< Tilbake til oversikten

Smørmangel

Blester sa for siden:

Ikke mulig å få tak i smør i butikkene, er det ok å bruke Bremykt? ( smør 70 og planteolje 30)

Kitt sa for siden:

Dersom du får tak i det, så! Her mangler til og med Bremykt i hyllene!:eek:

Se forøvrig denne tråden!

janmesi sa for siden:

Det snakkes om at Norge for første gang på mange tiår skal ta i bruk en kvote som tillater (hvilket fritt land) import av smør!

I Sverige har de måttet importere fra Danmark.

Hele forlaget var nettopp i England, og der var det ingen mangel. Kanskje Norge skulle importere smør fra gressbeitende kyr i Irland eller England!?

Helt tomt for smør på Centra på Majorstuen. De hadde en flaske igjen av flytende Bremykt, og noen småpakker a 9 gram, som de solgte 10 stk for 20 kroner!

Ja til import av smør, nå!

Kula sa for siden:

Jeg humret litt i skjegget i går, da jeg så en fyr i butikken. Han hadde tydeligvis hørt at det var smørmangel, og ble antakelig overrasket da han kom til smørhyllen og så at det bugnet over - av Melange margarin. Han benyttet anledningen til å fylle opp handlevognen med flere titalls pakker margarin.

Ikke alle som vet hva smør er, tydeligvis!

smgj sa for siden:

Kula: tragisk...

janmesi: Det er virkelig ironisk at danskene må betale smørskatt, mens vi må importere...

&lt;insert_scary_name_here&gt; sa for siden:

Fascinerende - har ennå ikke vært i en butikk hvor det ikke har vært smør... Har hendt jeg ikke har fått tak i fløte, men det skyldes nok mer at det har vært i bakesesong, og ikke bare lavkarberene....

Dietta sa for siden:

Hadde jeg sett det, er jeg redd jeg hadde gjort litt mer enn å humre i skjegget ;) (Mulig latterkula i det skjulte ja....)

&lt;insert_scary_name_here&gt; sa for siden:

Snakk om å jinxe det a'... Var innom Kiwi i stad, og jaggu var det tomt for smør... Satser på å få tak i det et annet sted, og så drar vi nok innom Sverige litt før jul...

Engledans sa for siden:

Var innom en butikk som har opphørssalg(er nok for mange matbutikker der) og tenkte jeg kunne handle litt, siden det var billigt.Der var det tomme hyller der smøret og osten står....det lå igjen brelett og lettnorvegia:D og det var kun 2 sorter igjen av tines smøreost...

Chamomilla sa for siden:

Ser ihvertfall ut til at det norske folk er møkklei smakløse lettprodukter. Ingen mangel her sålangt, bankibordet!

rut311 sa for siden:

Er det ok å bruke flytende bremykt?

Yrla sa for siden:

Har dette skjedd før jul tidligere? ( Jeg har sjelden kjøpt smør før jeg la om til lavkarbo så jeg hadde ikke lagt merke til det om det var tomt.) Jeg har masse ghee og olje og kommer til å kjøpe ferdigkaker og ferdigdeiger, så ingen krise her.

Dietta sa for siden:

Kan ikke huske om det har vært slik med smør. Men - jeg husker det var eggkrise rett før påske et år, og da gikk Lars Sponheim på talerstolen i Stortinget og sa: Hver mann sin høne :D Den synes jeg var helt ubetalelig

senorita sa for siden:

ikke tomt her heldigvis :)

Cyan sa for siden:

Smørmangelen har ikke bare med jul, lavkarbere og økt etterspørsel å gjøre. Det er en kombinasjon av det pluss mangel på fløte grunnet dårlige forhold. Kan ikke huske å ha opplevd smørmangel noensinne, men nå er jo alle butikkene jeg handler i tomme, også for bremykt. Min lokale menybutikk har vært tomme for smør i 3 uker nå. Jeg kommer faktisk til å bruke margarin til steking når vi går tom for smør her hjemme i løpet av et par dager. Det blir vel forhåpentligvis ikke for en så lang periode uansett at det har den helt store skaden - bare så synd med smaken da :o

rut311 sa for siden:

Fant EN pakke usaltet meirismør ikveld. Og så fant jeg en i kjøleskapet mitt som går ut 1.12.11. Blir det surt da eller?

Cyan sa for siden:

Det spørs om den er uåpna eller åpnet, og om det er "Best før" eller "Holdbar til" dato. Åpnet pakke og "Holdbar til" hadde jeg vært skeptisk til. Men man klarer vel å lukte seg frem til om den er god eller ikke..?

rut311 sa for siden:

Den skal nok få ben å gå på før den tid. Får begynne julebaksten den 1. :)

Yrla sa for siden:

Tine sier det er mangel på melk som er grunnen. Hva da med ost og melk? Hvorfor er det ikke mindre av det også da? Jeg begynte å lure da jeg hverken fant edamer på kiwi eller rema, men på spar og joker er det på tilbud, så jeg kjøpte en idag.

Cyan sa for siden:

Det er vel kanskje et prioriteringsspørsmål, da. De prioriterer melk og lage ost fremfor smør.

Men det hadde vel ikke vært så vanskelig å oppdrive smør i butikkene om folk hadde hatt litt mer is i magen og ikke hamstret over evne hver gang det er litt skriverier i media om at det kan bli mangel på et eller annet i butikkene :rolleyes: Jeg fikk forresten tak i et par slike små bordpakninger med setersmør i dag. Yay! :heia:

Yrla sa for siden:

Jeg skal prøve å finne smør i en utenlandsk sjappe, bare på pur f;) Jeg drømte i natt at djevelen døde av sult pga smørmangel i natt:) Seriøst:)

Rin sa for siden:

Hehe. Jeg fant den smørpakka jeg ville ha på Meny i dag (gidder ikke å hamstre, men trengte den til vanlig bruk), og sjekka på Sultan og en annen tyrkersjappe på veien hjem nedover grunerløkka - det var smør i skapene der også, i dag i alle fall. Kan sikkert være lurt å ta en kikk på slike butikker om andre steder svikter. :)

Yrla sa for siden:

Kuult, for jeg hadde ingen lykke på Nordstrands butikker idag. Da sjekker jeg sentrum senere. Flott. Er lei av ghee-smaken.

janmesi sa for siden:

Prix på Majorstuen har en liten beholdning av KVITESEIDSMØR!

:)

Yrla sa for siden:

Det smaker bra det. Litt dyrere bare. takk for tipsinga.

Dolsi sa for siden:

Kjøpte de siste pakkene med meierismør på Rema i går.
Skal bruke de til julebaksten. Kunne ha bakt med margarin, men det blir så mye bedre med meierismør :D

Bestemamma sa for siden:

Ja, det er jo nettopp det de vet, disse julekakebakerne som har kjøpt opp alt meierismøret "vårt".....:p Her er det tomt i alle butikker...:mad:

Dolsi sa for siden:

Tviler på at det pga julebaksten det er tomt for meierismør i butikkene.
Jeg er nå 46 år og i alle år har jeg kjøpt ganske mye meierismør til jul.
Bruker det både til julebaksten, til sauser og under sylta i jula.
Har aldri før opplevd at butikkene har gått tomme, aldri.
Det må nok være andre årsaker, det er jeg rimelig sikker på :)

Cyan sa for siden:

Ja, det er en kombinasjon av mangel på råvarer (pga dårlig år) og økt etterspørsel, og fordi folk blir gærne og hamstrer inn kilosvis i frykt for å gå tomme.

Huldr sa for siden:

Nå i kveld hadde de en ganske høy stabel med setersmør bordpakning på Kiwi, og masse kuvertpakninger. Litt merkelig utvalg i grunnen, så jeg gjetter at de har fått alt det andre smøret også samtidig, men at det ble solgt først.

Jeg kjøpte en pakke setersmør, men er litt usikker på om det egentlig smaker så veldig godt til steking ... Så jeg venter på ny forsyning.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.