dette er det nærmeste jeg har kommet hveteboller hittil. Har forsøkt fotballfrues boller men var ikke helt overbevist. Her kommer min ca oppskrift, inspirert av Nannahs smørbrød:
3 egg
1/2 dl fløte
75 g kremost(brukte Tine naturell)
50 g mandelmel
2 ss kokosmel (finmalt)
2 ss glutenmel
1/2 ts bakepulver
2 ss kardemomme (ja det er SS!)
3 ss sukrinmelis
1 ss fiberhusk
Alt blandes i kjøkkenmaskin til en smidig masse. Blir ganske klissete! Smøres utover bakepapir på stekebrett. La hvile ca 15 min (pga fiberhusken).
Stekes i midterste rille på varmluft 175 grader i 15 min.
Det er mulig dette kan formes som runde boller men det har jeg ikke turt å sjekke enda. Synes konsistensen her minner om boller, og pga glutenmelet henger det fint sammen. Jeg digger det iallefall!
2 spiseskjeer kardemomme? 68% karbo i det, blir jo faktisk noen gram det. Og hva med smaken? Hvordan gikk det med soyamel? Mangler både kokos- gluten- og mandelmel her...
Jøss:eek:, ante ikke at det var så mye karbohydrater i kardemomme? Men uansett, måtte jo gå og veie disse spiseskjeene jeg har hatt i, og det ble 5-6 gram. Så da blir det ikke mye totalt ;)
Det gikk fint å bytte ut glutenmelet med soyamel, den skulle nok stått å "fiberhuska" seg litt lenger (som vanlig utålmodig).. Enda jeg glemte å ha i søtstoff ble de godt :) Skla tilsette safran og lage lussekatter den 13 :D
regnet over hvor mange kh dette gir. På hele oppskriften ble det 18 KH, og jeg delte inn i 16 biter, så litt over 1 KH pr bit, det synes jeg er topp! Og da smaker det faktisk boller! NAmmis, blir nok andre boller nå framover -hihi:p
Hehe, om man gir fiberhusken litt tiiiiid binder den deigen ganske bra, tykner veldig.
Har man dårlig tid og ikke lar fiberhusken få tykne skikkelig vil jeg tro de flyter greit utover og blir flaaate ;)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.