Bare tenker høyt jeg. Men det er vel en debatt om at lavkarbo kanskje kan være sunnere enn høykarbokosthold (da i rammen typisk statens helsetilsyns sine anbefalinger).
En av fordelene, uten at dette er forsket på i generasjoner, er at man vil få lengre levetid på lavkarb.
Men, har vi egentlig tenkt på dette? Altså, forlenge levetiden med 2-3 år? Ingen som har tenkt å at dette er år du får når du allerede er på sykehjem? :D
Nei, hvorfor det? Jo friskere man er jo lenger kan man klare seg selv før man flytter på hjem.
(Nå er det vel ingen som er under femti nå som kommer til å få plass på gamlehjem uansett når den tid kommer, siden det vil være fullt og ingen til å ta seg av oss :rolleyes:)
Det er mange varianter av lavkarbo, og jeg tror ikke alle fører til flere år...
Jeg satser selvfølgelig på å få flere år og unngå sykehjemmet i det lengste. :D Og om jeg havner der skal jeg være blakk, plagsom, kose meg med en whisky i ny og ne (og være skikkelig grinete om noen legger seg borti det) og generelt irriterende oppegående som Diane Trent i Waiting for God www.bbc.co.uk/comedy/waitingforgod/
Det sies at en av to vil rammes av kreft, og de aller fleste eldre har en kreftsykdom eller er i ferd med å få en. Kreftceller næres jo av karbohydrater, så det er jo i hvertfall noe som vil endres dramatisk om flere lever lavkarbo.
Inflamasjon? Du snakker om typisk treningsstølhet nå eller?
Dvs når man river over muskelfibre gjennom trening og/eller slag/støt osv. Noe som også kan dempe inflamasjon i kroppens muskler er såkalt kompresjonstøy. Skal visstnok ha en vitenskapelig effekt og særlig løpere og syklister benytter seg av dette for å motvirke stivhet/stølhet (inflamasjon).
Kan ikke si jeg har merket noe til mindre stølhet og stivhet som følge av lavkarbokostholdet mitt under trening iallefall, men kompersjonstøy derimot. Ja det hjelper på restitusjonen ja :)
Så jo mindre kh jo mindre sjanse for kreft? Den var ny, har du forskning som viser til denne sammenhengen og ikke nevner at dette er årsak sammen med 100 andre årsaker?
At økt fare for kreft henger sammen med livsstilssykdommer er ikke unikt da Carisma. At type 2 diabetes (som er livsstilsrelatert) gir en økt fare for kreft er jo ikke nytt.
Det har vært kjent lenge at også røyking har en sammenheng med eksvis lungekreft og andre typer kreft. Alkoholisme samme effekt på visse typer kreft.
Var en studie for ikke så lenge siden også som så på sammenhengen med kaffe og kreft, hvor de forsiktig antydet at joda, drikker du for mye kaffe så er du utsatt for kreft enn de som ikke drikker....
Mulig det finnes forskning som har sett på sammenhengen mellom det å spise fett i kostholdet også kan gi visse typer kreft ift de som spiser normale mengder...har ikke leitet etter det. kanskje du kan finne noen som forsker på denne sammenhengen også?
Temmelig sikker på at det finnes...hehe :)
Kaffe påvirker blodsukkeret, så det er jo ikke så rart at det kan bidra. Om du leser inleggene en gang til ser du at de snakker om at høyt blodsukker gir økt kreftfare. Økt blodsukker får man kun ved inntak av karbohydrater.
Dersom det finnes en rapport som viser at fett øker kreftfaren bør jo da forsøkspersonene kun ha levd på fett i en lang periode for å utelukke andre faktorere. Noe jeg tviler på er gjort...
De rent fysiologiske mekanismene er de samme og treningsstølhet kalles for inflamasjon, men i dagligtale er det jo ikke noen som skjønner ordet, derfor brukes det stølhet/stivhet.
men inflamasjon er en ønsket effekt fordi den prosessen reparerer avrevet muskelvev og bindevev samt uønskede stoffer i kroppen. Akkurat det samme skjer når du får en betennelsesreaksjon et annet sted i kroppen.
Men skjønner hva du mener, du tenker mer på når denne prosessen angriper dine egne celler og bryter de ned, ja det er ikke en ønsket effekt og det tyder på en feil et sted. mener at enkelte autoimmune sykdommer kjennetegnes ved slik inflamasjon (som et ord på selve prosessen), men jeg er ikke lege så andre får redegjøre for akkurat dette.
Men, lavkarbo kosthold har kanskje vist seg å være mer forebyggende mot slike sykdommer kan hende?
Jupp, jeg lever bare en gang og derfor har jeg tenkt å få det til å vare... Ett eller annet forteller meg at da kan det være greit å vente med whiskyen en stund til. ;) Og siden det er bedre å være rik og frisk enn fattig og syk så kan jeg jo ikke gjøre meg blakk heller med en gang. ;)
For mye sukker i kostholdet er svært usunt og det er vel noe 99,9% av alle forskere enige om håper jeg. Finnes vel ingen som kun har levd på sukker heller, like lite som det finnes de som kun har levd på fett.
Er vel andelen av det ene og det andre som er forskjellen. Men trolig finnes det ikke 500 000 mennesker i Norge som har levd med et kosthold med 40-60% fettinnhold i kosten (mens det finnes nok av de med 40-60% sukker i kosten).
Kanskje vi får svaret om et par-tre generasjoner om "lavkarbohysteriet" får skikkelig fotfeste :)
Angående den lille artikkelen om riving av muskler, så må maaange bøker skrives om. Men bra at forskningen går videre, er for lenge siden at jeg husker alt i detalj. men lærte på ulike kurs at det var noe pittesmå muskelfibre som ble revet av/delvis revet av og erstattet/reparert til noe sterkere og større.
Hadde vært interessant å lese den forskningsrapporten, mye tyder på at de fremste treningsfysiologer og andre faktisk er utdaterte ift den artikkelen :)
Jøje meg, her må Olympiatoppen på banen, DERE har LURT oss!!! :mad:
Her er en artikkel som sier det motsatte....igjen. Den er hentet fra samme siden som du viste til angående kreft og høyt blodsukker, så antar du tillegger den siden legitimitet. :)
Står noe om hva som faktisk skjer under muskelbygging der da.
Dagens forskning tyder på at forsinket muskelømhet skyldes små rifter (mikrotraumer) i muskelfibrene og/eller bindevevet som følge av sterke sammentrekninger i muskulaturen - altså en slags slitasjeskade. Skaden som kan være til stede i flere dager etter belastningen, ledsages av betennelsesreaksjon (inflammasjon) og hevelse (ødem). Kilde: Herbert RD, de Noronha M, Kamper SJ. Stretching to prevent or reduce muscle soreness after exercise. Cochrane Database of Systematic Reviews 2011, Issue 7. Art. No.: CD004577. Cochrane
Artikkelen er fra 2005, den jeg linket til ang muskler er fra 2011. Mulig den hadde validitet i 2005 siden den svenske forkningen er relativt ny i følge artikkelen.
Hehe, det vil jeg nå ikke si. Det står mye på Facebook, sosiale medier og på internett som er i beste fall bestillingsforskning, så nei, jeg tror ikke på alt jeg leser nei. Men når anerkjente magasiner publiserer og anerkjente forfattere publiserer så har jeg en lei tendens til å lytte noe mer enn hva jeg finner på nett :)
M;ulig det er feil, men da er jeg vel feil sammenskrudd og hjernevasket...hehe.
Anbefaler deg dog å lese artikkelen jeg henviste til, noe som antakeligvis er et eksempel på at vi må være åpen for at vi kan bli biased av hva vi selv leter etter.
Nei, se kildehenvisningen, den er fra 2011....må lese hele vettu. Kildekritikk er alfa og omega :)
Noe av det jeg faktisk lærte mest om på universitetet og høgskolen (og særskilt i nåværende jobb) var kildekritikk. BA, MA oppgaven står og faller på det punktet :-) Ja, er litt kritisk her nå, jeg synes nemlig alt for mange her inne ikke evner å utvise kildekritikk (nei, tenker ikke på deg nå Carisma), men leser artikler på nett og tar det inn over seg som riktig. Det blir litt tabloid synes jeg.
Mulig jeg tenkte litt på engelsk nå jeg, i den form ordet "inflammation" brukes der.. Men kom ikke på rett ord i farta. Mente vel underliggende "betennelser" i kroppen, altså at immunforsvaret hele tiden er i høygir av diverse grunner. Hvis du søker på ordene inflammation og aging i Google ser du hva jeg mener, for trøtt til å gå innpå det nå siden det ikke er noe jeg har satt meg SÅ godt inn i selv ennå :p
Artikkelen, med et kritisk vitenskapelig blikk på hans teorier oppsummert:
Overview
Dr. Perricone has mixed a pinch of science with a gallon of imagination to create an elaborate, time-consuming, expensive, prescription for a healthy life and younger skin. There is no reason to think his program is more effective than standard measures. Although some of his advice is standard, most of his recommendations are based on speculation and fanciful interpretation of selected medical literature. He makes lots of money by convincing patients and consumers, but he hasn't succeeded in convincing critical thinkers, doctors, scientists, or anyone who wants to see hard evidence. Perricone's "prescription" isn't science; it's creative salesmanship.
Hehe.. er faktisk ikke Oprah eller den karen der jeg har dette fra da, det var bare tilfeldigvis et av de øverste treffene jeg fikk, og den generelle teorien går vel på ca. det samme som står skrevet der, så vidt jeg kunne se. Ikke heng deg opp i det der. Flere forskere som støtter denne teorien, det er ikke noe en tilfeldig kvakksalver har funnet på av seg selv altså.. At usunne karbohydrater er med på å "fyre opp" inflammasjon i kroppen, og at kronisk inflammasjon kan ha en rolle i aldringsprosessen ved at kroppen blir stresset og mer utsatt for diverse sykdommer, osv. Som jeg sa, søk opp selv hvis du vil finne en ordentlig kilde :)
Og som sagt er dette bare én teori ang. aldring.. Finnes MANGE andre teorier om hva som får kroppen til å eldes, er nok vanskelig å forske seg fram til hard fakta når det gjelder slike ting, så man må nesten bare følge sunn fornuft syns nå jeg. Og jeg synes iallefall det virker fornuftig at et lavkarbo og lavglykemisk kosthold er bra for kroppen på alle måter.
hehe, ikke noe problem det. Regnet med at du ikke mente å sitere denne karen nei.....huff, men Oprah tjener masse penger hun også på kvakksalveri, så for å tjene disse må hun jo ha kvakksalvere der også. men det er jo noen gullkorn inniblant også, selv på Oprah showene.
Men en annen som spiller mye på inflammatoriske sykdommer, er jo Dr House på NRK TV.
Dog, det som er bra var at jeg fikk masse gode innspill på temaet mitt og kilder til å lese mer om det.
Skal man ha noe hold i dette som går på lavkarbo så mener jeg at forskningsbasert innhold er en vei å gå. Alt for mange som synser og det holder ikke i lengden. Jeg søker etter svar, indikasjoner, opsjoner, veivisere. Kjekt å ha siden jeg bruker såpass mye tid på kosthold, trening og helse.
Har i over tjue år hilst jevnlig på forlatte gamle slektninger parkert på gamlehjem, og kan si at jeg ikke har noe ønske om å ende opp som dem.
I mange år har jeg sagt at jeg håper jeg slipper og bli gammel.
Hvis lavkarbo virkelig fører til at gjennomsnittslevealder blir forlenget med 2-3 år, så får jeg heller gå tilbake til høykarbokjøret når jeg begynner og bli passe haug-gammel:)
Den siste der peker til at inflammasjon (se etter "C-reactive protein") faktisk kan minke mer ved lavkarbo kosthold, enn ved middelhavskosthold.
Men er jo også et "kjent" fenomen at det kan gå galt når alminnelige folk (f.eks. jounalister...) skal tolke og vurdere resultat og kvalitet på forskningsrapporter. Når det ikke finnes 100% definitive og pålitelige resultater er det alt for lett å vri og vende på ting, og at resultater som burde vært tolket som "vi tror det kanskje kan være sånn og sånn, men dette må vi forske mye mer på" plutselig blir til hard fakta, omtrent.. :rolleyes:
Du skal drikke, jeg skal røyke lange, milde sigaretter til kaffe og kake. Lavkarbo, selvsagt:) Om jeg begynner nå lever jeg ikke til jeg blir gammel tror jeg. Lungene mine hater røyk.
Jeg har to oldemødre som levde til de ble godt over 100 år.. Hun ene tror jeg ble rundt 102 og hun andre ble 106. Bestemor ble 97.. osv. Tror jeg dropper lavkarbo, for jeg vil ikke leve lenger enn det.
Går du med konstant CRP over 10, så har du antakelig en eller annen sykdom, sårskade eller på en annen måte ikke 100% i kroppen. Dette trenger ikke skyldes kostholdet....
Men normalverdien for crp kan helt sikkert variere, da man ikke skal behandle prøvesvaret, men pasienten.
Her inne tror jeg dog man behandler prøvesvarene litt vel mye kanskje?? :-)
Jeg har normalt en CRP under 10 og den har blitt målt et par ganger nå (kone som er sykepleier...hehe). Ikke endret seg ut over dette måltallet selv på lavkarbo kosthold.
Men om crp ligger på 4-5-6-7-8-9 eller 10 kan jo prosentvis utgjøre en forskjell indusert av kostholdsendring, men herregud, hvor akademiske skal man egentlig være? Om du har en crp på 4, jeg en på 10 så er vi begge friske, raske og innenfor normalverdiene, selv om det prosentvis er et hav mellom oss. På samme måte som at en som ligger innenfor referanseverdien alllikevel kan være dausjuk.....jaja, så enkelt er det mao. Tror ikke vi skal se på verden gjennom et sugerør, så enig med deg, folk er alt for opptatt med å se det skrevne ord i en artikkel på nett og ta det som sannhet, men glemme å beholde overblikket.
Trening fører til økt stoffomsetning, som fører til økt nivå av frie radikaler, som kan føre til inflammatoriske prosesser.
Høyt blodsukker kan også føre til økt nivå av frie radikaler, siden en større del av glukosen da vil være i sin lineære, reduserende form (reduserende sukkerart). 20% av blodsukkeret vil være i denne formen, og jo høyere blodsukkeret er, jo mer vil være reduserende.
Fruktose er enda mer reduserende enn glukose, og hele 80% vil være i den reduserende formen under fysiologiske betingelser. Dette påvirker hovedsakelig leveren, siden fruktosen metaboliseres her.
Dette har naturen fikset slik at der du finner karbohydrater, finner du også dugelig med antioksidanter og fiber, som reduserer stresset på kroppen.
Det er ikke tilfeldig at aldringsprosessen går raskere hos diabetikere, siden disse har høyere blodsukker gjennom livet enn de som ikke har diabetes.
Overvekt vil i de fleste tilfeller gi økt CRP pga økt utskillelse av cytokinet IL-6, som stimulerer disse akuttfaseproteinene. Dette er trolig årsaken til at overvektige har en konstant grad av inflammasjon i kroppen.
Ja, dette var mest siktet til "jo mindre inflammasjon dess lengre lever du"-teorien da.. Altså at man burde gjøre det man kan for å minske inflammasjon selv om den ikke ligger på et "sykt" nivå. Hvorvidt man skal tro på det kan jo diskuteres da! Men det hadde kanskje vært mer relevant å forske på hvilket kosthold som minsker inflammasjonverdier hos friske, normalvektige mennesker sånn i forhold til akkurat det.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.