og desserter, div kremer,brød, knekkebrød og grove kjeks, husker ikke flere i farten.Hun har skrevet en del personlige ting, små historier om seg og familien, så det er en veldig koselig bok og.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.